Niemiecki koncern motoryzacyjny podsumował drugi kwartał i pierwszą połowę roku. Wynik operacyjny za I półrocze wyniósł 13,2 mld euro. Dostawy aut elektrycznych do klientów wzrosły do końca czerwca o 27% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – do 217 tys. pojazdów. Liczba zamówień samochodów elektrycznych w Europie w pierwszej połowie 2022 r. była o 40% wyższa niż rok wcześniej. Jak podano w komunikacie, w II kwartale Grupa kontynuowała postępy w strategicznych dziedzinach, udało się zrealizować cele w ramach platform technologicznych – usług mobilności, akumulatorów i oprogramowania. W tych segmentach producent upatruje przyszłych źródeł przychodów.
Popyt rośnie
W II kwartale popyt na samochody elektryczne nadal szybko rósł, a liczba zamówień w Europie Zachodniej w pierwszej połowie 2022 r. była o 40% wyższa niż rok wcześniej. Pomimo problemów z dostawami, tymczasowego wstrzymania produkcji w Europie i blokad związanych z pandemią Covid-19 w Chinach, w drugim kwartale dostarczono 118 tys. pojazdów z napędem elektrycznym, co daje udział w dostawach ogółem na poziomie 6 procent. W pierwszej połowie roku dostawy aut elektrycznych wzrosły o 27 procent – do 217 tys. pojazdów. Volkswagen w drugim kwartale zwiększył moce produkcyjne ID.4 w zakładach w Emden, Chattanooga i ID. Buzz w fabryce Hanowerze. Dzięki temu jak zaznacza producent powinno udać się osiągnąć planowany wzrost produkcji aut elektrycznych w drugiej połowie roku i później.
Dobre wyniki w trudnym otoczeniu
– Pomimo globalnych wyzwań Volkswagen może pochwalić się sukcesami. Marża operacyjna w pierwszej połowie roku to efekt przemyślanej gamy produktów i wyższej sprzedaży w segmencie premium. Ponadto grupa marek wolumenowych udowodniła, że może osiągać dobre wyniki nawet w trudnym otoczeniu – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen podczas prezentacji wyników kwartalnych.
Wynik operacyjny (przed uwzględnieniem zdarzeń specjalnych) za I półrocze wyniósł 13,2 mld euro, co oznacza wzrost o 16,1% w stosunku do I półrocza 2021 roku. W Chinach miesięczna produkcja znacząco zwiększyła się pod koniec II kwartału, co dobrze rokuje na pozostałą część roku, gdy obostrzenia związane z Covid-19 będą stopniowo znoszone. To drugi co do wielkości rynek dla samochodów elektrycznych Grupy (29% sprzedaży w I półroczu i II kwartale), charakteryzujący się przy tym największą dynamiką wzrostu – dostawy wzrosły tam ponad trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 (w I połowie 2022 roku dostarczono tam 63 500 aut z napędem elektrycznym).
Inwestycje w technologie
Grupa nadal priorytetowo traktowała inwestycje w przyszłe technologie związane z samochodami elektrycznymi oraz oprogramowanie. Wydatki na badania i rozwój wzrosły w II kwartale do 4,9 mld euro, przyspieszając postęp Volkswagena w kierunku stania się dostawcą mobilności opartej na oprogramowaniu.
Ostrożny optymizm
Volkswagen potwierdził prognozy na rok 2022 po pierwszym półroczu. Producent spodziewa się coraz mniejszych ograniczeń w dostawach. Problemy z wiązkami elektrycznymi zostały rozwiązane i w większości wróciły do normalnego poziomu. Grupa oczekuje normalizacji asortymentu produktów w drugiej połowie roku, ponieważ sytuacja w branży półprzewodników poprawia się, a portfel zamówień jest wciąż duży. Zauważalne ożywienie sprzedaży miesięcznej pod koniec II kwartału dodatkowo dobrze wróży sprzedaży w II półroczu. Niepewność, jak podkreśla producent powoduje niemożność oceny konkretnych skutków wojny w Ukrainie, pandemii oraz dostaw energii – szczególnie na kontynencie europejskim.
Źródło: na podstawie Volkswagen