Chiny poza konkurencją
Bezkonkurencyjnym liderem w obszarze bezemisyjnego transportu pozostają Chiny, gdzie w ciągu sześciu miesięcy br. sprzedano aż 5,5 miliona „elektryków” – to o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Co istotne, już połowa nowych aut kupowanych w Państwie Środka jest zeroemisyjna. Mimo że w niektórych miastach wyczerpały się już lokalne dopłaty, Rho Motion przewiduje, że w drugiej połowie roku rząd uruchomi nowe fundusze i ich transze, co utrzyma wysoką dynamikę sprzedaży.

W tym samym czasie w Europie klienci wybrali 2 miliony EV, co oznacza wzrost o 26 punktów procentowych. W przypadku w pełni elektrycznych modeli (BEV) progres wyniósł również 26 proc., częściowo dzięki tańszym autom, takim jak nowe Renault 4 i Renault 5 – przekonują eksperci. Z kolei hybrydy typu plug-in (PHEV) radziły się tylko nieznacznie gorzej, odnotowując wzrost o 27 proc. Co ciekawe, chińscy producenci coraz częściej stawiają właśnie na PHEV-i, aby ominąć nowe cła na BEV-y nałożone przez Brukselę.
Hiszpania błyszczy, Francja pikuje
A propos Europy, to tu wyraźnie widać różnice między poszczególnymi rynkami. Najlepszy wynik zanotowała Hiszpania, gdzie sprzedaż EV skoczyła o imponujące 85 proc.

Kluczem do sukcesu okazał się przedłużony w kwietniu program dopłat MOVES III. Silne wyniki mają też Wielka Brytania (+32 proc.) i Niemcy (+40 proc.). Zupełnie inaczej wygląda sytuacja we Francji – po cięciach subsydiów sprzedaż elektryków spadła tam o 13 punktów procentowych.

Ameryka Północna hamuje
Podczas gdy Europa i Chiny pną się w statystykach, Ameryka Północna wyraźnie zwalnia. W pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż „elektryków” w USA, Kanadzie i Meksyku wzrosła (sumarycznie) zaledwie o 3 proc. Jedynym jasnym punktem jest Meksyk (+20 proc.), podczas gdy USA odnotowało skromny wzrost o 6 proc. Prawdziwym zaskoczeniem jest jednak Kanada, gdzie rynek elektryków skurczył się aż o 23 proc.

Sytuacja może się jeszcze pogorszyć, bo 4 lipca Donald Trump podpisał tzw. Big Beautiful Bill, który likwiduje wszystkie federalne dopłaty do zakupu EV wprowadzone wcześniej w ramach Inflation Reduction Act. Ulgi podatkowe oficjalnie wygasną 30 września, co może wywołać krótkotrwały wzrost sprzedaży w III kwartale, a następnie gwałtowny spadek.
– Po ostatnich cięciach Trumpa, USA mogą w 2025 roku nie odnotować żadnego wzrostu sprzedaży EV – komentuje Charles Lester, analityk Rho Motion.
Świat nie jedzie w jednym tempie
Podczas gdy globalny rynek EV rośnie w tempie 28 proc, różnice między regionami są wręcz ogromne:
- Chiny: 5,5 mln sprzedanych EV (+32%)
- Europa: 2,0 mln (+26%)
- Ameryka Północna: 0,9 mln (+3%)
- Reszta świata: 0,7 mln (+40%)
Europa, mimo że wciąż za Chinami pod względem wolumenu sprzedaży, utrzymuje stabilne tempo elektryfikacji. Kluczowe będą jednak dalsze decyzje rządów – jak pokazuje przykład Francji, wycofanie dopłat może szybko ochłodzić entuzjazm konsumentów. Tymczasem Stany Zjednoczone, jeszcze niedawno uważane za jeden z kluczowych rynków EV, mogą w tym roku zaliczyć wyraźny zastój.
OW

