Ennovation Technology

MORB – pierwsza polska elektryczna terenówka ujrzała światło dzienne

MORB jest przystosowany do operowania w trudnych warunkach terenowych
Źródło zdjęcia: Ennovation Technology

– Ennovation Technology we współpracy z firmą N.E.T. zaprezentowała nowy, w pełni elektryczny pojazd terenowy – MORB
– To pierwszy tego typu projekt w Polsce, który łączy modułową konstrukcję, napęd elektryczny 4×4 oraz zdolność adaptacji do najbardziej wymagających warunków terenowych
– Moc? Ponad 400 KM z dwóch silników, bateria 104 kWh i 300 km zasięgu

MORB z elektrycznym napędem

Celem projektu było stworzenie pojazdu, który może dynamicznie zmieniać funkcję – od transportu towarów, przez przewóz pasażerów, aż po specjalistyczne działania operacyjne – przy jednoczesnym zastosowaniu napędu elektrycznego.

Firma N.E.T. (producent pojazdu MORB) potrzebowała napędu elektrycznego 4×4, zdolnego do pracy w wymagających warunkach. Wybór padł na Ennovation Technology, które specjalizuje się w elektryfikacji specjalistycznych pojazdów – czytamy w komunikacie.

Polskie firmy mają warsztat 

– Dzięki połączeniu modularności, bezemisyjnej technologii i wysokim zdolnościom do jazdy w terenie, MORB wpisuje się w potrzeby służb ratowniczych, wojska, branży leśnej, a także trafia do entuzjastów off-roadu. Współpraca przy projekcie potwierdza, że polskie firmy inżynieryjne mają warsztat, dzięki któremu jesteśmy gotowi na nowe bardziej ekologiczne podejście do pojazdów specjalistycznych – powiedział Michał Borowski, ekspert odpowiedzialny za projekt ze strony Ennovation Technology.

Od napędu po uszczelnienie

Projekt zakładał nie tylko dostarczenie gotowych komponentów, ale również pełne wsparcie inżynieryjne i projektowe. Zespół Ennovation opracował oraz wdrożył rozwiązanie napędowe, które objęło m.in.:

  • Elektryczny napęd 4×4 o mocy 408 KM
  • System bateryjny 104 kWh zintegrowany z ramą pojazdu (niski środek ciężkości)
  • Pokładową ładowarkę umożliwiającą szybkie ładowanie
  • System infotainment z funkcjami diagnostycznymi
  • Oprogramowanie zarządzające napędem
  • Optymalizację wszystkich komponentów pod kątem pracy w terenie
  • Uszczelnienie komponentów i zabezpieczenie ich przed działaniem wody

Wielozadaniowa terenówka

Dzięki konstrukcji modułowej opartej na ramie MORB może być przystosowany do wielu zadań:

  • Ratownictwo górskie – konfiguracja z miejscem na nosze i sprzęt medyczny
  • Służby leśne i środowiskowe – cicha praca, brak emisji i miejsce na próbki czy narzędzia
  • Wojsko i straż graniczna – cicha praca i brak śladu termicznego to ogromne atuty w operacjach terenowych

Parametry techniczne pojazdu po integracji napędu:

  • Napęd: 4WD, dwa silniki elektryczne
  • Moc: 408 KM
  • Bateria: 104 kWh
  • Zasięg: ok. 300 km
  • Prędkość maksymalna: 130 km/h
  • DMC: 3500 kg
REKLAMA