Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Pojazdy › Jednoślady › Zakup e-bike’a determinuje cena
  • Organizacje takie jak PSR chcą by e-rowery były traktowane na równi z innymi pojazdami elektrycznymi
  • Fot. PSR

Polacy za dopłatami do rowerów elektrycznych

Zakup e-bike’a determinuje cena

Polacy za dopłatami do rowerów elektrycznych

Zakup e-bike’a determinuje cena

Organizacje takie jak PSR chcą by e-rowery były traktowane na równi z innymi pojazdami elektrycznymi
Fot. PSR
  • 23/05/2023
Przeczytasz w 4 min
  • 23/05/2023
Przeczytasz w 4 min

Obecnie co dziesiąty Polak posiada rower elektryczny, a prawie co drugi rozważa jego zakup. Jednocześnie 65% ankietowanych przyznaje, że wdrożenie programu dopłat do e-bike’ów pozytywnie wpłynęłoby na ich decyzję o zakupie. Tak stało się w wielu europejskich krajach, w których system dopłat funkcjonuje od lat. Wyniki nowego sondażu potwierdzają, że rozwój polskiej elektromobilności nabiera rozpędu, ale wciąż wymaga wsparcia. Ekspertci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) oraz CONEBI – Europejskiej Konfederacji Przemysłu Rowerowego przedstawili wyniki badania „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe” oraz założenia projektu obywatelskiego, który ma ułatwić Polakom dostęp do rowerów elektrycznych.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe chcąc wesprzeć transformację transportową w kierunku elektromobilności, przygotowało projekt obywatelski, który pozwoli rozszerzyć zakres uruchamianych dopłat o rowery elektryczne. Popularyzacja tego ekologicznego środka transportu przyniesie wiele korzyści, zarówno dla środowiska jak i dla mieszkańców. Pozwoli także na zrównoważony rozwój miast poprzez wprowadzenie nowego modelu mobilności, w którym rowery wraz z komunikacją publiczną staną się kluczowymi i uprzywilejowanymi elementami transportu.

Polacy gotowi na elektromobilną rewolucję

Z sondażu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Użytkowanie rowerów elektrycznych oraz preferencje zakupowe” wynika, że 10% Polaków posiada już własnego e-bike’a, co stanowi wzrost o 5,2 punktów procentowych względem badania realizowanego w 2022 r. Jeszcze większy wzrost – o 8,5 punktów procentowych został odnotowany wśród odpowiedzi respondentów na pytanie o planowany zakup e-roweru – obecnie aż 46% Polaków rozważa zakup elektryka dla siebie, członka rodziny lub osoby bliskiej. Zdaniem większości badanych (65%) rowery elektryczne powinny być objęte programem dopłat. Aż 2/3 respondentów przyznaje, że niższa cena e-bike’ów dzięki dofinansowaniu, skłoniłaby ich do zakupu. O tym, że aspekty finansowe odgrywają ważną rolę świadczy aż 55% deklaracji o skorzystaniu z roweru elektrycznego z uwagi na ceny paliw (o 5 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku).

Badani trafnie wskazują osoby potencjalnie zainteresowane e-rowerami. Według ankietowanych rower elektryczny to przede wszystkim dobry wybór dla tych, którzy chcą docierać do celu szybciej i przemieszczać się sprawniej (43%) oraz dla tych, którzy chcą troszczyć się o środowisko (42%). Polacy są świadomi zalet aktywnej mobilności – 62% ankietowanych sądzi, że posiadanie roweru elektrycznego zmniejszyłoby częstotliwość podróży samochodem. Tyle samo respondentów uważa, że mają one pozytywny wpływ na samopoczucie i kondycję. Na uwagę zasługuje fakt, że zdaniem większości (59%) e-rower przyczynia się także do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność.

– Zainteresowanie rowerami elektrycznym rośnie z roku na rok. Skalę popularności potwierdza zarówno nasz sondaż wśród konsumentów, jak i badanie, które przeprowadziliśmy wśród sklepów rowerowych. W sprzedaży widać jednoznaczny trend – wzrost zainteresowania rowerami elektrycznymi. Według pracowników i właścicieli sklepów czynnikiem decydującym o zakupie roweru elektrycznego jest cena. W dalszej kolejności klienci biorą pod uwagę pojemność baterii i zasięg roweru – powiedział Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Europa wyznacza kierunek elektrycznych zmian

Obecnie w Europie funkcjonuje ponad 300 programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych, dzięki którym rowerzyści z m.in. Węgier, Francji, Niemiec, Austrii, Portugalii, Grecji, Chorwacji czy Norwegii mogą korzystać z dofinansowań wynoszących od 400 do nawet 2500 euro. W Niemczech firmy przy zakupie roweru e-cargo mogą liczyć na zwrot kosztów równy 25% ceny (do maksymalnej kwoty 2500 euro). O dofinansowanie mogą ubiegać się także Austriacy – przy zakupie rowerów towarowych rabat może wynieść 150 euro, a oferowane przez rząd dofinansowanie – 850 euro. Natomiast węgierskie firmy i organizacje pozarządowe, zaopatrując się w elektryczny rower towarowy, mogą zaoszczędzić 1350 euro (maks. 50% ceny).

– Wzrost udziału rowerów klasycznych oraz elektrycznych w ruchu drogowym przynosi korzyści ekonomiczne, społeczne i środowiskowe – przekonały się o tym m.in. Francja, Niemcy, Austria czy Węgry. Dzięki wdrożeniu dopłat w wysokości 240-400 euro na Węgrzech w 2021 roku odnotowano skok sprzedanych e-bike’ów z 6 tys. do 23 tys. O zmieniającym się podejściu do roli rowerów w mobilności świadczy włączanie branży rowerowej obok motoryzacyjnej i kolejowej do rozmów o transformacji systemu transportowego. Współpraca CONEBI z Komisją Europejską przy koncepcji inteligentnej mobilności – Mobility Transition Pathway – zostanie powiązana z przygotowaniem europejskiej strategii rowerowej i pozwoli na stworzenie bardziej efektywnego i zrównoważonego transportu w Europie – powiedział Manuel Marsilio, general manager CONEBI.

Deklaracja ograniczenia emisji z transportu o 90% do 2050 r. wydaje się niemożliwa bez istotnego zaangażowania rowerów w nowy model mobilności. W lutym br. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie opracowania unijnej strategii rowerowej, stanowiącą kluczową rolę w realizacji celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju miast. Dokument zobowiązał Komisję Europejską do działań na rzecz podwojenia liczby kilometrów przejechanych rowerami w Europie do 2030 r. Co oznacza, że celem jest 312 miliardów kilometrów na rowerze rocznie, czyli dwukrotnie więcej, niż wynik uzyskany w badaniu Komisji z 2017 r. Aby osiągnąć zakładany cel określono 17-punktowy plan działania.

Inna definicja pojazdu elektrycznego

Według obliczeń ekspertów zaledwie jedna podróż dziennie rowerem zamiast samochodem może ograniczyć roczny ślad węglowy o ok. 0,5 tony. Oprócz przewag ekologicznych coraz więcej Polaków docenia korzyści ekonomiczne oraz funkcjonalne e-bike’ów i chce z nich korzystać, ułatwiając sobie miejskie i podmiejskie podróże. Kosztowne wizyty na stacjach paliw i nerwowe oczekiwanie w korkach wolą zamienić na spokojne przejazdy, gwarantujące niezależność i zapewniające przewidywalność czasu dojazdu. Natomiast elektryki, w wersji cargo, wybierane są często przez firmy dostawcze, także kierujące się względami finansowymi, ale też logistycznymi. Ich rola jest kluczowa w realizacji dostaw tzw. „ostatniej mili”.

Aby polscy rowerzyści – realizujący indywidualne, jak i biznesowe cele – mogli skorzystać z programów wsparcia przy zakupie rowerów elektrycznych, niezbędne jest doprecyzowanie definicji „pojazdu elektrycznego” w obecnie obowiązującej ustawie (Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych) – tak jak ma to miejsce w dyrektywie Unii Europejskiej. Proponowane przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe rozszerzenie pojęcia pozwoli na traktowanie e-rowerów na równi z innymi pojazdami elektrycznymi, spełniającymi jednakowe cele środowiskowe. Wprowadzenie rowerów elektrycznych do kategorii pojazdów elektrycznych sprawi, że dopłaty do nich będą dostępne tak jak w przypadku samochodów elektrycznych, co pozytywnie wpłynie na rozwój elektromobilności, a w efekcie zmniejszy poziom zanieczyszczenia powietrza i podniesie jakość życia mieszkańców.

Podpisy pod projektem obywatelskim w sprawie dopłat do rowerów elektrycznych można składać w największych sklepach rowerowych w całej Polsce oraz w warszawskiej siedzibie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Informacje w tej sprawie są publikowane na profilu PSR na platformie LinkedIn. Jak podkreślają organizatorzy, lista miejsc, w których będzie można składać podpisy będzie sukcesywnie rozszerzana.

Badanie zlecone przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe wykonała pracownia SW Research. Wywiady online zrealizowano na reprezentatywnej grupie Polaków w marcu i kwietniu, a w badaniu wzięły udział osoby w wieku 25 – 55 lat, mieszkańcy miast o zróżnicowanej wielkości.

Źródło: PSR
  • Tagi: dopłaty, e-rowery, prawo
REKLAMA

Więcej z kategorii

Jednoślady, Pojazdy

Osobowe, Stellantis

Stellantis jak NIO

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Lime

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
Autobusy, Floty, Solaris

Solaris

Elektryczne autobusy Urbino 18 zasilą warszawską flotę MZA

07/12/2023
KIA, Osobowe, Pojazdy

Kia EV9

Test na pięć gwiazdek w Euro NCAP

06/12/2023
Autobusy, Floty, MAN, Pojazdy

MAN

Pierwsze autobusy elektryczne Lion’s City E trafiły do Zamościa

06/12/2023
Izera, Osobowe

ElectroMobility Poland

Budowa fabryki samochodu elektrycznego Izera ma ruszyć w I kw. 2024 r.

06/12/2023
Renault, Transport ciężki, Volvo Trucks

Badanie ICCT

Volvo i Renault stawiają na bezemisyjny transport ciężki

05/12/2023
Infrastruktura, Osobowe, Pojazdy, Stellantis

Stellantis

Stacje ładowania samochodów elektrycznych powstaną u wybranych dealerów pod szyldem Free2move Charge

05/12/2023
Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
Autobusy, Floty, Solaris

Elektryczne autobusy Urbino 18 zasilą warszawską flotę MZA

07/12/2023
KIA, Osobowe, Pojazdy

Test na pięć gwiazdek w Euro NCAP

06/12/2023
Autobusy, Floty, MAN, Pojazdy

Pierwsze autobusy elektryczne Lion’s City E trafiły do Zamościa

06/12/2023
Izera, Osobowe

Budowa fabryki samochodu elektrycznego Izera ma ruszyć w I kw. 2024 r.

06/12/2023

Wybór Redakcji

Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
elektromobilni

Warszawska Strefa Czystego Transportu ruszy w od lipca 2024 r. W teorii.

08/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

AXON Easy osiągnęła standard Tesli

08/12/2023
Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023
Autobusy, Floty, Solaris

Elektryczne autobusy Urbino 18 zasilą warszawską flotę MZA

07/12/2023
KIA, Osobowe, Pojazdy

Test na pięć gwiazdek w Euro NCAP

06/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła