Nowy rozdział
Hyundai Motor Türkiye podjął decyzję w kierunku wzmocnienia swoich zdolności produkcyjnych i zrównoważonego rozwoju, planując rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Turcji. „Decyzja podkreśla zaangażowanie firmy w redukcję śladu węglowego oraz wsparcie lokalnej gospodarki i globalnej transformacji w kierunku ekologicznej mobilności. Rozpoczęcie produkcji bateryjnych aut planowane jest na rok 2026” – czytamy w komunikacie producenta.
Strategiczna lokalizacja
Pojazdy elektryczne koreańskiej marki będą produkowane w zakładzie İzmit, wspierając rosnący popyt na zrównoważone rozwiązania mobilne na rynku europejskim. Oprócz modeli zasilanych prądem, Hyundai Motor Türkiye będzie jednocześnie kontynuował produkcję modeli z silnikami spalinowymi. Turcja, za sprawą swojego usytuowania na granicy Europy i Azji może stać się centrum produkcyjnym i dystrybucyjnym, właśnie dla Starego Kontynentu – zwraca uwagę portal www.agbi.com.
Co ciekawe już dwie chińskie firmy motoryzacyjne, tj. BYD i Chery, inwestują łącznie 2,5 miliarda dolarów w fabryki pojazdów elektrycznych i hybrydowych w Turcji. Chery planuje budowę swojej fabryki w pobliżu portu Samsun nad Morzem Czarnym.
– Turcja może stać się centrum produkcji i dystrybucji dla Europy dzięki swojemu położeniu geograficznemu oraz istniejącej unii celnej z UE – powiedział Anıl Şentürk, przewodniczący komitetu sektora motoryzacyjnego w Izbie Handlowej w Stambule, w rozmowie z AGBI.
Wsparcie lokalnej gospodarki i dostawców
Hyundai Motor Türkiye priorytetowo traktuje lokalne zaopatrzenie (łańcuchy dostaw), bo ponad 55 proc. komponentów pojazdów produkowanych w tym kraju pochodzi z sieci ponad 50 dostawców. Lokalnie produkowane elektryki jeszcze bardziej podkreślą to zaangażowanie.

Analitycy wskazują jednak, że udział lokalnych komponentów w produkcji pojazdów bateryjnych może być niższy niż w przypadku samochodów spalinowych. Erol Şahin z EBS Danışmanlık – cytowany przez agbi.com – zauważa, że o ile w przypadku aut spalinowych stosunek komponentów lokalnych wynosi 50/50, o tyle w EV może to być zaledwie 25 proc . Stąd też rozwój lokalnego przemysłu podzespołów dla EV jest kluczowy dla maksymalizacji korzyści dla tureckiej gospodarki.
Transformacja i nowa tożsamość marki
W ramach trwającej transformacji, Hyundai Motor Türkiye zmienił nazwę z „Hyundai Assan Otomotiv Sanayi”, aby lepiej odzwierciedlać swoją rolę w globalnym krajobrazie motoryzacyjnym. Restrukturyzacja firmy podkreśla pozycję jako pierwszego i najdłużej działającego zagranicznego centrum produkcyjnego Hyundai Motor Group poza Koreą. Z ponad trzema milionami wyprodukowanych pojazdów w ciągu 28 lat, Hyundai Motor Türkiye nadal znacząco przyczynia się do zatrudnienia, eksportu i gospodarki narodowej – czytamy na stronie koreańskiego producenta.
Ambitne plany
Hyundai Motor Group aktywnie inwestuje w rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych, dążąc do zajęcia pozycji w pierwszej trójce światowych producentów EV do 2030 roku. Do końca dekady, grupa zamierza wprowadzić na rynek łącznie 31 modeli pojazdów elektrycznych, odpowiadając na rosnący popyt na tego typu pojazdy. Co więcej, do 2030 roku firma zainwestuje 24 biliony KRW w rozwój produkcji i eksportu pojazdów elektrycznych – zapowiada koncern.
OW