W opinii ekspertów:
Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów
„Wrzesień przynosi blisko 9% wzrost dla samochodów osobowych, a sam trzeci kwartał zamykamy z wynikiem o 10,6% lepszym rok do roku. Są to cieszące nas wartości biorąc pod uwagę, że w końcu możemy mówić o pewnej stabilizacji na rynku. Interesującym jest natomiast to, że po raz pierwszy w blisko dwuletniej historii naszego raportu odnotowujemy ujemny wskaźnik rejestracji rok do roku dla samochodów BEV. Może być to oczywiście wypadek przy pracy, ale może to mieć jednak pewne głębsze uwarunkowania rynkowe. Na pewno pierwszą przyczyną jest słabnięcie w stosunku do cen nowych samochodów programu “Mój elektryk” i tego, że coraz mniej aut łapie się na limit cenowy programu. Druga przyczyna może być taka, że wraz z końcem sierpnia w Niemczech zlikwidowano program dopłat dla przedsiębiorców do samochodów BEV. Mając na uwadze specyfikę polskiego rynku, musiało się to odbić na sprzedaży także u nas w kraju. Prawdy dowiemy się analizując nadchodzące wydania raportu. Kolejną dotychczas bezprecedensową sytuacją jest utrzymanie drugi miesiąc z rzędu największej popularności przez hybrydy typu HEV i MHEV. To oznacza kolejny miesiąc, gdy na polskich drogach pojawiło się więcej nowych hybryd niż samochodów z silnikami tylko benzynowymi czy diesla.”
Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
„Bardzo cieszą wyniki września – kolejnego miesiąca w roku, w którym w przypadku samochodów osobowych mamy do czynienia z mniej więcej 10 proc. wzrostami w stosunku do roku ubiegłego. Możemy zatem mieć nadzieję, że z podobnym wynikiem zamkniemy cały rok. Odnotowany po raz pierwszy w historii raportowania spadek rejestracji samochodów elektrycznych nie jest z całą pewnością rozpoczynającym się trendem, choć przykłady innych krajów pokazują, że gdy są likwidowane dotacje, to sprzedaż BEV-ów spada. Pokazuje to bardzo wyraźnie, że ciągle jesteśmy na początkowym etapie rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych, którego wspomaganie jest niezbędne. Stąd wspólna inicjatywa naszych organizacji, aby podnieść limit kwotowy zakupu pojazdu w programie „Mój elektryk”. Póki co nie otrzymaliśmy jeszcze oficjalnej odpowiedzi, jednak mamy nadzieję, że po gorącym okresie przedwyborczym Ministerstwo Klimatu ustosunkuje się do naszego postulatu.
Warto również odnotować niezmiennie rosnącą popularność elektrycznych samochodów dostawczych do 3,5t. Już niebawem wszyscy producenci pojazdów ciężkich będą oferowali ich pełną gamę, co z pewnością spowoduje wzrost rejestracji i w tym segmencie.