Home Pojazdy Osobowe Izera Umowa z Geely zapewni know-how

Platforma SEA dla marki Izera

Umowa z Geely zapewni know-how

Platforma SEA dla marki Izera

Umowa z Geely zapewni know-how

Przed EMP wciąż stoją dokładnie te same wyzwania, które były sygnalizowane przez ekspertów w 2020 roku
Fot. Własne
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna – lider technologii – podpisała umowę licencyjną, w ramach której udostępni ElectroMobility Poland (EMP) dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera. W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), to optymalna decyzja ale jednak to nadal mały krok na długiej oraz wyboistej drodze.

Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w ambitnych wyzwaniach, dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.

Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

– Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności –powiedział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO.

Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. Śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.

– Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych – powiedział Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland.

Krok w dobrym kierunku ale …..

To z pewnością najważniejsza informacja dotycząca projektu realizowanego przez ElectroMobility Poland. Wybór Geely to decyzja optymalna z kilku powodów. Po pierwsze, za Geely przemawia doświadczenie i wiodąca pozycją w światowym sektorze elektromobilności. O ile wiele osób może  nie kojarzyć nazwy koncernu, o tyle należące do niego marki, takiej jak Volvo, smart, Lotus, czy Polestar, są już powszechnie znane. W 2021 r. Grupa Geely zanotowała swój historyczny rekord sprzedaży, dostarczając łącznie 2,2 mln samochodów. 330 tys. z nich (15% łącznej liczby) to pojazdy z napędami zelektryfikowanymi. Warto także podkreślić, że Geely to, szczególnie jak na warunki chińskie, firma transparentna, mądrze rozwijana i innowacyjna. Po drugie, Chiny są dziś absolutnym liderem światowego rynku elektromobilności. W 2021 r. ponad połowa (55%) floty samochodów całkowicie elektrycznych na świecie była zarejestrowana właśnie w Państwie Środka. Ponadto, Chiny są obecnie największym na świecie dostawcą kluczowego komponentu sektora elektromobilności – ogniw litowo-jonowych. Koncerny motoryzacyjne z Państwa Środka radzą sobie coraz śmielej także pod względem sprzedaży EV. Według szacunków, ok. 5% samochodów całkowicie elektrycznych sprzedanych w 2022 r. w Europie było dostarczone przez chińskich producentów, a do 2025 r. ich rynkowy udział może wynosić już od 9% do 18%. Skoro chiński kapitał może rozwijać wiodące rynki elektromobilnosci, w tym niemiecki, szwedzki czy brytyjski, równie dobrze mógłby się przyczynić do rozwoju e-mobility nad Wisłą.

Po trzecie, najważniejsze, wybór Geely nie tylko zwiększa szanse na uruchomienie produkcji Izery, ale również daje nadzieję dotyczącą napływu do Polski kolejnych inwestycji sektora zeroemisyjnego transportu, być może nawet na uruchomienie w naszym kraju produkcji samochodów elektrycznych, np. którejś z marek koncernu lub też przeznaczonych do nich podzespołów, np. w ramach współdzielenia fabryki w Jaworznie. Taki przyczółek chiński koncern może chcieć stworzyć. Przyznam, że w informacji o wyborze Geely jako dostawcy platformy dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, to mnie najbardziej zaciekawia.

To wszystko sprawia, że wybór Geely należy uznać za krok w dobrym kierunku. Jednak to nadal mały krok na długiej i wyboistej drodze. Przed ElectroMobility Poland wciąż stoją dokładnie te same wyzwania, które sygnalizowaliśmy w lipcu 2020 r., tuż po ogłoszeniu narodzin marki Izera. Budowa fabryki w Jaworznie nie została jeszcze rozpoczęta, chociaż miała ruszyć w III kwartale 2021 r. Wątpliwości dotyczą także struktury właścicielskiej (80% akcji należy do Skarbu Państwa), zależność tego projektu od kalendarza wyborczego, brak zaangażowania kapitału prywatnego czy też brak zbudowanych łańcuchów dostawców innych (niż platforma) podzespołów – od akumulatorów litowo-jonowych i silników elektrycznych po reflektory, ekrany LCD i fotele – skomentował wydarzenie Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE.

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

Architektura SEA stworzona przez Geely Holding umożliwia partnerom wykorzystującym tę technologię osiąganie przewag konkurencyjnych poprzez wspieranie ich w zrównoważonym budowaniu wartości marki, co doskonale wpisuje się w oczekiwania klientów.

Udostępnianie technologii wpisuje się w strategię Geely Holding: wspierania ekologicznej transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku elektromobilności,
a jednocześnie wspiera ambicje EMP, aby zmieniać europejski rynek samochodów elektrycznych – będąc jego integralną częścią.

W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 miliona pojazdów, przy czym wyłączna sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła 698 693 sztuk. Notowana na giełdzie w Hongkongu Geely Auto Group osiągnęła sprzedaż na poziomie 1 328 029 sztuk. Geely Holding zatrudnia ponad 120 000 osób na całym świecie i od dziesięciu lat znajduje się na liście Fortune Global 500.

Źródło: ElectroMobility Poland, własne

Narzędzia
i kalkulatory