– To będzie przełomowa innowacja, która wzmocni zaufanie konsumentów do napędów elektrycznych – powiedziała wiceprezes BYD, Stella Li, w rozmowie z mediami. Mowa o sieci Megawatt Flash Chargers, która zacznie działać także w Europie.

Te bardzo mocne i szybkie stacje ładowania funkcjonują już w Chinach. Według portalu Electrive, firma obsługuje obecnie około 500 megawatowych ładowarek w ponad 200 miastach. W sumie w ciągu najbliższych kilku lat we współpracy z partnerami mają zostać dodane kolejne tysiące.
Dwanaście miesięcy na rozwój
Firma zamierza uruchomić sprzęty już w ciągu 12 najbliższych miesięcy. Li nie podała jednak żadnych informacji na temat liczby stacji ładowania, które mają zostać zainstalowane w Europie, nie znamy także ich lokalizacji.
Stacje będą jednak najprawdopodobniej budowane u dealerów. Li dodała, że trwają już rozmowy z lokalnymi partnerami.
Wejście BYD na europejski rynek ładowarek megawatowych będzie prawdopodobnie związane z wprowadzeniem uaktualnionych modeli Han L i Tang L, które są oparte na nowej „Super e-platformie” firmy. Ta platforma pozwala na ładowanie o mocy ponad 1000 kW. Oba modele zostały wprowadzone na rynek w Chinach w kwietniu 2025 roku i oczekuje się, że wkrótce będą również dostępne w Europie.

Od 700 kW w górę
Omawiane ładowarki BYD zaczynają „podawać” 700 kW przy aucie naładowanym na ok. 7%, a przy 10% osiągają do 1000 kW. Trwa to przez około minutę, przez którą samochód jest ładowany do ponad 25% – czyli w ciągu sekundy przybywają 2 kilometry zasięgu. W ciągu pięciu minut auta ładują się na 400 km – przynajmniej według nieco mniej rygorystycznych chińskich cykli pomiarowych CLTC.

Wprowadzenie technologii Megawatt Flash Charger w Europie może napotkać na pewne wyzwania. Po pierwsze, to standardy ładowania. Obecnie w Europie dominuje standard CCS, który może nie być kompatybilny z technologią BYD.
Kłopot tkwi także w infrastrukturze energetycznej. W niektórych regionach może być konieczne zastosowanie dodatkowych magazynów energii, aby zapewnić odpowiednią moc ładowania. Mimo tych wyzwań, BYD zamierza działać w opisywanej kwestii.
Szybkie ładowanie obecnie
W tej chwili żaden z oferowanych samochodów na rynku – tak w Chinach, jak i w Europie – nie jest w stanie ładować się z mocą 1000 kW. Odświeżony BYD Han L i Tang L mają jednak osiągnąć taką moc, co oznacza, że BYD musi zapewnić infrastrukturę, która pozwoli w pełni korzystać z możliwości, za które płacą klienci. Obecny rekordzista to Zeekr 009, czyli chiński minivan. Jego maksymalna moc ładowania sięga 561,9 kW.
400 polskich kW
Megawatowe ładowarki nie są całkowitą nowością. Na świecie najmocniejsze są przede wszystkim urządzenia zbudowane z myślą o potrzebach transportu ciężkiego. Ostatnio donosiliśmy o tym, że na parkingu autostrady obok Bolzano otwarto stację ładowania o mocy 1 MW, czyli 1000 kW. W przyszłości stacja ma być dostępna także dla aut osobowych.
Najmocniejsze ładowarki w Polsce to te na stacji Polenergii przy Autostradzie Wielkopolskiej, na terenie MOP-u Chociszewo, niedaleko trasy ekspresowej S3. Chłodzone cieczą sprzęty zapewniają moc 400 kW. Drugie miejsce zajmuje stacja Orlen Charge przy Bielańskiej 12 w Warszawie – czyli przy biurowcu tej firmy. Ładuje z mocą do 360 kW.
PMA