Co robić ze zużytymi oponami? Twórczo zagospodarować na działce? Oddać lokalnemu ośrodkowi doskonalenia techniki jazdy do zabezpieczenia toru? Można do tego zadania podejść kreatywnie i dać oponom drugie, niespodziewane życie, chociaż jest rozwiązanie lepiej przystosowane do skali, z którą branża musi się mierzyć.
Centrum utylizacji
Zgodnie z prawem przemysł oponiarski jest zobowiązany do przyjmowania z rynku 75 proc. wyprodukowanego tonażu. Wysłużone ogumienie, które nie nadaje się już do stosowania w pojeździe, należy oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych lub serwisu wyspecjalizowanego w wymianie opon czy wulkanizacji. Stąd opony trafiają do Centrum Utylizacji Opon – spółki powołanej w 2002 r. przez sześciu największych producentów opon działających w Polsce, w tym także Continental. W ten sposób CUO przyjmuje 300 tys. ton zużytych opon, z czego 45 proc. jest poddawanych recyklingowi.
W wyspecjalizowanych zakładach opony są rozdrabiane i rozdzielane na granulat gumowy, włókna tekstylne oraz stal. Surowce te mogą zostać ponownie wykorzystane np. w nawierzchniach tartanowych, które znamy z boisk sportowych czy placów zabaw, gumowych kostkach Bauma, wykładzinach, wycieraczkach i dywanikach samochodowych, nawierzchni drogowej, kołach pojemników na śmieci i wielu innych przedmiotach. Mało kto jednak zdaje sobie z tego sprawę (tak wynika z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab), że tylko 46% Polaków wie, że opony można poddawać recyklingowi. Jednocześnie 79% kierowców deklaruje, że ostatnim razem oddało swoje zużyte opony w miejscach do tego przeznaczonych. 8% przyznało, że wyrzuciło je na składowisko odpadów, a 4% – zaniosło do altany śmietnikowej.
Maksymalne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu jest jednym z priorytetów Continentala. Opony tego producenta już teraz zawierają m.in. poliester pozyskiwany z recyklingu butelek PET oraz gumę i stal z przetworzonych opon. W procesie pyrolizy Continental wspólnie z firmą Pyrum Innovations odzyskuje także sadzę z opon wycofanych z eksploatacji. Celem jest osiągnięcie 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu we wszystkich oponach produkowanych przez Continentala do 2030 roku, a 100% – najpóźniej do 2050 r.
NXT w większości z odzysku
Wizytówką zrównoważonego podejścia Continentala są opony z serii NXT. W modelu UltraContact NXT dedykowanemu pojazdom osobowym, aż 65% surowców pochodzi z recyklingu lub źródeł odnawialnych i ma certyfikat organizacji International Sustainability & Carbon Certification. W 2025 r. Continental wprowadzi do oferty także model Conti Urban NXT dla autobusów miejskich. Wyróżniają go 59-proc. udział materiałów z recyklingu i odnawialnych, o 25% niższe opory toczenia przy 15-proc. zwiększeniu przebiegu (w porównaniu z modelem Conti Urban HA3). Zmniejszone opory toczenia przyczyniają się do 15-procentowego wydłużenia zasięgu (jeśli są zamontowane w elektrycznym autobusie) lub obniżeniu emisji CO2 w spalinowym pojeździe.
W drodze do neutralności
Już w 2013 r. Continental uruchomił w Hanowerze fabrykę ContiLifeCycle, gdzie trafiają opon ciężarowe do ponownego wykorzystania – czyli bieżnikowania „na gorąco” – i recyklingu. Ponadto zakłady Continentala w Lousado (Portugalia), Hefei (Chiny) i Puchov (Słowacja) otrzymały już certyfikat ISCC. Kolejne fabryki są w trakcie certyfikowania, a w najpóźniej w 2040 r. firma zamierza osiągnąć produkcję neutralną dla klimatu. Według raportu the Tire Industry Project, Continental zużywa obecnie o 22% mniej energii na tonę wyprodukowanych opon niż wynosi średnia branżowa. Dzięki 160 energooszczędnym projektom dział opon firmy zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o ok. 150 GWh w 2023 roku.
Rozporządzenie UE w sprawie wylesiania i degradacji lasów (EUDR) zobowiązuje producentów opon także zachowania należytej staranności, że kauczuk używany do produkcji nie powoduje wylesiania. Złamanie zasad zawartych w powyższym dokumencie może skutkować nałożeniem na producenta grzywny do 4% wartości obrotu w UE.
Wysoko w motoryzacyjnym zestawieniu
Dzięki realizacji swojej strategii Continental znalazł się na liście 500 najbardziej zrównoważonych firm według rankingu przeprowadzonego przez magazyn Time oraz firmę badawczą Statista. Wynik 61,39 na 100 możliwych punktów pozwolił zająć 265. pozycję w rankingu i 10. miejsce w kategorii przemysłu motoryzacyjnego. W badaniu przeanalizowano 5000 firm biorąc pod uwagę 20 wskaźników, takich jak intensywność emisji, zużycie energii i udział energii odnawialnej.
Błażej Buliński