Zamieniający się świat
Świat zmienia się na naszych oczach – i być może dzieje się to w tempie, z jakim jeszcze wcześniej nie mieliśmy do czynienia. Rozwój zielonego transportu, przekształcenie sektora przemysłowego na bardziej przyjazny dla środowiska i w miarę możliwości bezemisyjny, a także przestawienie sposobu, w jaki myśli się o mobilności – oto wyjątkowo aktualne obecnie hasła, ale jednocześnie także duże wyzwania. Stają przed nimi rządy, społeczności i przedsiębiorstwa. Aby sobie z nimi poradzić, potrzebne jest dokładnie zrozumienie trendów. A jak zająć w nowej rzeczywistości pozycję lidera?
Mobilność się zmienia
Mobilność, jaką znamy, dynamicznie się przekształca. Powodów jest kilka – jednym z nich jest ewolucja norm regulacyjnych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Kolejny to zmieniające się zachowania konsumentów. Dokonują zmiany swoich upodobań i zapatrywań m.in. za sprawą postępu technologicznego. Producenci proponują nowe rozwiązania, a dużą część z nich klienci chętnie przyjmują.
Branżowi liderzy
Przywódca na nowe czasy – i warto zaznaczyć, że mówimy tu nie tylko o przywódcach na poziomie rządów, ale także o liderach w danej branży czy osobach kierujących instytucjami czy stowarzyszeniami – musi dogłębnie zrozumieć wszystkie procesy, jakie aktualnie zachodzą i stanąć na ich czele. Bardzo ważne są także strategiczne partnerstwa, również te między różnymi sektorami i branżami. Kluczową rolę pełnią również organy legislacyjne. Wymagana jest współpraca.
Zielona mobilność a instytucje finansujące
Instytucje finansujące to niezwykle istotne ogniwo na drodze do przemiany. Aby bezemisyjna motoryzacja była przystępna, niezbędne jest złożenie się kilku czynników. Producenci muszą stworzyć zaawansowane technologicznie, ale zoptymalizowane pod względem kosztów modele. Pomóc muszą organy legislacyjne, tak tworząc przepisy, by zakup aut przyjaznych dla środowiska był korzystny ze względu np. na przywileje czy dopłaty. Zadaniem instytucji finansowych jest z kolei opracowanie atrakcyjnej dla nabywców oferty. Zakup auta za gotówkę od dawna jest już rzadkością. Dziś klienci stawiają na leasing i wynajem.
Proste rozwiązania dla klienta
Liderem w tej dziedzinie jest Volkswagen Financial Services. „Od kilku lat posiadamy niekwestionowany status lidera w leasingu nowych samochodów osobowych w Polsce z udziałem rynkowym na poziomie 20%” – podał w rozmowie z „RP.pl” Mikołaj Woźniak, CEO Volkswagen Financial Services, czyli VW FS.
„Wszystko sprowadza się do tego, żeby klient miał coraz prostsze rozwiązania: płacił przewidywalną ratę, miał w niej wszystkie koszty i za dwa, trzy lata w nieskomplikowany sposób zmienił samochód. Do tego cykle użytkowania skracają się, co jest dobre i dla klienta, i dla producenta. Jeszcze nie tak dawno samochód był finansowany w tradycyjny sposób, czyli kredytem. Ten był spłacany po trzech, czterech latach, a auto jeździło dalej, co najmniej kilka kolejnych lat u tego samego właściciela. Kiedy mówimy o najmie, to jest on przeważnie na trzy lata, ale teraz planujemy skrócenie tego czasu” – mówił Mikołaj Woźniak w wywiadzie w 2022 roku.
Podjęto wówczas także kwestię aut elektrycznych i niepewności związanych z ich zakupem czy wynajmem, dotyczącym przede wszystkim późniejszej wartości rezydualnej.
„Naszym zadaniem jako firmy finansującej mobilność jest zdjęcie wszelkiej niepewności klienta związanej z autem elektrycznym, także tej dotyczącej wartości rezydualnej auta po trzech latach używania. To my ją gwarantujemy. Uważam takie rozwiązanie za bardzo istotne. Byliśmy jedną z pierwszych firm leasingowych, która oferowała finansowanie w ramach programu „Mój elektryk”. Klienci bardzo czekali na takie wsparcie, w 94 procentach skorzystały z tego firmy. Największą popularnością cieszyły się modele Volkswagena z serii ID oraz ŠKODA Enyaq. (…) W badaniu, które przeprowadziliśmy, nasi klienci stwierdzili – i to aż w 60% – że przekonać do elektryka mogą ich niższe koszty eksploatacji, 20% wskazało na dostępność sieci ładowania, a 10% na ulgi i dopłaty” – tłumaczył prezes VW FS.
Jak sprawować funkcję lidera branży w nowych czasach? Między innymi o tym Mikołaj Woźniak opowie podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności. Stanie się to podczas panelu „The Recipe for New Mobility Leadership”
Tłumaczenie jego nazwy to „Recepta na przywództwo w czasach nowej mobilności”. Odbędzie się w ramach Political and Economic Forum on Sustainable Development (Forum polityczne i ekonomiczne na temat zrównoważonego rozwoju) we wtorek, 24 września, o 11.50.
Jak głosi opis panelu w programie KNM: „Political and Economic Forum on Sustainable Development” na KNM 2024 nie tylko podkreśli kluczową rolę, jaką rządy odgrywają w tworzeniu i wdrażaniu polityk promujących zrównoważoną mobilność, ale także zagłębi się w zawiłe implikacje ekonomiczne przejścia na zielony transport. Uczestnicy forum wskażą, w jaki sposób przedsiębiorstwa, gospodarki i społeczności mogą się dostosować i prosperować w tej nowej erze. W ramach sesji zostanie ponadto omówione znaczenie strategicznych partnerstw międzysektorowych. Paneliści określą, w jaki sposób współpraca między podmiotami publicznymi i prywatnymi jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w obszarze nowej mobilności.
Potrzebna dyskusja
Dyskusja pomiędzy kluczowymi interesariuszami ma zasadnicze znaczenie dla kształtowania polityk i strategii, które będą kierować ewolucją sektora w sposób, który jest nie tylko technologicznie i ekonomicznie wykonalny, ale także społecznie i ekologicznie zrównoważony.
W zacnym gronie
Panel pozwoli zapoznać się z kwestią tego, jak instytucje, rządy i firmy powinny współpracować, by transformacja przebiegła możliwie korzystnie pod względem nie tylko ekonomicznym, ale także środowiskowym i społecznym. Mikołaj Woźniak będzie jednym z panelistów, a oprócz niego pojawią się tam także m.in. Adrian Kurowski, General Manager Poland firmy Visa, Rik Van Droogenbroeck, ambasador Belgii w Polsce i na Litwie, Fabrice Filliez, ambasador Szwajcarii w Polsce, Anna Clunes, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce, jak również Stanisław Gawłowski, senator RP.
MA