Tunel łączący kontynenty – oto coś, co brzmi jak wizja z książek science fiction. Jeśli jednak zwrócimy uwagę na to, jak blisko leży europejska Hiszpania od afrykańskiego Maroka, taki pomysł nie wydaje się już tak niezwykły. Co więcej – obydwa państwa myślą nad tym już od ponad 40 lat. W 1980 r. Madryt i Rabat zawarły porozumienie w tej sprawie, a powołane spółki SECEGSA i marokańska SNED miały za zadanie analizę sensowności projektu. Budowa jednak nie ruszyła.
Tunel coraz bardziej realny?
Jak podaje RMF FM, po latach Hiszpania wraca do tego pomysłu. Firma Ineco otrzymała zlecenie na wykonanie ekspertyzy za 1,6 mln euro, w której ocenione zostanie to, czy projekt ma sens i ile mógłby kosztować. Według wstępnych założeń, trasa miałaby 38,5 km, z czego część podwodna, pod dnem Morza Śródziemnego, miałaby 27,7 km. Najkrótsza droga morska ma tam tylko 14 km (najwęższy punkt cieśniny), ale tam dno jest usytuowane bardzo głęboko. Na rozważanej trasie jest umieszczone dużo płycej.
„Metą” po stronie marokańskiej miałby być Tanger, podczas gdy po stronie hiszpańskiej mówi się o miastach Algeciras lub o okolicach Tarify. Bardziej możliwa wydaje się ta pierwsza wersja – Algeciras jest bowiem dużym portem, do którego dociera wiele linii kolejowych.
Koszt: od 6 do 15 miliardów euro
Podwodny tunel może mieścić jezdnie dla aut osobowych i ciężarowych, nie jest to jednak jeszcze pewne – mówi się, że „pewne miejsce” pod wodą będą miały linie kolejowe.

Tunel – służący przede wszystkim dla biznesu, a nie turystyki – pewnością mógłaby poprawić wymianę handlową między ważnymi partnerami, jakimi są Hiszpania i Maroko, a także w szerszej skali, między Europą i Afryką. Gdyby powstał, byłby najdłuższym drogowym tunelem w tej części świata. Oto dotychczasowi rekordziści w kategorii tuneli drogowych – czyli takich, przez jakie można przejechać samochodem.
1. Tunel Lærdal (Norwegia) – 24,5 km
To najdłuższy tunel drogowy na świecie. Łączy miejscowości Lærdal i Aurland (Norwegia, trasa E16). Został oddany do użytku w 2000 r. Tunel ma specjalne strefy oświetleniowe co 6 km, by zapobiegać zmęczeniu kierowców. Przejazd po nim jest bezpłatny.
2. Tunel Gotthard (Szwajcaria) – 16,9 km
Łączy Göschenen i Airolo przez masyw św. Gotarda.
To część autostrady A2, łącząca północną i południową Szwajcarię. Otwarto go w 1980 r., planowana jest budowa drugiej nitki (do 2030 r.). Tunel zapewnia przejazd przez Alpy bez potrzeby wspinania się na przełęcze.
3. Tunel Mont Blanc (Francja/Włochy) – 11,6 km
Przebiega pod Mont Blanc, łączy Chamonix (Francja) z Courmayeur (Włochy). Otwarty w 1965 r. Znany z tragicznego pożaru w 1999 r., który spowodował śmierć 39 osób. Obecnie zabezpieczenie przeciwogniowe znacznie poprawiono.
4. Tunel Fréjus (Francja/Włochy) – 12,9 km
Przebiega przez Alpy, łączy Modane (Francja) z Bardonecchią (Włochy). Otwarty w 1980 r. Jest alternatywą dla tunelu Mont Blanc.
5. Tunel Ryfylke (Norwegia) – 14,4 km
Część trasy E39 w pobliżu Stavanger. Najgłębszy tunel drogowy świata – aż 292 metry pod poziomem morza. Otwarty w 2019 r.
Inne długie tunele w Europie to m.in. San Bernardino (Szwajcaria) – 6,6 km, Tunel Gran Sasso (Włochy) – 10,2 km czy Eiksundtunnelen (Norwegia) – 7,8 km (to także tunel podwodny).
Najdłuższe tunele drogowe w Polsce
1. Tunel pod Ursynowem (Warszawa) – 2,3 km. To część Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) i najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Otwarty w 2021 r.

2. Tunel pod Luboniem Małym (Zakopianka, S7) – 2,06 km
Otwarty w 2022 r., na trasie Kraków–Zakopane. To najdłuższy w Polsce tunel drogowy poza miastem. Znacząco skrócił czas przejazdu przez trudny górski odcinek.
3. Tunel pod Świną (Świnoujście) – 1,78 km. To tunel pod cieśniną Świna, łączący wyspy Uznam i Wolin, otwarty w 2023 r.
Umożliwia całoroczny, niezależny przejazd między częściami miasta, zastąpił promy jako jedyną całodobową przeprawę drogową, a więc znacznie polepszył jakość życia mieszkańców tych rejonów i skrócił ich czas dojazdu do pracy.
PMA