Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Infrastruktura › Operatorzy › GreenWay Polska › W planach huby dla elektrycznych ciężarówek i szybkie punkty ładowania
  • W sieci GreenWay w Polsce działa 530 ogólnodostępnych stacji ładowania. Większość stanowią stacje DC
  • Fot. GreenWay

GreenWay Polska

W planach huby dla elektrycznych ciężarówek i szybkie punkty ładowania

GreenWay Polska

W planach huby dla elektrycznych ciężarówek i szybkie punkty ładowania

W sieci GreenWay w Polsce działa 530 ogólnodostępnych stacji ładowania. Większość stanowią stacje DC
Fot. GreenWay
  • 28/06/2023
Przeczytasz w 3 min
  • 28/06/2023
Przeczytasz w 3 min

GreenWay Polska pracuje nad uruchomieniem 10 hubów ładowania dla pojazdów ciężarowych do końca 2025 roku, na które pozyskał dofinansowanie z unijnego programu CEF. Firma planuje uruchomienie 1,5 tysiąca szybkich punktów ładowania (DC) w ciągu kolejnych 3 lat, głównie w formie hubów ładowania o mocy pojedynczego punktu 200-400 kW każdy, co oznacza podwojenie w stosunku do obecnej sieci spólki. Zdaniem kierownictwa terminale płatnicze z czasem staną się standardem przy ładowarkach samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy głównych trasach.

– Analizujemy obecnie potencjalne lokalizacje tych hubów, ale podstawowe znaczenie mają tu warunki przyłączeniowe. Traktujemy to bardzo poważnie, to duża szansa dla naszego biznesu i duży skok w rozwoju polskiej elektromobilności – powiedział Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Ładowanie ciężarówek to przyszłość branży

– Za 10 lat popyt na usługi ładowania w sieci publicznej ze strony transportu ciężkiego może być większy niż ze strony samochodów osobowych. To oczywiście ogromne wyzwanie technologiczne, wymagające stworzenia dedykowanej infrastruktury, co wiąże się z większym ryzykiem inwestycyjnym, bo trudno dziś o miarodajne założenia dotyczące rozwoju tego segmentu rynku, ale uważamy, że należy je podjąć – dodał prezes.

Według Czyżewskiego, ze względu na relatywnie podobny stan zaawansowania w całej Europie, to także szansa dla Polski, żeby nie została od razu w tyle za krajami zachodnimi, tak jak to miało miejsce w przypadku infrastruktury do ładowania samochodów osobowych.

– Mamy coraz więcej zapytań ze strony przewoźników, czy jesteśmy w stanie stworzyć dla nich sieć ładowania, bo ich klienci zaczynają wymagać realizowania przewozów za pomocą bezemisyjnej floty. Polska od zawsze była jednym z unijnych liderów w spedycji międzynarodowej – dzięki rozwojowi sieci ładowarek dla samochodów ciężarowych, możemy dalej taką pozycję zachować w przyszłości – podsumował Czyżewski w rozmowie z ISBnews.

Terminale płatnicze staną się standardem

Prezes odniósł się też do kwestii płatności za usługi ładowania. Jego zdaniem terminale płatnicze z czasem staną się standardem przy ładowarkach samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy głównych trasach.

– Regulacje jednoznacznie rozstrzygają kwestę terminali płatniczych przy ładowarkach. Rozporządzenie AFIR wymusza stosowanie terminali płatniczych przy wszystkich nowo powstających urządzeniach zlokalizowanych wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej od stycznia 2027 roku, zatem prędzej czy później takie rozwiązania będą wykorzystywane również w innych lokalizacjach – powiedział Czyżewski. Zwrócił też uwagę, że podobny obowiązek jest także w przypadku ładowarek, które mają powstawać ze wsparciem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

– Zupełnie inna kwestia to czy jest to dobre rozwiązanie. To generuje dodatkowe koszty dla operatorów, które przełożą się na koszt usługi ładowania, a jak pokazują przykłady z państw zachodnich, gdzie sieć ładowarek jest dużo większa, sam udział płatności kartami płatniczymi jest niewielki i z czasem będzie się zmniejszał. Kierowcy samochodów elektrycznych przekonają się, że wygodniej jest być zarejestrowanym w bazie operatora i płacić za pomocą aplikacji czy karty RFID. W przyszłości będzie to także ułatwione poprzez technologię plug&charge i integrację płatności z systemem samochodu – podkreślił szef GreenWay Polska.

W jego ocenie, terminal płatniczy mógłby być dodatkową opcją dla tych klientów, którzy ładują się jedynie bardzo sporadycznie.

Ambitne plany

GreenWay Polska chce mieć do 1000 stacji ładowania o mocy 200-400 kW w ciągu 3 lat.

Plany firmy zakładają uruchomienie 1,5 tysiąca punktów ładowania DC w ciągu kolejnych 3 lat, głównie w formie hubów ładowania o mocy pojedynczego punktu 200-400 kW każdy, co oznacza podwojenie w stosunku do obecnej sieci firmy.

– Przygotowujemy się do bardzo znaczących inwestycji w związku z pozyskanym finansowaniem, w perspektywie 3 lat chcemy uruchomić około tysiąc pięćset szybkich punktów ładowania (co przełoży się na ich podwojenie w sieci GreenWay), głównie w formie hubów o mocy punktu 200-400 kW każdy – powiedział Czyżewski. Według niego, pierwsze efekty inwestycji powinny być widoczne w przyszłym roku.

– Obecnie w sieci GreenWay w Polsce działa 530 ogólnodostępnych stacji ładowania, z czego blisko 290 stanowią stacje DC (o mocy od 50 kW w górę), w tym 38 stanowią urządzenia o mocy 150 kW i wyższej, a 78 ładowarki o mocy 100-150 kW – dodał prezes.

Z kolei wśród stacji AC duży udział mają urządzenia partnerów spółki, którymi zarządza GreenWay Polska. Są to zarówno obiekty ogólnodostępne, jak również prywatne, nie uwzględniane w łącznej liczbie dostępnych dla klientów stacji. Daje to spółce obecnie pozycję lidera rynkowego, choć szef GreenWay Polska zdaje sobie sprawę, że trudno będzie ją utrzymać w dłuższej perspektywie.

Pozycja trudna do utrzymania

– Oczywiste jest, że nasza dominująca pozycja będzie trudna do utrzymania i należy się spodziewać, że nasz udział w rynku będzie się stopniowo zmniejszał, wraz z realizacją planów inwestycyjnych zapowiedzianych przez naszych konkurentów. Jednocześnie, bardzo ważny jest dla nas sam dynamiczny rozwój rynku elektromobilności w Polsce – podkreślił Czyżewski. Według prezesa trudno jest zakładać konkretne udziały rynkowe w długim okresie na tak dynamicznie zmieniającym się rynku.

– Robimy swoje, chcemy nadal możliwie szybko rozwijać sieć, rozbudowywać zespół i sprawnie obsługiwać klientów, w tym rozwijać usługi serwisowe – podsumował Rafał Czyżewski.

Źródło: Na podstawie ISBnews
  • Tagi: greenway polska
REKLAMA

Więcej z kategorii

GreenWay Polska, Infrastruktura

Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

Ekoenergetyka

ORLEN Deutschland zamówił ładowarki Axon Easy 400

01/12/2023
Infrastruktura, Technologia

Green Cell

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Elocity, Operatorzy

Projekt Elocity i eService

Karta płatnicza ułatwi korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych

22/11/2023
Infrastruktura, Operatorzy, Powerdot

Powerdot

100 punktów ładowania samochodów elektrycznych przy parkach handlowych do końca 2024 roku

22/11/2023
Europa, Infrastruktura, Rynek

Infrastruktura ładowania

Niemcy mają Charging Infrastructure Masterplan II

20/11/2023
Infrastruktura, Prawo

Stoen Operator

Zmiany w prawie skrócą czas realizacji przyłączeń i pobudzą sektor elektromobilności

16/11/2023
Infrastruktura

Infrastruktura

W Poznaniu przybyło 55 punktów ładowania samochodów elektrycznych

13/11/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

ORLEN Deutschland zamówił ładowarki Axon Easy 400

01/12/2023
Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Elocity, Operatorzy

Karta płatnicza ułatwi korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych

22/11/2023
Infrastruktura, Operatorzy, Powerdot

100 punktów ładowania samochodów elektrycznych przy parkach handlowych do końca 2024 roku

22/11/2023
Europa, Infrastruktura, Rynek

Niemcy mają Charging Infrastructure Masterplan II

20/11/2023

Wybór Redakcji

Osobowe, Pojazdy, Tesla

Pierwsi klienci odebrali już elektryczną półciężarówkę Tesli

04/12/2023
Lexus, Osobowe, Pojazdy

Elektryczne auta z system imitującym manualną skrzynię

04/12/2023
Osobowe, Toyota

Urban SUV Concept – zapowiedź nowego miejskiego elektrycznego SUV-a na europejski rynek

04/12/2023
Raporty, Technologia

Europejscy producenci samochodów zabezpieczyli mniej niż jedną piątą kluczowych metali akumulatorowych

04/12/2023
Europa, Rynek

Samochody elektryczne ze stabilnym udziałem. Norwegowie nie chcą aut napędzanych benzyną.

01/12/2023
Magazyn, Testy

Jak daleko dojedziesz samochodem na wodór?

01/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

ORLEN Deutschland zamówił ładowarki Axon Easy 400

01/12/2023
Biznes, Finansowanie

Elektryczne Gitary zachęcą do jazdy elektrykami w najnowszej kampanii TV  

01/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła