Mercedes-Benz zaprezentował nowy elektryczny samochód koncepcyjny z Vision EQXX. Auto nie jest preludium do konkretnego modelu produkcyjnego. To raczej zapowiedź aut posiadających szereg technologii, które mają na celu uczynienie pojazdów produkcyjnych bardziej ekonomicznymi z zasięgiem sięgającym 1000 km.
Jak zapowiada producent „misją Vision EQXX jest stać się najwydajniejszym Mercedesem, jaki kiedykolwiek zbudowano”. Jeśli chodzi o zasięg, Vision EQXX ma „osiągnąć nowy poziom” z ponad 1000 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Nie ma to wynikać z zastosowania większej czy bardziej wydajnej baterii, ale z bardziej efektywnego wykorzystania energii. Co jednak istotne magiczne 1000 km nie zostało osiągnięte w wyniku testów, ale na podstawie wewnętrznych, cyfrowych symulacji.
Mniejsza waga materiałów
Założenia budowy auta nie są niczym nowym: sam układ napędowy ma stać się bardziej wydajny, lekkie materiały zmniejszają wagę, specjalne opony obniżają opory toczenia. W połączeniu z wyrafinowaną aerodynamiką – cW wynosi 0,17 – i zintegrowanymi ogniwami słonecznymi zużycie energii ma zostać zredukowane do poniżej 10 kWh/100 km.
Rekordowy współczynnik oporu
Jak zapowiada producent „Vision EQXX przekracza kolejny ważny próg wydajności– ze współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,17. Ta rekordowa wartość ma szczególne znaczenie dla jazdy elektrycznej, a przede wszystkim dla zasięgu. Dzieje się tak, ponieważ dwie trzecie energii elektrycznej jest potrzebne tylko do przeciwstawienia się oporowi powietrza”.
Jeśli chodzi o sylwetkę pojazdu to widzimy „płyną bryłę zaprojektowaną z niezrównaną elegancją, począwszy od przodu, poprzez mocne, zarysowane boki, aż po niezwykle efektywną aerodynamikę krawędzi tylnego spojlera”.
Najważniejsza aerodynamika
Także wiele innych szczegółów pokazuje, że Vision EQXX został z iście niemiecką konsekwencją zaprojektowany z myślą o aerodynamice. Przednia powierzchnia jest mniejsza niż w kompaktowym CLA, a zatem stawia minimalny opór. Węższy rozstaw kół tylnych umożliwia wydajniejszy przepływ powietrza. Przezroczyste osłony zewnętrzne na kołach zapobiegają praktycznie wszelkim zawirowaniom powietrza, a jednocześnie zapewniają „niesamowity widok na magnezowe obręcze w kolorze różowego złota”.
Luksus w wegańskim jedwabiu
Zgodnie ze światowymi trendami także Mercedes-Benz wytyczył nowe ścieżki przy projektowaniu wnętrza ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o naturę. Model zawiera zaskakującą mieszankę zrównoważonych materiałów w swoim wnętrzu: od grzybów po bambus, kaktus i wegański jedwab. Pokazują one, że nadal możliwe jest osiągnięcie najwyższego luksusu w motoryzacji bez użycia produktów pochodzenia zwierzęcego. Wszystko to zaś „ przy jednoczesnym tworzeniu niepowtarzalnego poczucia komfortu premium”. Najważniejszy jednak w tym wszystkim jest efekt.
Mega wydajność
Producent chwali się też wydajnością auta zapowiadając , że Vision EQXX, ma wydajność energetyczną na poziomie 95%. Oznacza to, że 95% energii zmagazynowanej w akumulatorze dociera do kół. Dla porównania, pojazd ze sprawnym silnikiem spalinowym osiąga od około 30% do około 50%. Zespół inżynierów Mercedes-Benz współpracował w tym zakresie ze specjalistami od wyścigów samochodowych z High Performance Powertrains (HPP) i Mercedes-Benz Grand Prix (MGP). Specjaliści mieli za zadanie opracować wysoce wydajny i kompaktowy elektryczny układ napędowy oraz lekką obudowę akumulatora. Pracowali m. in. nad zmniejszeniem tarcia mechanicznego do minimum, „aby moc docierała z jak najmniejszymi stratami”.
Nowe wymiary i osiągi baterii
W modeli znacznie poprawiono gęstość energii – do 200 Wh/kg. Dzięki temu akumulator auta może przechowywać 100 kWh, zajmując o 50% mniej miejsca i ważąc o 30% mniej niż akumulatory o porównywalnej pojemności. Zastosowano najnowocześniejsze anody krzemowe w połączeniu z ultralekkimi materiałami z Formuły 1. To zaś znacznie zwiększyło pojemność akumulatora.
Układ elektryczny, który zasila wiele jednostek pomocniczych w Vision EQXX, pobiera dodatkową energię z ogniw słonecznych na dachu. Zmniejsza to zapotrzebowanie na energię systemu wysokonapięciowego i ostatecznie prowadzi do większego zasięgu. W ciągu jednego dnia przy idealnych warunkach może to zapewnić nawet 25 kilometrów dodatkowego zasięgu na długich trasach.
Źródło: na podstawie mercedes-benz.com