Stały elektrolit przyszłością

Volkswagen z nowymi technologiami akumulatorowymi i energetycznymi

Motocykl bazuje na w pełni elektrycznym modelu Ducati V21L, ale został gruntownie zmodyfikowany
Źródło zdjęcia: Volkswagen

– Volkswagen i spółki zależne (PowerCo, Elli), podczas targów IAA Mobility przedstawiły technologie przyszłości dla przemysłu motoryzacyjnego
– Producent pokazał pierwszy na świecie pojazd koncernu z akumulatorem ze stałym elektrolitem czyli technologii akumulatorowej jutra
– Jaki to pojazd? Motocykl elektryczny Ducati z akumulatorem firmy QuantumScape
– Produkcja pierwszych ogniw PowerCo rozpocznie się pod koniec roku w gigafabryce w Salzgitter

Volkswagen dysponuje obecnie najszerszą gamą technologii napędowych na rynku – od wysokowydajnych silników spalinowych, przez hybrydy plug-in i samochody wyłącznie elektryczne, aż po technologie akumulatorowe i energetyczne – czytamy w komunikacie firmy.

Nasz pierwszy pojazd z akumulatorem ze stałym elektrolitem, zastosowanie naszych ogniw w nowej rodzinie samochodów miejskich Electric Urban Car Family oraz budowa pierwszego dużego magazynu energii Elli w Salzgitter to kolejne kamienie milowe na naszej drodze do uzyskania pozycji globalnego lidera technologicznego w branży motoryzacyjnej – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.

Pierwszy pojazd

PowerCo, Ducati i Audi po raz pierwszy wyposażyły motocykl elektryczny w akumulator firmy QuantumScape ze stałym elektrolitem. Ten nośnik technologii stanowi kolejny kamień milowy na drodze od projektu, przez laboratorium aż do produkcji seryjnej. Zanim nowe rozwiązanie trafi do masowej produkcji konieczne są jeszcze dalsze prace rozwojowe – podkreśla Volkswagen.

Motocykl bazuje na w pełni elektrycznym modelu Ducati V21L, ale został gruntownie zmodyfikowany. System akumulatorów ze stałym elektrolitem został specjalnie dostosowany i może być teraz wyposażony w maksymalnie 980 ogniw QSE-5 firmy QuantumScape. Technologia QuantumScape z anodą litowo-metalową i ceramicznym separatorem jest całkowicie nową technologią ogniw. Oferuje ona znaczące korzyści w zakresie gęstości energii, możliwości szybkiego ładowania, bezpieczeństwa i trwałości.

Z potencjałem

 – Akumulator ze stałym elektrolitem ma potencjał, aby stać się przełomowym rozwiązaniem w elektromobilności. Wspólnie z naszym partnerem QuantumScape chcemy teraz wprowadzić tę technologię do produkcji przemysłowej i zrobić kolejny krok w kierunku produkcji seryjnej. Dzięki ustandaryzowanemu ogniwu stworzyliśmy idealne warunki do tego celu: jest ono gotowe do zastosowania w technologii półprzewodnikowej i umożliwia szybki transfer technologii do pojazdów koncernu, gdy tylko akumulator ze stałym elektrolitem będzie gotowy – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu ds. technicznych w Volkswagenie.

Czas do końca dekady

W najbliższych miesiącach partnerzy projektu będą dalej testować i rozwijać technologię akumulatorów litowo-jonowych. Kolejnym kamieniem milowym jest opracowanie motocykla wyścigowego do testów na torze. Równolegle PowerCo i QuantumScape już pracują nad integracją technologii stałego elektrolitu z ogniwem PowerCo, a tym samym z samochodem. Celem jest opracowanie rozwiązania gotowego do wprowadzenia na rynek do końca dekady. Obie firmy od kilku lat ściśle współpracują w zakresie rozwoju i utworzyły wspólny zespół ds. industrializacji w siedzibie QuantumScape w San Jose w Kalifornii.

Ogniwa i akumulatory do małych elektryków

Volkswagen i PowerCo zaprezentowały seryjną wersję nowego, własnego ogniwa. Zadebiutuje ono w rodzinie elektrycznych samochodów miejskich marek Volkswagen, Skoda i CUPRA. Produkcja pierwszych ogniw PowerCo rozpocznie się pod koniec roku w gigafabryce w Salzgitter, a później także w hiszpańskiej Walencji i kanadyjskim St. Thomas.

Większa gęstość

Dzięki gęstości energii wynoszącej około 660 Wh/l ogniwo PowerCo należy do najmocniejszych ogniw akumulatorowych w segmencie masowym. W porównaniu z dotychczasowymi ogniwami oznacza to wzrost o około 10 procent. System akumulatorów również został całkowicie przeprojektowany i obecnie opiera się w całości na technologii Cell-to-Pack.

System akumulatorów i pryzmatyczne ogniwa mają zapewnić Electric Urban Car Family (pojazdy miejskie) zasięg do 450 km oraz czas ładowania poniżej 25 minut (wartości prognozowane).

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Ustandaryzowane ogniwo służy w koncernie Volkswagen jako globalna platforma technologiczna i ma być w przyszłości stosowane w nawet 80 procentach pojazdów elektrycznych wszystkich marek i regionów. Może być oparte na różnych technologiach, od LFP przez NMC po takie ze stałym elektrolitem, zapewniając tym samym wysoką elastyczność pomimo standaryzacji. Jest ono opracowywane i produkowane zarówno przez PowerCo, jak i zewnętrznych dostawców.

Nasze pierwsze ogniwo produkowane seryjnie jest pod względem technologicznym absolutnie na równi z produktami uznanych konkurentów. Pracujemy już nad kolejnymi produktami dla klientów z wykorzystaniem technologii LFP lub sodowo-jonowej. PowerCo szybko staje się globalnym producentem ogniw i europejskim liderem w dziedzinie technologii akumulatorowej – dodał Frank Blome, dyrektor generalny PowerCo

Na styku motoryzacji i energetyki

Należąca do koncernu Volkswagen spółka Elli, zajmująca się ładowaniem i energią, uruchomi w Salzgitter w grudniu br., pierwszy duży stacjonarny magazyn energii. Obiekt o mocy 20 MW i pojemności 40 MWh oparty jest na zestawach akumulatorów PowerCo i służy jako skalowalna platforma do handlu energią. Grupa Volkswagen i Elli zajmują tym samym pozycję na styku przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego.

Volkswagen z nowymi technologiami akumulatorowymi i energetycznymi - B2025CW00454
Źródło: Volkswagen
REKLAMA