Volkswagen pokazał prototyp elektrycznego drona pasażerskiego

Volkswagen pokazał prototyp elektrycznego drona pasażerskiego

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Chiński oddział niemieckiego koncernu motoryzacyjnego zaprezentował pierwszy prototyp elektrycznego drona pasażerskiego. W 2020 roku producent w Chinach uruchomił projekt Vertical Mobility, którego celem jest kolejna generacja rozwiązań mobilności, w tym rynku miejskiej mobilności lotniczej i rozszerzenia ruchu miejskiego na przestrzeń powietrzną. Po badaniach, pracach koncepcyjnych i rozwoju, zespół projektowy zbudował pierwszy prototyp – V.MO. W produkcyjnej wersji, w pełni elektryczny i zautomatyzowany dron o długości ponad 11 metrów będzie mógł przewozić czterech pasażerów z bagażami na odległość do 200 km.

Rozwiązania z jazdy autonomicznej

Koncepcja prototypu oparta jest na rozwiązaniach wykorzystywanych do jazdy autonomicznej, sięgnięto także po technologię akumulatorów stosowaną dziś w samochodach elektrycznych. Dron w konfiguracji x-wing, o długości 11,2 metra i szerokości 10,6 metra, ma osiem wirników do lotu pionowego i dwa śmigła do lotu poziomego. Volkswagen przeprowadzi jeszcze w tym roku kilka testów w celu optymalizacji koncepcji, a ulepszony prototyp wykona kolejne loty testowe do lata 2023 roku. W produkcyjnej wersji, w pełni elektryczny i zautomatyzowany dron V.MO będzie mógł przewozić czterech pasażerów z bagażem na odległość do 200 km.

Misja „Z Chin dla Chin”

Dzięki temu projektowi przenosimy długą tradycję Volkswagena w zakresie inżynierii precyzyjnej, projektowania i innowacji na kolejny poziom, opracowując produkt premium, który będzie zaspokajał potrzebę mobilności wymagających chińskich klientów. Jest to pionierski projekt, który od początku do końca jest dziełem zespołu młodych chińskich inżynierów. Wykorzystano w nim nowe koncepcje i materiały, przy okazji opracowano nowe standardy bezpieczeństwa. Prezentacja prototypu – V.MO – jest pierwszym krokiem na drodze do miejskich podróży lotniczych i doskonałym przykładem naszej misji ‘Z Chin dla Chin’. Naszym celem jest uruchomienie produkcji takich dronów i, niczym 'Latający Tygrys’, przełamanie kolejnych granic na tym wschodzącym i szybko rozwijającym się rynku nowej mobilności – powiedział dr Stephan Wöllenstein, prezes Grupy Volkswagen w Chinach.

Interdyscyplinarne myślenie

Jak informuje producent, pracownicy Volkswagena w Chinach stale poszerzają wiedzę z zakresu badań i rozwoju oraz oprogramowania, aby szybciej odpowiadać na potrzeby klientów i znacznie przyspieszyć tempo innowacji. Projekt Vertical Mobility wymaga interdyscyplinarnego i innowacyjnego myślenia, a Grupa stworzyła zespół młodych ekspertów, którzy będą go prowadzić. Wspierają ich chińscy partnerzy, w tym Hunan Sunward Technology, spółka należąca do grupy Sunward z Hunan. Firma ta specjalizuje się w rozwoju produktów lotniczych, sprzedaży i usługach i jest liderem na lokalnym rynku lekkich samolotów sportowych.

Premium dla wymagających Chińczyków

Miejska mobilność lotnicza to szybko powstający rynek, którego celem jest wykorzystanie przestrzeni powietrznej do obsługi połączeń na krótkich i średnich dystansach, zwłaszcza nad i pomiędzy dużymi miastami. W Chinach ma on szansę odegrać znaczącą rolę w transporcie miejskim i międzymiastowym w zatłoczonych megamiastach. W pierwszej fazie komercyjnego wykorzystania, dron V.MO będzie prawdopodobnie oferowany jako produkt premium dla wymagających chińskich klientów, obeznanych z technologią, na przykład w usługach transportu lotniczego dla VIP-ów. Drony eVTOL będą w stanie transportować pasażerów szybciej niż obecne konwencjonalne środki transportu naziemnego i są znacznie bardziej od nich elastyczne. W miarę rozwoju projektu Vertical Mobility, Grupa Volkswagen w Chinach będzie współpracować z chińskim władzami w celu uzyskania stosownych certyfikatów.

Źródło: na podstawie Volkswagen

Narzędzia
i kalkulatory