Jaką pozycję ma dziś DPD Polska w naszym kraju? Jakim potencjałem dysponujecie?
DPD jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek w Polsce i to nie bez przyczyny. Dysponujemy siecią blisko 24 000 DPD Pickup, w której skład wchodzą Oddziały Miejskie, punkty partnerskie oraz automaty paczkowe, zapewniając wygodę i elastyczność nadań i odbiorów paczek. I na tym nie poprzestajemy, ponieważ słuchamy naszych Klientów i ich potrzeb i bazując na tym rozwijamy naszą sieć i usługi. Za marką DPD Polska stoi społeczność 12 000 osób, które mają jeden cel – dostarczyć paczkę najlepiej na rynku, tak jak oczekuje tego Klient.
Transformacja napędowa, której jesteśmy świadkami skierowana jest na zeroemisyjny transport nie tylko ten osobowy, ale też przewozowy. Czy DPD Polska bierze udział w tym procesie? Jeśli tak, to jak wspomniana transformacja przebiega w Państwa firmie?
DPD Polska sukcesywnie rozbudowuje niskoemisyjną flotę pojazdów elektrycznych. Obecnie firma posiada ponad 420 elektrycznych busów kurierskich, które obsłużyły w 2022 roku ponad 4,5 miliona paczek i pokonały prawie 2 mln kilometrów. Uzupełnieniem rozwiązań dla zrównoważonej logistyki miejskiej stanowi flota ponad 70 rowerów cargo. Do końca roku zwiększymy flotę rowerową do ponad 100 pojazdów. Na przyszły rok planujemy kolejne zakupy. Możemy śmiało powiedzieć, że już teraz jesteśmy liderem branży kurierskiej pod względem ilości wspomaganych elektrycznie rowerów cargo nie tylko w Polsce, ale i Europie.
Stworzyliście Oddziały miejskie. Ile ich jest dziś, a ile będzie docelowo? Jak funkcjonuje taka struktura i czy jest to przyszłość firm kurierskich?
Obecnie dysponujemy blisko 120 Oddziałami Miejskimi, które są nieodłączną częścią naszej sieci DPD Pickup (blisko 24 000 punktów w całej Polsce i 90 000 w Europie). DPD Pickup Oddziały Miejskie to nic innego jak punkty nadań i odbiorów znajdujące się w otoczeniu osiedli mieszkaniowych czy dzielnic biznesowych. Klienci mogą tam skorzystać z doradztwa pracowników oraz usług dodatkowych, jak np. przebieralni lub stołu do pakowania. Dodatkowo pełnią one także funkcję centrów dystrybucyjnych, poprawiając efektywność miejskiego procesu logistycznego i zmniejszając ślad węglowy.
Dalszy rozwój sieci Oddziałów Miejskich, w tym Oddziałów Miejskich Green DPD Pickup zależy przede wszystkim od naszych Klientów i zapotrzebowania na tego typu usługi. Widzimy rosnący trend OOH (out-of-home – dostaw poza domem) dlatego wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych Klientów. Dalsze plany rozwoju budujemy właśnie na podstawie ich potrzeb i preferencji, które w ostatnich latach dynamicznie się zmieniają.
Postawiliście na elektryczne rowery cargo. Jak te pojazdy się sprawdzają w codziennym użytkowaniu i jaką funkcję pełnią? Kto jest ich producentem? Ile będzie ich jeździć docelowo w waszej flocie w naszym kraju?
Rowery cargo to flota działająca już w 14 miastach Polski, które z powodzeniem zastępują auta w strefach zamkniętych i trudno dostępnych o dużym zagęszczeniu zabudowy. Przy wysokiej urbanizacji i zagęszczeniu ruchu dostawy rowerowe to rozwiązanie, które pozwala w szybki sposób dostarczyć przesyłki, z uwzględnieniem potrzeb lokalnych społeczności i przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska. Producentem naszych rowerów cargo jest polska firma Maxpro, z którą współpracujemy od początku projektu rowerowego. Warto dodać, że nie kupujemy gotowych rowerów – bierzemy czynny udział w ich projektowaniu i usprawnianiu. Na bieżąco zbieramy opinie naszych kurierów, które pomagają nam w udoskonalaniu naszej floty, a tym samym – ułatwianiu pracy jej użytkownikom.
Jakie miejsce elektryczne jednoślady zajmują w strategii Grupy Geopost?
Na wstępie musimy uściślić, nasze rowery flotowe to wieloślady – są to rowery trzykołowe wspomagane elektrycznie. W strategii Geopost ujęte są wszystkie pojazdy zero-emisyjne, a w każdym Business Unit wdrażane są rowery cargo. Jest to związane z globalnym celem zwalidowanym przez SBTi – NET-ZERO do 2040 roku. Możemy pochwalić się, że polski oddział jest liderem, jeśli chodzi o rowery cargo. Są one coraz istotniejszym elementem naszej strategii zrównoważonej logistyki miejskiej – w samej Warszawie jeździ ich obecnie kilkanaście i dobrze sprawdzają się również w mniejszych miastach np. w Toruniu, gdzie mamy na ten moment 5 rowerów, ale ich ilość niebawem wzrośnie.
Jak obsługa klientów przy wsparciu elektrycznych rowerów wyglądała będzie w okresie zimowym?
Tak samo jak okresie letnim, wiosennym i jesiennym. Program pilotażowy na 5 rowerach trwał 1,5 roku i obejmował dwie zimy. Flotowo pierwsza zima jest już za nami i przeszliśmy ją bez problemów. Rower cargo jest takim samym narzędziem pracy kuriera jak samochód. Przy zakupie i projektowaniu rowerów zwracaliśmy uwagę na jazdę w warunkach zimowych, dlatego wybraliśmy rowerowy z napędem na tylną oś. Dzięki temu rower jest w stanie jeździć po śniegu, czy mokrej kostce brukowej, niezależnie od tego jak ciężki przewozi towar w skrzyni, a właściwie im cięższy ładunek tym lepiej rower trzyma się drogi – tylna oś jest mocniej dociskana do ziemi, odwrotnie niż w przypadku rowerów o napędzie w przednim kole lub centralnym.
Jeśli chodzi o pogodę to kurier cały czas jest w ruchu, a samej jazdy na rowerze nie ma tak dużo, około 6-10 km dziennie, ponieważ DPD ma niezwykle wysokie zagęszczenie przesyłek door-to-door. Proszę również zwrócić uwagę, jak duża i szybko rosnąca jest liczba kurierów rozwożących jedzenie rowerami. Oni również pracują cały rok, a duża rzesza spośród naszych kurierów rowerowych pracowała wcześniej właśnie w tym sektorze, więc doskonale wiedzą czym charakteryzuje się całoroczna praca na rowerze. Wielu z nich nie wyobraża sobie pracy za kierownicą samochodu i stania w korkach.
Czy wraz ze wspomnianą transformacją napędową rozwijacie np. własną infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, czy korzystacie z ogólnodostępnych ładowarek?
Brak ogólnodostępnej infrastruktury ładowarek elektrycznych i ograniczone możliwości przyłączy prądowych to powszechny problem w całej branży, dlatego stawiamy na własne ładowarki. Wszystkie nasze nowe oddziały są wyposażone w nowoczesną infrastrukturę ładującą – to jest dzisiaj konieczność, jeśli realnie myślimy o budowaniu zrównoważonej logistyki miejskiej.
Jak przebiega dziś dekarbonizacja i decentralizacja procesów logistycznych w DPD?
Sukcesywny wzrost niskoemisyjnej floty DPD Polska to efekt zielonej transformacji Geopost, właściciela DPD Polska, który od kilku lat realizuje plan zrównoważonego rozwoju w duchu neutralności pod względem emisji. To także odpowiedź na rosnące oczekiwania współczesnego Klienta, który oczekuje zarówno elastyczności oferowanych mu usług, ale też zrównoważonego podejścia firm do wyzwań klimatycznych. Podstawę naszej infrastruktury stanowi wspomniana sieć DPD Pickup, która dzięki konsolidacji większej liczby przesyłek w jednym miejscu wpływa na ograniczenie śladu węglowego doręczeń – Klient może sam odebrać w Oddziale Miejskim, automacie paczkowym czy też punkcie partnerskim, przy okazji innych, codziennych aktywności. Jednocześnie DPD Polska nieustannie inwestuje w infrastrukturę logistyczną i technologię, podnosząc efektywność procesów logistycznych. Warto również wspomnieć o naszych inicjatywach związanych z bioróżnorodnością – łąkach kwietnych wokół naszych oddziałów czy pasiekach, które tworzymy z myślą o pozytywnym wpływie na klimat. Również inwestujemy w infrastrukturę, w tym w rozwój farm fotowoltaicznych przy naszych oddziałach.
Jaka jest struktura klienta DPD? Firmy, klient indywidualny? Co/kto jest dla DPD tzw. core biznesem?
Naszymi Klientami są zarówno klienci detaliczni jak i instytucjonalni, w tym marketplace’y czy platformy e-commerce, które naturalnie generują największe ilości przesyłek w naszej sieci. Niemniej wszyscy Klienci są dla nas równie ważni i do każdej przesyłki podchodzimy z najwyższą starannością.
Jak wygląda strategia rozwoju DPD Polska w perspektywie lat 2025-2030?
Rozwój DPD Polska wpisany jest w strategię i kierunki wyznaczane przez Geopost (właściciela DPD), który zobowiązał się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 43% do 2030 r. i 90% do 2040 r. w odniesieniu do poziomu bazowego z roku 2020. Wokół tych ambicji skupiamy zatem nasze inwestycje w rozwój zielonej floty DPD oraz naszej infrastruktury logistycznej np. oddziałów budowanych w standardzie LEED czy BREEM, a także np. automatów paczkowych, niewymagających zewnętrznych źródeł zasilania.
Jak oceniacie rozwój elektromobilności w Polsce? Jakie są perspektywy rozwoju? Co trzeba zrobić, by ów rozwój przyspieszyć?
Elektromobilność to ważny i ciągle dynamicznie rozwijający się temat. Wiele jeszcze pytań przed nami, na które dzisiaj technologia i producenci nie mają jeszcze gotowych rozwiązań. Niemniej obserwujemy pozytywne zmiany w branży logistycznej, gdzie praktycznie każdy podmiot na rynku już posiada – mniej lub bardziej – rozwiniętą flotę pojazdów elektrycznych. Mamy nadzieję, że w następnych dekadach stanie się to standardem, podobnie jak wykorzystanie w miastach często nieoczywistych środków transportu, jak np. rowery cargo.
Jakie są dziś bariery, które trzeba pokonać, by Polska znalazła się wśród europejskich liderów transformacji napędowej?
Wyróżniłbym dwa największe wyzwania. Pierwszy to oczywiście infrastruktura ładowarek elektrycznych i ograniczone możliwości przyłączy prądowych, dlatego, tak jak wspomniałem wcześniej, inwestujemy w tym zakresie we własną infrastrukturę.
Drugi jest trochę mniej oczywisty dla osób spoza branży logistycznej czy samochodowej. Jest to praktyczny brak dostępności samochodów elektrycznych z gamy tych ciężkich – ciągników siodłowych i pojazdów mogących obsługiwać nasz serwis paletowy. Na szczęście cały rynek bardzo szybko się rozwija, podobnie jak technologie dla sektora logistyki. Ta zmiana dzieje się na naszych oczach i rzeczywiście ta transformacja dokona się w ciągu najbliższych lat, a my będziemy tego świadkami.
Dziękuję za rozmowę,
Agata Wiśniewska-Mazur