• Home
  • Rynek
  • W UE napęd elektryczny miało 18% zarejestrowanych aut
  • Home
  • Rynek
  • W UE napęd elektryczny miało 18% zarejestrowanych aut

W UE napęd elektryczny miało 18% zarejestrowanych aut

W UE napęd elektryczny miało 18% zarejestrowanych aut

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) przedstawiło dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów osobowych w Unii Europejskiej za rok 2021. Okazuje się, że hybrydowe pojazdy elektryczne stanowiły 19,6% wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w UE (w porównaniu z 11,9% w 2020 r.). Duży wzrost sprzedaży odnotowały również pojazdy z napędem elektrycznym, które stanowiły 18,0% wszystkich rejestracji samochodów (przy 10,5% udziału w 2020 roku).

Jeśli chodzi o liczby bezwzględne to w ubiegłym roku rynek samochodowy na obszarze unijnym nieco się skurczył. Kłopoty wywołane problemami z łańcuchem dostaw elektronicznych podzespołów negatywnie wpłynęły zarówno na pojazdy z silnikami diesla, jak i te napędzane benzyną. Niemniej jednak konwencjonalne rodzaje paliw nadal dominowały w sprzedaży samochodów w UE pod względem udziału w rynku w 2021 r., stanowiąc 59,6% wszystkich nowych rejestracji.

Spadkowy ostatni kwartał

Znamienne są dane z ostatniego kwartału ubiegłego roku. Od października do grudnia 2021 r. rejestracje zarówno samochodów benzynowych, jak i napędzanych silnikiem wysokoprężnym odnotowały dwucyfrowe spadki rejestracji w Unii Europejskiej. Sprzedaż aut napędzanych benzyną spadła aż o 33,5% do 778 450 sztuk, przy czym spadki odnotowano na prawie wszystkich rynkach UE, z wyjątkiem Bułgarii, Irlandii i Słowenii. W efekcie ich udział w rynku samochodowym zmniejszył się z 40,6% w ostatnim kwartale 2020 roku do 35,8% w tym samym okresie w 2021 roku.

Benzyna z największym udziałem

Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-50,9%), z 729 446 sztuk w 2020 r. do 358 083 sztuk w ostatnim kwartale 2021 r. Prawie wszystkie kraje członkowskie odnotowały znaczne spadki, z wyjątkiem Bułgarii. W rezultacie ich udział w unijnym rynku samochodowym spadł z 25,3% w czwartym kwartale 2020 r. do 16,5% w ubiegłym roku. Podsumowując w w 2021 r. benzyna nadal pozostawała rodzajem paliwa o zdecydowanie największym udziale w rynku (40,0%).

BEVy wyhamowały pod koniec roku

W ostatnim kwartale 2021 r. największy wzrost (+24,9%) we wszystkich rodzajach paliw odnotowały pojazdy z napędem elektrycznym (BEV), osiągając łącznie 309 598 sztuk w całej UE. Wzrost ten był raczej skromny w porównaniu z 2020 r., ale należy zauważyć, że wzrost liczby pojazdów typu BEV w 2020 r. (+216,9%) był w dużej mierze spowodowany bodźcami rządowymi dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych wprowadzonymi po pandemii. Z kolei sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadła w czwartym kwartale o 1,8%.

HEVy pokonały diesle

Patrząc na wyniki za cały rok, rejestracje PHEV wzrosły o 70,7% z 507.917 sztuk w 2020 r. do 867.092 w zeszłym roku. Podobny wzrost (+63,1%) w całym 2021 r. odnotowały akumulatorowe pojazdy elektryczne, ze wzrostami z 538 734 do 878 432 sprzedanych samochodów.

Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotowały niewielki wzrost (+0,4%) w ostatnich trzech miesiącach roku. Przy 439 172 sprzedanych egzemplarzach hybrydy stanowiły w czwartym kwartale 20,2% rynku samochodowego UE. W 2021 r. rejestracje hybrydowych samochodów elektrycznych wzrosły o imponujące 60,5%, co oznacza, że ​​po raz pierwszy w Unii Europejskiej sprzedaż HEV (z 1901 239 sztuk) przewyższyła sprzedaż diesli (1901 191).

Spadek zainteresowania gazem

Popyt na pojazdy na gaz ziemny (NGV) w UE odnotował znaczny spadek w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2021 r. (-45,9%), głównie w wyniku spadku sprzedaży we Włoszech (-40,6%). Z kolei rynek samochodów napędzanych LPG odnotował niewielki wzrost o 5,7%, przy 59 959 egzemplarzach sprzedanych w całym regionie w tym samym okresie.

Liderzy BEV: Francja, Włochy i Niemcy

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV) stanowiły prawie połowę (47,8%) unijnego rynku samochodowego od października do grudnia 2021 r., a łącznie zarejestrowano ich ponad milion. Patrząc na wyniki głównych rynków BEV w ostatnim kwartale, Francja odnotowała największy wzrost (+36,2%), następnie Włochy (+34,9%) i Niemcy (+24,5%).

Źródło: na podstawie ACEA

Narzędzia
i kalkulatory