Program finansowania dłużnego, na kwotę 165 mln euro Powerdot, pozwoli jak podkreśla firma na realizację misji budowy infrastruktury do ładowania aut elektrycznych w Europie, przyczyniając się do transformacji transportu na zeroemisyjny, a jednocześnie umacniając swoją pozycję rynkową. Powerdot pozyskał na rozwój w sumie już 465 mln euro, uwzględniając właśnie uruchomione linie kredytowe, a także kapitał otrzymany w dotychczasowych transzach inwestycyjnych.
„Udział w konsorcjum tak wielu znanych instytucji, świadczy o tym, jak dużym zaufaniem cieszy się wizja rozwoju Powerdot, a także posiadane przez firmę zdolności operacyjne. Wspólnie z zaangażowanymi bankami operator będzie mógł dokonać znaczącego postępu w budowie „zielonej” infrastruktury w Europie” – podkreśla firma w komunikacie.
Finansowanie przyspieszy plany
– Uzyskane kredytowanie o tak znaczącej wartości stanowi świadectwo zaufania naszych partnerów do wizji i możliwości operacyjnych Powerdot. Dzięki zielonemu finansowaniu przyspieszamy realizację naszej strategii, tworząc infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych w większej liczbie lokalizacji w Europie, wspierając tym samym transformację transportu na zrównoważony – powiedział Luís Santiago Pinto, prezes i współtwórca Powerdot. – Długoterminowe cele i ambitne plany Powerdot pozwalają nam analizować i korzystać z różnych narzędzi finansowych – dodał.
Pula 165 mln euro udostępniona w ramach „zielonego finansowania”, z dodatkową kwotą 60 mln euro na realizację nadprogramowych projektów, zostanie przeznaczona na rozbudowę infrastruktury Powerdot, aby stacje ładowania operatora były obecne w co najmniej 3 100 lokalizacjach do 2026 roku. Pozyskane środki zostaną też wykorzystane na tworzenie nowych technologii związanych z usługą ładowania, ciągle ulepszanie tzw. user experience, czyli doświadczeń klientów ładujących swoje auta, a także wzmocnienie zespołu profesjonalistów Powerdot.
Podział ról
W ogłoszonym programie kredytowania, Santander pełnił funkcję wyłącznego doradcy finansowego i koordynatora zielonego finansowania, McKinsey & Co. pełnił funkcję doradcy handlowego i technicznego, a Clifford Chance i PLMJ pełniły rolę doradców prawnych Powerdot. Gibson Dunn i Morais Leitão występowały w charakterze doradców prawnych pożyczkodawców, a EY w charakterze doradcy finansowego i podatkowego oraz audytora modelowego.
Paneuropejski operator
Powerdot jest operatorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych, obecnym również w Polsce (ponad 450 punktów ładowania AC/DC). W sumie firma pozyskała ponad 465 milionów euro finansowania kapitałowego i dłużnego, aby realizować swoją misję tworzenia zrównoważonej mobilności w Europie. Działając w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Powerdot obsługuje ponad 7800 punktów ładowania w ponad 1600 lokalizacjach. Inwestor i operator jest w trakcie tworzenia kolejnych 15 000 punktów ładowania w blisko 2700 lokalizacjach.