Toyota Motor Europe (TME) sprzedała w 2021 roku 1 076 300 samochodów Toyoty i Lexusa (+8,4% rok do roku), ponownie osiągając lepsze wyniki niż rynek, który borykał się zarówno ze skutkami pandemii, jak i niedoboru dostaw mikrochipów. Udział TME w rynku wzrósł o 0,4 punktu procentowego do poziomu 6,4%, co stanowi rekord w historii firmy. Dzięki tym wynikom marka Toyota po raz pierwszy w historii zajęła drugie miejsce wśród najlepiej sprzedających się marek samochodów osobowych w Europie. Widać wyraźnie, że producent oprócz inwestycji w wodór (Mirai) nabiera rozpędu we wdrażaniu technologii bateryjnych w swoich pojazdach. W kwietniu 2021 roku firma zaprezentowała nowego elektrycznego SUV-a bZ4X, pierwszy model z nowej linii bateryjnych samochodów elektrycznych bZ (beyond Zero), dla której powstała specjalnie opracowana platforma eTNGA. Do 2030 roku japoński potentat motoryzacyjny będzie oferować na całym świecie 30 bateryjnych samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach.
Rekord sprzedaży hybryd w Europie
Sukces ten w największym stopniu można przypisać rekordowo wysokiemu zainteresowaniu klientów zróżnicowaną ofertą niskoemisyjnych pojazdów, która obejmuje kompletną gamę samochodów z pełnym napędem hybrydowym i hybrydy plug-in a także bateryjne samochody elektryczne oraz auta elektryczne na wodorowe ogniwa paliwowe. Sprzedaż hybryd TME wyniosła w 2021 roku 623 777 aut, o 19% więcej niż w roku 2020. Hybrydy odpowiadały za 58% całkowitej sprzedaży firmy, w tym w Europie Zachodniej i Środkowej za 70% sprzedaży, zaś na wschodnich rynkach, obejmujących Ukrainę, Turcję, Izrael, Rosję, Kazachstan, Armenię, Azerbejdżan i Gruzję, 24% samochodów dostarczonych klientom miało napęd hybrydowy.
– Jesteśmy zachwyceni kolejnymi dobrymi wynikami w 2021 roku – tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczenia w dostawach, z jakimi zmaga się cała branża motoryzacyjna. Dziękujemy naszym klientom za lojalność i zaufanie. Wierzę, że ten utrzymujący się wysoki popyt potwierdza słuszność naszej strategii, która zakłada systematyczne poszerzanie gamy bezemisyjnych i niskoemisyjnych zelektryfikowanych samochodów. Umożliwiły nam one osiągnięcie celów UE w zakresie średniej emisji CO2 samochodów sprzedanych w 2021 roku. Mamy narzędzia, aby w nadchodzących latach spełniać coraz bardziej ambitne normy emisji CO2, aż do osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej – powiedział Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
W kierunku elektryfikacji
W grudniu Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation (TMC), na specjalnej konferencji zaprezentował nowe zelektryfikowane modele, które będą stanowić kluczowy element strategii osiągnięcia przez koncern neutralności klimatycznej. Do 2030 roku Toyota będzie oferować na całym świecie 30 bateryjnych samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach. Toyota Motor Europe planuje, że do tego czasu bezemisyjne samochody będą stanowiły w Europie Zachodniej i Środkowej co najmniej 50% całkowitej sprzedaży. Co więcej, do 2035 roku TME będzie gotowe na 100-procentową redukcję CO2 we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w Unii Europejskiej. Krokiem pośrednim będzie rozszerzenie przez TME do 2025 roku gamy bezemisyjnych samochodów do 10 modeli.
Druga marka w Europie
W 2021 roku Toyota zwiększyła swój udział w europejskim rynku o 0,6 p.p. do 6,3%, co zapewniło jej pozycję drugiej najchętniej wybieranej marki samochodów w regionie. Sprzedaż Toyoty wzrosła o 9% do liczby 1 003 859 aut. Najpopularniejszymi modelami Toyoty były Corolla (208 028 aut), Yaris (179 383 auta) i RAV4 (161 266 aut). Stanowiły one łącznie 55% całkowitej sprzedaży marki w Europie.
W ciągu 12 miesięcy salony opuściło 579 698 hybryd Toyoty, o 19% więcej niż rok wcześniej. Udział samochodów z tym napędem w całkowitej sprzedaży Toyoty wzrósł w minionym roku do 58% (wzrost o 5 p.p. rok do roku), zaś w Europie Zachodniej i Środkowej do 69% (wzrost o 6 p.p. rok do roku). Na wschodnich rynkach hybrydy stanowiły 26% całkowitej sprzedaży (+2 p.p.). Trzy najczęściej wybierane hybrydy Toyoty w 2021 roku to Corolla Hybrid (166 811 aut), Yaris Hybrid (143 595 aut) i Toyota C-HR Hybrid (112 757 aut).
W 2021 roku gama samochodów Toyoty powiększyła się o nowego Yarisa Cross, miejskiego SUV-a segmentu B, dostępnego z napędem hybrydowym FWD lub AWD-i. W kwietniu 2021 roku Toyota zaprezentowała nowego elektrycznego SUV-a bZ4X, pierwszy model z nowej linii bateryjnych samochodów elektrycznych bZ (beyond Zero), dla której powstała specjalnie opracowana platforma eTNGA. Europejska premiera bZ4X miała miejsce w grudniu 2021 roku.
Wyniki sprzedaży Toyoty w Europie w 2021 roku
Toyota Motor Europe | 1 076 300 |
TOYOTA | 1 003 859 |
AYGO | 85 325 |
Yaris (łącznie) | 179 383 |
Yaris Hybrid | 143 595 |
Yaris Cross (łącznie) | 22 743 |
Yaris Cross Hybrid | 21 666 |
Corolla (łącznie) | 208 028 |
Corolla Hybrid | 166 811 |
Corolla HB i TS Kombi (łącznie) | 127 882 |
Corolla HB i TS Kombi Hybrid | 122 869 |
Corolla Sedan (łącznie) | 80 146 |
Corolla Sedan Hybrid | 43 942 |
Toyota C-HR (łącznie) | 114 737 |
Toyota C-HR Hybrid | 112 757 |
Rodzina Priusa | 6 689 |
Prius | 1 597 |
Prius+ | 3 630 |
Prius Plug-in Hybrid | 1 462 |
Mirai | 701 |
Camry (łącznie) | 50 246 |
Camry Hybrid | 10 121 |
Supra | 979 |
RAV4 (łącznie) | 161 266 |
RAV4 Hybrid | 87 020 |
RAV4 Plug-in Hybrid | 23 053 |
Highlander (łącznie) | 10 518 |
Highlander Hybrid | 7 986 |
Land Cruiser | 35 215 |
Hilux | 47 480 |
PROACE (w tym PROACE EV) | 30 814 |
PROACE EV (w tym PROACE Verso EV) | 5 175 |
PROACE CITY | 36 238 |
Inne modele | 13 497 |
Źródło: na podstawie Toyota, własne