Leasing samochodu to jedna z najpopularniejszych form finansowania pojazdów zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Jest to umowa między leasingodawcą (firmą leasingową) a leasingobiorcą (osobą fizyczną lub prawną), na mocy, której leasingodawca oddaje do użytkowania samochód za określoną opłatą na ustalony czas. W zamian za to leasingobiorca zobowiązuje się do płacenia regularnych rat leasingowych.
Proces leasingu samochodu obejmuje kilka kluczowych etapów. Najpierw leasingobiorca wybiera samochód, który chciałby użytkować. Może to być nowy lub używany pojazd, w zależności od oferty firmy leasingowej. Następnie dochodzi do zawarcia umowy leasingowej, która określa warunki użytkowania samochodu, w tym wysokość miesięcznych rat, czas trwania umowy oraz ewentualną opcję wykupu pojazdu po zakończeniu umowy. Po podpisaniu umowy leasingobiorca użytkuje samochód zgodnie z jej warunkami, ponosząc koszty eksploatacyjne, takie jak paliwo, ubezpieczenie, serwisowanie i naprawy. Po zakończeniu umowy leasingowej, leasingobiorca ma kilka opcji, w tym zwrot pojazdu leasingodawcy, wykupienie samochodu po ustalonej cenie lub zawarcie nowej umowy leasingowej na inny pojazd.
Leasing samochodowy można podzielić na kilka podstawowych typów:
– Leasing operacyjny: Jest to najczęściej wybierany typ leasingu, gdzie samochód jest użytkowany przez określony czas, zwykle od 2 do 5 lat, a po zakończeniu umowy wraca do leasingodawcy. Raty leasingowe są w pełni zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, co może być korzystne podatkowo dla firm. Leasing operacyjny nie wymaga wpisywania samochodu do bilansu firmy.
– Leasing finansowy: W przypadku leasingu finansowego samochód jest użytkowany przez dłuższy czas, często do pełnego zamortyzowania, a po zakończeniu umowy staje się własnością leasingobiorcy po symbolicznym wykupie. Koszt amortyzacji i odsetki od leasingu są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Leasing finansowy wymaga wpisania samochodu do bilansu firmy.
– Leasing zwrotny: Jest to specjalny rodzaj leasingu, w którym właściciel samochodu sprzedaje go firmie leasingowej, a następnie wynajmuje go z powrotem na warunkach leasingu operacyjnego lub finansowego. Jest to sposób na uwolnienie kapitału zamrożonego w posiadanych aktywach.
Leasing samochodowy może być atrakcyjny dla różnych grup użytkowników, w zależności od ich potrzeb i sytuacji finansowej. Jest on szczególnie korzystny dla firm, które potrzebują floty samochodowej, ale nie chcą angażować dużego kapitału w zakup pojazdów. Leasing operacyjny pozwala na korzystne rozliczenie podatkowe, natomiast leasing finansowy może być opłacalny dla przedsiębiorstw, które planują długoterminowe użytkowanie pojazdów. Dla osób prywatnych leasing może być atrakcyjną alternatywą dla kredytu samochodowego. Leasing operacyjny daje możliwość użytkowania nowego samochodu co kilka lat, bez konieczności angażowania dużej kwoty na zakup. Nowe firmy, które często borykają się z ograniczonym dostępem do kapitału, mogą skorzystać z leasingu, aby nie obciążać bilansu firmy i zachować płynność finansową.
Leasing samochodowy posiada liczne zalety, takie jak niższy wkład własny w porównaniu do tradycyjnego zakupu pojazdu oraz stałe raty miesięczne, które umożliwiają planowanie wydatków. Leasing umożliwia użytkowanie samochodu bez konieczności wykupu go po zakończeniu umowy, a leasing operacyjny pozwala na odpisanie pełnych rat leasingowych jako kosztów uzyskania przychodu. Z drugiej strony, leasing ma również pewne wady. W przypadku leasingu operacyjnego leasingobiorca nigdy nie staje się właścicielem pojazdu, chyba że zdecyduje się go wykupić po zakończeniu umowy. Umowy leasingowe często zawierają ograniczenia dotyczące przebiegu pojazdu oraz jego stanu technicznego przy zwrocie. Ponadto, leasingobiorca musi ponosić wszelkie koszty eksploatacyjne oraz ewentualne naprawy.
Najem długoterminowy
Najem długoterminowy samochodu to coraz popularniejsza forma użytkowania pojazdów, szczególnie wśród firm, ale również zyskująca na popularności wśród klientów indywidualnych. Polega na wynajmie samochodu na okres zazwyczaj od 12 do 60 miesięcy. W trakcie trwania umowy najemca płaci stałą miesięczną ratę, która obejmuje nie tylko koszt użytkowania pojazdu, ale często również dodatkowe usługi, takie jak serwisowanie, ubezpieczenie, wymiana opon, assistance, a nawet samochód zastępczy na czas naprawy. Po zakończeniu umowy pojazd jest zwracany do wynajmującego, który zajmuje się jego dalszą sprzedażą lub wynajmem. Dzięki temu najemca nie musi martwić się o utratę wartości pojazdu czy trudności związane z jego sprzedażą.
Podstawowe rodzaje najmu długoterminowego to wynajem z pełnym pakietem usług oraz wynajem bez pełnego pakietu usług. W pierwszym przypadku, najemca korzysta z pełnej obsługi, co oznacza, że wszystkie koszty związane z eksploatacją pojazdu, poza paliwem, są zawarte w miesięcznej racie. Jest to rozwiązanie szczególnie korzystne dla firm, które chcą przewidzieć swoje koszty i zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych wydatków. W drugim przypadku, najemca ponosi koszty serwisowania i innych usług dodatkowych we własnym zakresie, co może być korzystne dla klientów, którzy mają możliwość korzystania z tańszych usług zewnętrznych lub chcą samodzielnie zarządzać kosztami.
Najem długoterminowy opiera się na kilku kluczowych zasadach. Przede wszystkim, umowa najmu określa jego dokładny okres oraz miesięczną ratę, która pozostaje stała przez cały okres trwania umowy. Jest to znacząca zaleta, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie budżetu. Umowy najmu mogą również zawierać limity przebiegu, co oznacza, że najemca nie może przekroczyć ustalonej liczby kilometrów bez dodatkowych opłat. W przypadku przekroczenia limitu, najemca może być obciążony dodatkowymi kosztami za każdy kilometr ponad limit. Ponadto, umowy najmu zazwyczaj zobowiązują najemcę do dbania o stan techniczny pojazdu i wykonywania regularnych przeglądów serwisowych.
Fot. LeasePlan
Dla kogo najem długoterminowy jest najlepszym rozwiązaniem? Przede wszystkim dla firm, które chcą korzystać z nowoczesnej floty pojazdów bez konieczności angażowania dużych środków finansowych w zakup samochodów. Dla przedsiębiorstw jest to także sposób na zachowanie elastyczności finansowej i uniknięcie problemów związanych z amortyzacją i sprzedażą używanych pojazdów. Wynajem długoterminowy jest również korzystny dla firm, które chcą zapewnić swoim pracownikom samochody służbowe bez dodatkowych obowiązków administracyjnych, takich jak serwisowanie czy ubezpieczenie pojazdów. Najem długoterminowy może być także atrakcyjny dla klientów indywidualnych, którzy cenią sobie możliwość regularnej wymiany samochodu na nowy model bez konieczności angażowania sporych środków na zakup pojazdu. Jest to szczególnie korzystne dla osób, które nie chcą martwić się o utratę wartości pojazdu i jego sprzedaż po kilku latach użytkowania. Dodatkowo, wynajem z pełnym pakietem usług zapewnia komfort użytkowania bez konieczności ponoszenia niespodziewanych wydatków związanych z eksploatacją samochodu.
Warto również zwrócić uwagę na kwestie prawne związane z najmem. Umowy najmu długoterminowego są regulowane przepisami kodeksu cywilnego dotyczącymi umowy najmu, co oznacza, że prawa i obowiązki stron są szczegółowo określone w umowie. Najemca ma prawo do użytkowania pojazdu zgodnie z umową, ale także obowiązek dbania o jego stan techniczny i terminowego dokonywania przeglądów serwisowych. W przypadku naruszenia warunków umowy, takich jak nieterminowe płatności lub zaniedbania w zakresie serwisowania pojazdu, wynajmujący ma prawo do rozwiązania umowy i zwrotu pojazdu.
Przykładowe wyliczenie
Porównanie zostało przeprowadzone pomiędzy dwoma wariantami finansowania – wynajmem długoterminowym a leasingiem operacyjnym, na elektrycznej Kii EV6 GT. Został uwzględniony rabat proponowany przez agencję oferującą porównywane usługi.
Cena katalogowa: 405 900 zł
Cena promocyjna: 271 953 zł
Leasing
Założenia leasingowe:
– okres leasingu: 3 lata (36 miesięcy)
– wpłata własna: 20%
– wykup końcowy: 20%
Przy uwzględnieniu powyższych warunków i wartości samochodu – 271 953 zł, wartość wpłaty własnej wyniesie 44 057 zł (netto), wartość miesięcznej raty wyniesie 4624 zł (netto), a cena wykupu końcowego, tak jak koszt wpłaty własnej, wyniesie 44 057 zł (netto).
Koszt wszystkich 36 rat to łącznie 166 464 zł. Do tego dochodzi koszt ubezpieczenia oraz innych czynników związanych z eksploatacją samochodu, którego klient ponosi na własną rękę.
Najem długoterminowy
Założenia wynajmu:
– okres wynajmu: 3 lata (36 miesięcy)
– wpłata własna: nie dotyczy
– roczny limit kilometrów: 15 000
Uwzględniając powyższe założenia i wartość samochodu, miesięczna rata wynajmu na okres 3 lat będzie wyniesie 2699 zł (netto). Wpłata własna i wykup nie dotyczą tej formy finansowania – w przeciwieństwie do leasingu, po zakończeniu najmu samochód będzie musiał zostać zwrócony do świadczącego wynajem.
Koszt wszystkich 36 rat to łącznie 97 164 zł. W tej cenie zawiera się też serwis, ubezpieczenie i auto zastępcze w razie awarii, jedynym kosztem użytkownika jest ładowanie i ewentualnie wymiana opon.
Rynek usług leasingowych i wynajmu długoterminowego
Według danych opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu, łączna wartość udzielonego finansowania (leasing operacyjny, leasing finansowy oraz pożyczka leasingowa) w I półroczu 2023r wyniosła 47,83 mld zł. W stosunku do I półrocza 2022r rynek wzrósł o 14,9%, na co niebagatelny wpływ miał wzrost cen pojazdów i maszyn. W całym 2023 roku firmy leasingowe sfinansowały aktywa o wartości 102,5 mld zł (wzrost 16,3% r/r), co stanowi nowy rekord.
Ranking 10 największych firm leasingowych w Polsce (I półrocze 2023 r.):
Pozycja | Nazwa firmy | Udzielone finansowanie w mln zł (zmiana r/r) |
1. | PKO Leasing | 6 533,3 (+20%) |
2. | Europejski Fundusz Leasingowy | 4 304,6 (+2%) |
3. | Santander Leasing | 3 783,6 (+16%) |
4. | Mleasing | 3 640,6 (+26%) |
5. | Pekao Leasing | 3 358 (+35%) |
6. | ING Lease | 3 265,4 (+3%) |
7. | BNP Paribas Leasing | 2 679,4 (+15%) |
8. | Millennium Leasing | 1 580,6 (-10%) |
9. | Alior Leasing | 1 421,9 (+19%) |
10. | Grupa VB Leasing | 1 350,1 (-18%) |
Źródło: ZPL, Leason
Jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów po trudnym 2022 r., w roku 2023 sektor najmu długoterminowego odnotował stabilny i zauważalny wzrost, który osiągnął 9% r/r. Co czwarte nowe auto osobowe nabywane w zeszłym roku przez firmy i przedsiębiorców w Polsce było finansowane drogą wynajmu długoterminowego.
„Dynamika wzrostu rynku wynajmu długoterminowego samochodów Polsce utrzymuje się nieprzerwanie, już od lat, na dobrym, stabilnym poziomie, w ostatnich dwóch latach oscylującym wokół 9%. Co warte podkreślenia, był to przecież bardzo trudny czas dla całej gospodarki, w tym również dla rynku motoryzacyjnego, który zmagał się z bezprecedensowymi, niekorzystnymi zjawiskami jak np. obniżona podaż nowych aut, czy duże wzrosty cen pojazdów.
Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP i Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska
Branża wynajmu długoterminowego odróżnia się na tym tle i to w sposób bardzo wyraźny od reszty rynku motoryzacyjnego i konkurencyjnych form finansowania. Liczba aut znajdujących się na polskim rynku w wynajmie długoterminowym konsekwentnie i szybko rośnie, można powiedzieć, że niezależnie od czynników makroekonomicznych. Usługa ta stanowi coraz ważniejszą część rynku motoryzacyjnego w naszym kraju, stając się jedną z najważniejszych form finansowania samochodów. Jeszcze dekadę temu świadomość wynajmu długoterminowego w Polsce nie była duża, korzystały z niego głównie duże korporacje. Dzisiaj wynajem długoterminowy jest już coraz lepiej wykorzystywany nawet wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce, którzy stanowią coraz większą grupę klientów naszej branży” – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP.
Pośród popularnych firm świadczących usługi najmu długoterminowego znajdują się: Volkswagen Financial Services, mLeasing, Grupa Masterlease, LeasePlan Polska, ALD Automotive, Arval Service Lease Polska, Carefleet czy Carsmile.
Maksym Berger