EV365 to zainicjowany i koordynowany przez EV Klub Polska przy wsparciu PSPA najdłuższy w regionie CEE projekt badawczy sektora e-mobility w aspekcie wykorzystania pojazdów elektrycznych w przedsiębiorstwie. Samochody zeroemisyjne realizują zadania związane z działalnością cateringową w sieci restauracji Mihiderka. Pojazdy są stale monitorowane (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), dzięki wsparciu technologicznemu zapewnionemu przez firmę Webfleet. Projekt ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jak zmienne warunki atmosferyczne w skali roku, wpływają na możliwości użytkowe samochodów elektrycznych oraz czy prywatna instalacja fotowoltaiczna jest w stanie zasilić zelektryfikowaną flotę.
W badaniu w realnych warunkach użytkowania uczestniczą cztery całkowicie elektryczne Škody Citigo e iV. W drugiej okresie trwania projektu (sierpień-październik) każdy pojazd pokonywały w ciągu dnia średnio minimum 112,5 km (o 4,9 km więcej niż w 1 fazie). Pomimo, że większość tras obejmowała drogi miejskie, a średnia prędkość przejazdowa wyniosła 48,8 km/h (wolniej o 1,7 km/h względem pierwszego okresu), średnie zużycie energii wzrosło do 12 kWh/100 km (o 0,5 kWh w stosunku do pierwszego okresu). Większe zużycie energii najprawdopodobniej związane jest z obniżeniem średniej temperatury, która w drugim okresie była niższa o 4°C w stosunku do wartości odnotowanych dla okresu pierwszego (maj-lipiec).
– Nasz projekt udowadnia, że połączenie optymalnie dobranej do potrzeb przedsiębiorstwa floty samochodów elektrycznych, instalacji fotowoltaicznej oraz wiedzy o prawidłowej eksploatacji EV to klucz do sukcesu wdrażania elektromobilności w firmie. Mimo nieznacznego wzrostu zużycia energii, eksploatowane pojazdy w dalszym ciągu charakteryzują się dużą efektywnością. Z badania wynika, że spadek temperatury o 1°C oznacza na obecnym etapie wzrost zużycia energii o jedynie 0,13 kWh, co jest w praktyce niezauważalne w bieżącej eksploatacji. Najbardziej cieszy fakt, że pojazdy są w dalszym ciągu zasilane niemal w 100% energią odnawialną. Projekt udowadnia, że instalacja fotowoltaiczna jest w stanie pokryć zapotrzebowanie energetyczne EV, redukując przy tym do zera ewentualne emisje pośrednie – mówi Łukasz Lewandowski, Prezes EV Klub Polska.
Projekt EV365 wchodzi obecnie w kluczową trzecią fazę. Okres zimowy tworzy wyjątkowo specyficzne warunki zarówno dla samochodów elektrycznych jak i instalacji PV, co będzie ostatecznym testem dla floty biorącej udział w projekcie.
Realizacja projektu wymaga zastosowania narzędzi umożliwiających stałe monitorowanie kluczowych parametrów eksploatacyjnych. Zgromadzenie tysięcy rożnych danych było możliwe za pomocą urządzeń i systemów telematycznych firmy Webfleet. Dzięki zastosowaniu telemetyki przystosowanej do pojazdów elektrycznych, w projekcie EV365 stale monitorowany jest m.in. aktualny poziom naładowania akumulatora testowanych pojazdów. Pozwala to na ustalenie początkowej i końcowej wartości poziomu energii oraz czas trwania podłączenia do ładowania.
– Sprawne zarządzanie flotą pojazdów elektrycznych to nie tylko monitorowanie poziomu naładowania baterii, ale przede wszystkim odpowiednie planowanie ich wykorzystania, tak by mogły zrealizować jak najwięcej zleceń przy danym zasięgu. Dane telematyczne pozyskiwane z pojazdów pomagają zarówno w optymalizacji tras, jak i racjonalnym planowaniu procesów ładowania. W tej chwili zarządzający siecią Mihiderka mogą sprawnie przydzielać zlecenia do poszczególnych pojazdów uwzględniając pozostały zasięg oraz przeglądać zużycie energii na poszczególnych trasach w poszczególnych autach. Pozyskane w trakcie tego pliotażu informacje są cennym materiałem do analizy różnych czynników mających wpływ na wydajność i koszty eksploatacji, które uwzględnimy w projektowaniu nowych funkcji telematycznych dedykowanych dla flot elektrycznych jazdy – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland &EE, Webfleet
Wykorzystywane w projekcie samochody elektryczne należą do floty Mihiderki – prawdopodobnie jednej z najbardziej ekologicznych restauracji w Polsce. Do zasilania pojazdów służy prywatna instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp, która stanowi jeden z elementów ekosystemu wegańskiej restauracji. W drugim okresie trwania projektu instalacja wyprodukowała łącznie 13 208 kWh zielonej energii, co przy średnim zużyciu energii na poziomie 12 kWh/100 km i założeniu, że energia jest magazynowana i zużywana tylko na potrzeby floty, pozwala na przejechanie 27,5 tys. km przez każdy z samochodów. Pomimo, że w drugim okresie odnotowano mniejsze wartości produkcji energii z instalacji PV przy wzroście średniego zużycia energii pojazdów, instalacja (tylko za wyjątkiem dwóch dni) była w stanie pokryć 100% zapotrzebowania energetycznego samochodów biorących udział w projekcie.
– Dotychczasowe analizy realizowane w ramach projektu EV365 utwierdziły mnie w słuszności podjętych decyzji – najpierw o montażu instalacji fotowoltaicznej, a później o wykorzystaniu aut elektrycznych w naszej działalności. Szczególnie, że realizację tego procesu zaczęliśmy jeszcze w 2018 roku, gdy ceny prądu dla przedsiębiorstw były znacznie niższe niż obecnie. Jeżeli ówczesne kalkulacje wykazywały korzyści ekonomiczne, to przy obecnych cenach prądu zyski z tej inwestycji pojawiły się znacznie wcześniej niż planowałem. Co więcej, właśnie dzięki połączeniu PV i EV koszty operacyjne naszej logistyki nadal są w ogólnym rozrachunku na akceptowalnym poziomie. Jestem bardzo zainteresowany odczytami okresu zimowego, gdyż jest on najbardziej energochłonny przy jednoczesnej minimalnej produkcji fotowoltaicznej – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.
Oficjalne podsumowanie projektu EV365 zostanie zaprezentowane na początku III kwartału 2023 r.
Dowiedz się więcej: www.EVKlub.pl
Kontakt: Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska
e-mail: lukasz.lewandowski@evklub.pl tel.: +48 516 247 534, Maciej Gis, Kierownik Biura Komunikacji PSPA, e-mail: Maciej.gis@pspa.com.pl tel.: +48 606 740 357