Dostawczak z nagrodami

Kia PV5 z dwoma prestiżowymi wyróżnieniami. W planach kolejne modele

Eksperci chwalą model EV5 m.in. za dopracowany układ jezdny, niski poziomy hałasu, stabilność pod obciążeniem i przewidywalność prowadzenia
Źródło zdjęcia: Kia

Najnowsza, koreańska propozycja z segmentu lekkich aut użytkowych na prąd, czyli PV5, została nagrodzona w konkursie magazynu „What Van?”. Zdobyła aż dwie nagrody. Producent w ciągu najbliższych lat powiększy ofertę o PV7 i PV9.

  • Koreański model zdobył dwa wyróżnienia w konkursie magazynu What Van?
  • Jakie?  „Van of the Year 2026” oraz „Compact Van of the Year 2026”
  • Kia PV5 pobiła rekord Guinnessa w kategorii zasięgu aut dostawczych – 693 km na jednym ładowaniu z pełnym obciążeniem
  • Producent zapowiada kolejne modele – PV7 i PV9

Kia PV5, czyli elektryk od początku

Rynek lekkich samochodów dostawczych elektryfikuje się szybciej, niż jeszcze niedawno zakładano. Coraz więcej producentów wprowadza modele zaprojektowane od początku jako auta zeroemisyjne, a nie konwersje spalinowych konstrukcji. Wśród nich oferowana jest nowa Kia PV5, wyróżniająca się nowoczesną stylistyką… i nie tylko.

Ten model zdobył właśnie dwa wyróżnienia w konkursie magazynu What Van? – „Van of the Year 2026” oraz „Compact Van of the Year 2026”. Jurorzy oceniali pojazdy dostawcze, biorąc pod uwagę ich funkcjonalność, zasięg, ekonomię eksploatacji oraz zachowanie w codziennej pracy. To sprawia, że nagrody mają charakter bardziej techniczny niż jedynie wizerunkowy – czyli można brać je pod uwagę, wybierając auto do ciężkiej pracy.

Wyróżnienia dla modelu nie są zaskoczeniem dla brytyjskiej branży flotowej – PV5 Dostawcza (tak nazywa się ta wersja na rynku polskim) już wcześniej otrzymał od What Van? maksymalną ocenę 10/10, jako jedyny elektryczny dostawczak w roku. Magazyn w swojej recenzji podkreślał przede wszystkim dopracowanie układu jezdnego, niskie poziomy hałasu, stabilność pod obciążeniem i przewidywalność prowadzenia.

Nagrody i rekord Guinnessa

Sam samochód wpisuje się w strategię Kia związaną z tzw. Purpose Built Vehicles (PBV). Konstrukcja PV5 od początku tworzona była pod kątem stworzenia różnych odmian: wersji dostawczej, brygadowej oraz podwozia do zabudowy. To ułatwia budowanie flot, w których różne nadwozia muszą korzystać z tej samej infrastruktury serwisowej i ładowania.

Parametry są typowe dla kompaktowego, nowoczesnego vana BEV: Kia oferuje akumulatory 51,5 oraz 71,2 kWh, zasięg od ok. 300 do ponad 400 km WLTP w zależności od wariantu, ładowność do 865 kg i przestrzeń ładunkowa na poziomie 4,4 m³. To wartości wystarczające do pracy kurierów, ekip instalacyjnych i firm dystrybucyjnych w miastach. Uzyskany przez to auto rekord Guinnessa w kategorii zasięgu aut dostawczych – 693 km na jednym ładowaniu z pełnym obciążeniem – jest powodem do dumy dla Koreańczyków.

PV5 wyróżnia się m.in. dobrym prowadzeniem. Nisko umieszczony pakiet baterii obniża środek ciężkości, co poprawia stabilność, a w komentarzach jurorów przewija się opinia, że van prowadzi się bliżej samochodu osobowego niż tradycyjnego LCV.

W kabinie znajdziemy rozwiązania znane z najnowszych modeli Kii – Android Automotive OS, podwójny ekran, aktualizacje zdalne – czyli komplet wyposażenia, które powoli staje się rynkowym standardem także w segmencie użytkowym.

Warto dodać, że sukces Kii w konkursie organizowanym przez magazyn „What Van?” następuje tuż po tytule „International Van of the Year 2026” (IVOTY). Dodatkowo, wersja PV5 Osobowa zdobyła tytuł „Family Car of the Year 2026” w plebiscycie organizowanym przez BBC oraz serwis TopGear.com.

Rozwijający się segment

Kia zapowiada rozszerzenie oferty PBV: model PV7 ma pojawić się w 2027 r., a większy PV9 w 2029 r.. Dla branży dostawczej, szczególnie tej operującej w strefach niskoemisyjnych, to istotny sygnał, że segment kompaktowych vanów elektrycznych dojrzewa i staje się przedmiotem realnej konkurencji, a nie tylko uzupełnieniem oferty.

Konkurenci też nie śpią: niedawno powitaliśmy na rynku nowe, elektryczne Renault Trafic E-Tech, swoje propozycje mają także m.in. Fiat, Citroen czy Toyota, a także Volkswagen i Ford. Elektryczne dostawczaki stają się coraz lepsze i coraz bardziej popularne. Kierowcy też je cenią – cisza i dynamika to kwestie, które poprawiają komfort codziennej pracy.

PMA

Fot. Kia

REKLAMA