Stylistyka
Mercedesa EQE poza powiązaniami technologicznymi z EQS-em łączy również jednakowy język stylistyczny. Różniący się jedynie detalami w postaci nieco krótszego rozstawu osi, krótszych zwisów oraz bardziej wgłębionego bocznego profilu do złudzenia przypominającego większego brata. Problem jest taki, że EQS nigdy mi się nie podobał, nie mogę tego jednak powiedzieć o EQE. Uszczuplona o kilka centymetrów bryła zyskała foremności i auto wygląda o wiele bardziej proporcjonalnie. Wzbogacone dodatkowo o elementy nawiązujące do wizualnej tożsamości AMG zwraca na siebie uwagę.
Parametry
EQE napędzany jest przez dwa silniki (każdy na jednej osi) generujące łącznie 476 KM oraz 860 Nm umożliwiające rozpędzenie auta do pierwszej „setki” w czasie 4.2 s oraz osiągnięcie 210 km/h prędkości maksymalnej. Potencjał auta przenoszony jest na asfalt za pomocą w pełni zmiennego napędu na 4 koła, którego pracą nieprzerwanie zarządza komputer pokładowy rozdzielający moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś, w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4×4 elektryczny zespół odznacza się znacznie szybszą reakcją – moment jest tu kontrolowany 160 razy na sekundę.
Zawieszenie
Największe wrażenie w EQE sprawia jednak fenomenalnie funkcjonujący pneumatyczny układ zawieszenia – AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym tłumieniem oraz inteligentną kontrolą prześwitu, która umożliwia jego regulację w zakresie 15 mm w zależności od wybranego trybu jazdy oraz prędkości. Niezależnie od ustawień zawieszenia auto płynie po drodze perfekcyjnie wybierając wszystkie napotkane nierówności. Jednocześnie jest ono bardzo zwarte i w każdej chwili gotowe na dynamiczny manewr i udowodnienie obietnic kryjących się pod emblematem AMG.
EQE już w standardzie wyposażone jest w tylną skrętną oś, której maksymalny kąt wychylenia wynosi 3,6°. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich, natomiast powyżej tej wartości skręcają się one w tym samym kierunku, dzięki czemu „wirtualnie” wydłużają rozstaw osi. Przy agresywniejszym wyjściu z zakrętu skręcające się tylnie koła nadają lekkości pojazdowi, sprawiając nieco wrażenie, jakby tył zaczynał uciekać, zaburzając nieco uczucie balansu auta – jest to doświadczenie, które z pewnością wymaga oswojenia ze strony kierowcy.
Ryk silnika
Dla wielu osób dźwięk silnika stanowi niezwykle ważny element – zwłaszcza w przypadku aut sportowych, i to takich, które opracowane zostały w Affalterbach i przyzwyczaiły nas do brutalnego bulgotu V8. EQE w odmianie AMG oferuje zupełnie odmienny zakres doznań akustycznych. Kierowca do wyboru ma trzy warianty ścieżek dźwiękowych: zrównoważony, sportowy oraz potężny, który bardziej niż pomruk lwa przypomina statek kosmiczny wchodzącego w nadprzestrzeń. Wydobywający się ze specjalnych głośników oraz basowego siłownika dźwięk sprawia, że kierowca nieposiadający odpowiedniej siły woli prowokowany jest do wciśnięcia pedału przyśpieszenia i zabawy niczym dziecko udające pilota X-winga.
Zasięg i ładowanie
EQE 43 AMG nie należy do aut, których właściciel będzie się chwalił przy ładowarce tym, jak niskie udało mu się uzyskać zużycie energii. Auta ze stajni AMG zawsze projektowane były z myślą o osiągach i wrażeniach z jazdy – mimo, że jest to auto elektryczne to aspekty ekonomiczne oraz ekologiczne schodzą tu na drugi plan. W trakcie testu termometry pokazywały od 0,5 do 2° C. W takich warunkach EQE na trasie konsumowało odpowiednio:
- 120 km/h – 27 kWh/100 km
- 140 km/h – 30 kWh/100 km
- 160 km/h – 34 kWh/100 km
Pamiętajmy jednak, że na pokładzie mamy ze sobą akumulator o pojemności 90.6 kWh (netto) co mimo stosunkowo wysokiego zużycia energii umożliwia nam ok. 250 km bezstresowej jazdy z brakiem konieczności rozglądania się za stacjami ładowania.
Gdy przyjdzie nam jednak uzupełnienie energii auto odpowiednio się do tego zawczasu przygotuje. Inteligentna nawigacja uruchomi ogrzewanie lub chłodzenie baterii podczas jazdy, tak aby po dojeździe do stacji akumulator miał temperaturę optymalną do szybkiego ładowania (maksymalna moc ładowania DC wynosi 173 kW).
Wnętrze
We wnętrzu panuje typowy dla Mercedesa festyniarski klimat, który budowany jest za pomocą kilometrów ledowych taśm i kolorowych grafik.
Wersja AMG od standardowego EQE różni się między innymi czerwonymi pasami bezpieczeństwa, sportową kierownicą z poziomu, której kierowca jest w stanie manipulować trybem jazdy oraz dedykowanymi fotelami na zagłówku, których zamiast gwiazdy znajdziemy wytłoczone logo AMG (na którym z kolei znajdują się elementy silnika spalinowego – znak czasu ;)).
Jeśli chodzi o gabaryty wnętrza to auto wyraźnie „wyrasta” wymiarami ponad dzisiejszą Klasę E (seria 213), m.in., jeśli chodzi o szerokość na wysokości ramion z przodu (+27 mm) czy długość kabiny (+80 mm) dzięki czemu żaden z pasażerów nie powinien mieć powodów do narzekania.
Podsumowanie
EQE 43 AMG to idealne propozycja dla osób poszukujących piekielnie mocnego i dynamicznego daily, które poza świetnymi osiągami zapewni kierowcy odpowiedni poziom komfortu i pozwoli mu się zrelaksować za kierownicą po ciężkim dniu w pracy. W porównaniu ze spalinowym odpowiednikiem – Klasą E 53 AMG, EQE jest szybsze, bardziej komfortowe oraz łatwiejsze do życia na co dzień. Jest jednak również nieco bardziej stonowane i mniej brutalne, przez co dla niektórych klientów, postrzegających markę AMG jedynie przez pryzmat emocji może zostać odebrane jako nudniejsze.
Mercedes EQE 43 AMG | BMW i4 M50 | Audi e-tron GT quattro | Tesla Model S | ||
Pojemność baterii (netto) | 100 kWh (90.6 kWh) | 83.9 kWh (80.7 kWh) | 93.4 kWh (85 kWh) | 93.4 kWh (83.7 kWh) | 100 kWh (95 kWh) |
Moc ładowania AC | 11 kW (opcjonalnie 22 kW) | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Moc ładowania DC | 173 kW | 207 kW | 268 kW | 268 kW | 250 kW |
Zużycie energii | 19.7 kWh/100 km | 18.1 kWh/100 km | 19.9 kWh/100 km | 21.9 kWh/100 km | 17.5 kWh/100 km |
Zasięg (WLTP) | 533 km | 520 km | 487 km | 464 km | 634 km |
Osiągi | |||||
Moc | 476 KM | 544 KM | 530 KM | 571 KM | 685 KM |
Moment obrotowy | 860 Nm | 795 Nm | 640 Nm | 650 Nm | nd |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | 4.2 s | 3.9 s | 4.1 s | 4.0 s | 3.2 s |
Prędkość maks | 210 km/h | 225 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Wymiary | |||||
Długość | 4946 mm | 4783 mm | 4990 mm | 4963 mm | 5021 mm |
Szerokość bez lusterek | 1906 mm | 1852 mm | 1960 mm | 1966 mm | 1987 mm |
Wysokość | 1492 mm | 1448 mm | 1410 mm | 1379 mm | 1431 mm |
Rozsraw osi | 3120 mm | 2856 mm | 2900 mm | 2900 mm | 2960 mm |
Pojemność bagażnika | 430 l | 470 l | 405 l | 407 l | 709 l |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Waga | 2525 kg | 2290 kg | 2350 kg | 2295 kg | 2170 kg |
Cena | |||||
Cena odmiany podstawowej | od 336 700 zł | od 259 000 zł | od 468 000 zł | od 423 000 zł | 553 990 zł |
Cena odmiany porównywanej | od 490 800 zł | od 362 500 zł | od 468 000 zł | od 472 000 zł | 553 990 zł |
Komentarz: W trakcie testu auto ładowane było wyłącznie na publicznych stacjach sieci GreenWay Polska. Koszt przejechania 100 km wyniósł 49 zł przy wykorzystaniu abonamentu Energia PLUS oraz 10% zniżki na ładowanie w sieci GreenWay dostępnej na EV Klub Polska.