Miliardy z KPO na elektromobilność

ElectroMobility Poland: „Czas smuty się skończył”

ElectroMobility Poland podkreśla, że projekt nie jest inwestycją jednostkową, lecz systemową
Źródło zdjęcia: EMP

– 4,5 mld zł z KPO m.in. na budowę polskiego hubu elektromobilności – wniosek złożony
– W Jaworznie powstanie nowoczesna fabryka samochodów elektrycznych
– Produkcja 150 tys. samochodów rocznie w pierwszym etapie
– W planach, centrum badań i rozwoju oraz europejska marka motoryzacyjna z polską centralą
– Każda złotówka zainwestowana z KPO ma przyciągnąć cztery złote z rynku prywatnego

Wreszcie powiało optymizmem. Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia w kwestii finansowania elektromobilnego hubu. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) oficjalnie ogłosiła, że złożyła wniosek o finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wniosek obejmuje m.in. 1,4 miliarda zł inwestycji w rozwój lokalnych dostawców oraz prace badawczo-rozwojowe. To kluczowy krok w kierunku realizacji największego w historii Polski projektu przemysłowego związanego z elektromobilnością – podkreśliła firma w dzisiejszym w komunikacie.

Perfekcyjne przygotowanie?

W Jaworznie ma powstać nowoczesna fabryka samochodów elektrycznych, centrum badań i rozwoju oraz europejska marka motoryzacyjna z polską centralą. Ogółem na budowę polskiego hubu elektromobilności ma być przeznaczone 4,5 mld zł z KPO.

Jesteśmy perfekcyjnie przygotowani, a złożenie wniosku oznacza wejście w etap działania. Czas smuty się skończyłteraz po prostu dowieziemy ten projekt – podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes EMP.
Plan na dekadę

ElectroMobility Poland przeprowadziło w ostatnich miesiącach gruntowną rekonstrukcję projektu, dostosowując jego ramy do wyzwań rynkowych. Oparty on będzie na czterech filarach:

  • Europejska marka samochodowa z centralą w Polsce – EMP zamierza zbudować silny brand, który będzie rozpoznawalny na rynkach europejskich, a jego centrum decyzyjne oraz zaplecze badawczo-rozwojowe pozostaną w kraju.
  • Nowoczesna fabryka i produkcja – W Jaworznie ruszy budowa zakładu, który w pierwszym etapie umożliwi produkcję 150 tys. samochodów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.
  • Centrum badań i rozwoju (R&D) – Inwestycje w innowacje i transfer technologii mają zapewnić polskiej motoryzacji konkurencyjność na globalnym rynku.
  • Inwestycje w perspektywiczne obszary – EMP planuje rozwijać ekosystem elektromobilności, wspierając polskich dostawców i budując trwały łańcuch wartości.

We wniosku składającym się z 3000 stron analiz popartych konkretnymi porozumieniami uwiarygadniającymi plan, kreślimy spójną wizję przemysłowego zaplecza przyszłości. Hubu, który stworzy dziesiątki tysięcy miejsc pracy, umożliwi rozwój technologii i dostawców, ale przede wszystkim położy trwałe fundamenty pod przyszłość całego sektora. We wniosku zaplanowaliśmy 1,4 miliarda zł wydatków na rozwój lokalnych dostawców oraz własne badania rozwojowe. Wspólnie z partnerem (Geely? – przyp. red.) wypracowujemy model współpracy, w którym obie strony odnoszą korzyści – podkreśla Tomasz Kędzierski, prezes ElectroMobility Poland.

Inwestycja systemowa

Wniosek EMP do KPO obejmuje nie tylko finansowanie budowy fabryki, ale przede wszystkim stworzenie systemowego rozwiązania dla całej branży automotive. Zgodnie z założeniami projektu, każda złotówka zainwestowana z KPO ma przyciągnąć cztery złote z rynku prywatnego, uruchamiając efekt dźwigni inwestycyjnej.

ElectroMobility Poland podkreśla, że projekt nie jest inwestycją jednostkową, lecz systemową – buduje fundamenty pod rozwój całego sektora elektromobilności, umożliwiając transfer technologii, rozwój lokalnych dostawców i tworzenie wysokopłatnych miejsc pracy.

Kraje odnoszące sukces nie ograniczają się do importowania rozwiązań, lecz aktywnie uczestniczą w ich tworzeniu, implementacji i doskonaleniu. Wzrost gospodarczy oparty na technologii wymaga długoterminowych strategii w obszarze edukacji, infrastruktury badawczo-rozwojowej oraz współpracy między sektorem publicznym a prywatnym – podkreślił Tomasz Kędzierski, wskazując na potrzebę kompleksowego podejścia do rozwoju branży.

To nie projekt-prezent

EMP dąży do strategicznej współpracy z jedną z chińskich firm motoryzacyjnych. Optymalnym modelem współpracy umożliwiającym realizację i zabezpieczenie obustronnych interesów jest joint venture. Końcowy wybór podmiotu, z którym spółka będzie współpracować uzależniony będzie od możliwości realizacji długoterminowych celów strategicznych tj. rozwoju branży i wzrostu wartości dodanej polskich firm motoryzacyjnych. Kędzierski podkreśla, że partnerstwo nie będzie polegać na prostym montażu, lecz na realnym transferze technologii i wspólnym rozwoju produktów. – To nie inwestycja zagraniczna i nie projekt-prezent dla partnera zagranicznego. To inwestycja państwa wspólnie z inwestorem sektorowym dla przyszłości polskiej gospodarki – zaznacza prezes EMP.

Model joint venture

Jak podkreśla firma, ten model gwarantuje EMP realny wpływ na kierunek rozwoju projektu, zapewniając Polsce nie tylko dostęp do technologii, ale także możliwość kształtowania strategii rozwoju branży. EMP wnosi do współpracy infrastrukturę produkcyjną, potencjał rynku i wsparcie państwa, podczas gdy partner zagraniczny może dostarczyć nowoczesne rozwiązania technologiczne i globalne kompetencje.

Elektromobilny ekosystem

Projekt EMP to nie tylko fabryka i marka samochodowa – to przede wszystkim impuls do rozwoju całego ekosystemu elektromobilności w Polsce. W planach jest szerokie zaangażowanie polskich firm jako dostawców, inwestycje w badania i rozwój oraz wsparcie dla startupów i innowacyjnych przedsięwzięć. EMP zamierza stać się platformą, pod której parasolem rozwinie się nowoczesny polski sektor automotive, zdolny do konkurowania na rynkach międzynarodowych – konkluduje firma.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

REKLAMA