Zeszyt 4: Mobilność Polaków

Barometr Nowej Mobilności 2022/23” to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.

Zeszyt 4: Mobilność Polaków - bnm 01
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - bnm 02
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - bnm 03
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - bnm 04

Dowiedz się więcej

Barometr Nowej Mobilności 2022/2023 dostępny jest na stronie:


Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 1 80 1

Mobilność
Polaków

Do głównych wad eksploatacyjnych samochodów elektrycznych wskazywanych przez Polaków w ramach kolejnych edycji „Barometru” należą niewystarczający zasięg oraz brak dostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowania.

Czy powyższe czynniki faktycznie ograniczają mobilność kierowców pojazdów zeroemisyjnych?

Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 2 1
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 3 1

Podróże długodystansowe

Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).

Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 4 1

Parkowanie i koszty eksploatacji

Analizując wyłącznie średni dzienny przebieg, możemy przyjąć, że już dziś znacząca większość społeczeństwa mogłaby przesiąść się do pojazdów elektrycznych bez starty dla komfortu mobilności. Samochody, poza użytkowaniem w warunkach miejskich, służą jednak często również do dłuższych podróży np. wakacyjnych. Jak się okazuje, w trasę liczącą więcej niż 300 km częściej niż raz w miesiącu wybiera się zaledwie 14% Polaków. Ponadto, na przebycie trasy liczącej 500 km co najmniej 2 przystanki zaplanowałoby 69% respondentów. Gdyby te postoje połączyć z doładowaniem akumulatorów, podróż z prędkościami autostradowymi pojazdami elektrycznymi nie skutkowałaby znaczącym wydłużeniem czasu całej podróży (na czas podróży wpłynie jednak moc infrastruktury ładowania, z której korzystają podróżni).

Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 6 1
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 7 1
Zeszyt 4: Mobilność Polaków - Asset 8 1

REKLAMA