Materiał partnerski
W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje jeden z największych w Polsce systemów komunikacji zbiorowej. Rokrocznie autobusy, tramwaje i trolejbusy pokonują ponad 109 milionów kilometrów, obsługując każdego dnia setki tysięcy mieszkańców.

Jak powiedział nam Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kazimierz Karolczak, jednym z największych sukcesów GZM było wprowadzenie wspólnej taryfy przewozowej, dzięki czemu jakość świadczonych zdecydowanie wzrosła:
– Kiedyś mieszkańcy musieli patrzeć jaki autobus podjeżdża i czy mają wykupiony bilet na konkretny przejazd. Nam udało się szybko wdrożyć jedną, spójną taryfę na autobusy. To ogromny system, w którym jest też tramwaj, trolejbus- który akurat jest rozwiązaniem funkcjonującym w Tychach. To jest trzy środki transportu, które mają jedną taryfę. Tak więc ten metro-bilet pomaga korzystać w spójny sposób z autobusów tramwajów trolejbusów i z oferty kolejowej. Mam nadzieję, że jest to rozwiązanie które jeszcze będziemy usprawniać – dodał Kazimierz Karolczak.
Jednocześnie Górnośląsko-Zagłębiowsko Metropolia nie pozostaje obojętna w obliczu nowych trendów związanych z nową mobilnością. Wraz z rosnącą popularnością usług współdzielonych, do taryfy biletowej wprowadzony został również rower metropolitalny. Jak dodaje przewodniczący Karolczak, jednoślady są idealną formą transportu do pokonywania tak zwanej ostatniej mili podróży.
– Rower znakomicie skraca czas przejazdu i jest poważną alternatywą transportową. Pracowaliśmy nad wdrożeniem pełnej usługi Mobility as a Service, aby w jednej aplikacji zaplanować całą podróż różnymi środkami transportu. Nie tylko publicznymi ale również choćby prywatnymi. Jesteśmy otwarci na to, by w razie czego w ramach naszych rozwiązań taryfowych aplikacji budować to wspólną usługę – podkreślił Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Nie tylko transport autobusowy i rowerowy. Najważniejszy cel? Inwestycje w kolej
Każdego dnia mieszkańcom Metropolii w wykonywaniu codziennych obowiązków pomaga 1800 pojazdów transportu publicznego, które zatrzymują się na łącznie 7000 przystanków. Komfortowe dotarcie do wszystkich 56 gmin za sprawą transportu autobusowego jest mimo wszystko uzależnione od natężenia ruchu, które w Metropolii zamieszkiwanej przez ponad 2,3 mln mieszkańców w godzinach szczytu komunikacyjnego jest bardzo duże.
Stąd też, jak podkreśla przewodniczący Kazimierz Karolczak, ambicją Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest odbudowa transportu kolejowego i stworzenie naziemnego metra, które umożliwi sprawne skomunikowanie nawet najdalej położonych od siebie krańców Metropolii:
– Jako Metropolia mocno inwestujemy transport kolejowy, bo naszą ambicją jest odbudowa transportu kolejowego, stąd wielkie inwestycje w przebudowę Katowickiego Węzła, polegające między innymi na dobudowie torów aglomeracyjnych, by pociągi Metropolitalne nie musiały przepuszczać połączeń krajowych. Jeżeli stworzymy dla naszej Metropolii coś w rodzaju metra naziemnego, w szczycie te pociągi będą kursować najrzadziej co 15 minut albo i częściej – zaznaczył Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia została gospodarzem tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności. W dniach 23-25 września w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbędzie się największa w regionie konferencja poświęcona zrównoważonemu transportowi. Bilety dostępne są na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/bilety/
Z Przewodniczącym Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kazimierzem Karolczakiem rozmawiał Jan Wiewiór