Toyota inwestuje w komponenty do hybryd

Toyota inwestuje w komponenty do hybryd

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Światowy lider motoryzacyjny poinformował, że zainwestuje 90 mln USD w modernizację, rozbudową oraz uruchomienie produkcji komponentów do napędów hybrydowych w dwóch amerykańskich fabrykach. Krok ten, jak podkreśla producent, jest zgodny z globalną strategią w kierunku przyspieszenia elektryfikacji samochodów, ogłoszoną w grudniu 2021 roku. Do 2030 roku Toyota przeznaczy 60 mld euro na zelektryfikowane samochody z czego połowa przeznaczona będzie na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych. Kolejne 30 mld euro firma wyda na rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Do 2030 roku gama bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a ich roczna sprzedaż ma osiągnąć poziom 3,5 miliona samochodów.

Miliardy w alternatywne napędy

W listopadzie 2021 roku Toyota ogłosiła, że zainwestuje 240 mln USD w uruchomienie produkcji przekładni do napędów hybrydowych w fabryce Toyota West Virginia (TMMWV). Jednak w związku z rosnącą popularnością hybryd firma zdecydowała, by zwiększyć tę inwestycję o kolejne 73 mln USD. Dzięki temu możliwości produkcyjne zakładu wzrosną do 600 000 hybrydowych przekładni oraz 120 000 części do silników elektrycznych rocznie. Kolejne 17 mln USD trafi do fabryki Toyota Tennessee (TMMTN) na uruchomienie produkcji części do przekładni hybrydowych. Obecnie fabryka w Wirginii Zachodniej, w której jest zatrudnionych ponad 2000 pracowników, produkuje około miliona silników i przekładni rocznie do wielu modeli Toyoty montowanych w Ameryce Północnej. Łącznie Toyota zainwestowała w ten zakład 2 mld USD od początku jego istnienia.

Polska centrum technologii hybrydowej

Polska jest jednym z tych krajów, w których elektryfikacja parku samochodów następuje głównie za sprawą hybryd. Auta hybrydowe stanowią już ponad 50% całkowitej sprzedaży Toyoty w naszym kraju. Najpopularniejsze modele są wyposażone w komponenty napędu hybrydowego produkowane w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

Europa Zachodnia bez aut spalinowych

W 2017 roku Toyota zapowiedziała, że do 2025 roku wszystkie modele w gamie marek Toyota i Lexus będą dostępne w zelektryfikowanych wersjach. Producent będzie konsekwentnie rozwijać wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków.  W grudniu 2021 roku Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, zakreślił nowe, jeszcze bardziej ambitne plany dochodzenia firmy na neutralności klimatycznej. Do 2030 roku gama bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a ich roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów. Do 2035 roku Toyota będzie gotowa, by w Europie Zachodniej całkowicie zrezygnować z aut spalinowych, w tym hybryd, i dostarczać klientom wyłącznie bezemisyjne samochody elektryczne na baterie i na wodór.

Linia bZ – nowa generacja elektryków

Nowa strategia elektryfikacji wymaga szybkiej rozbudowy gamy bateryjnych samochodów elektrycznych. Umożliwi to nowa platforma eTNGA, specjalnie opracowana dla bezemisyjnych samochodów elektrycznych według filozofii TNGA. Pierwszym zbudowanym na niej modelem jest Toyota bZ4X, która zadebiutuje w Europie w tym roku. W grudniu ubiegłego roku Toyota pokazała kolejne cztery modele z linii bZ (beyond Zero) – średniej wielkości SUV-a o sportowej sylwetce, oszczędnego kompaktowego SUV-a na rynki Europy i Japonii, średniej wielkości sedana oraz dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.

Z gwarancją pojemności

Model bZ4X jest dla Toyoty przełomowym samochodem. Auto jest nieco większe od RAV4, ale rozstaw osi ma tak duży jak w 7-osobowym Highlanderze. bZ4X został opracowany w dwóch wariantach – z napędem na przednią oś i na cztery koła. W wersji FWD pracuje silnik elektryczny o mocy 204 KM, a odmiana AWD wykorzystuje dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi, które łącznie rozwijają 217 KM mocy i rozpędzają auto od 0 do 100 km/h w 7,7 s. Bateria ma pojemność 71,4 kWh, a jej naładowanie do 80% trwa 30 minut. Toyota podkreśla, że gwarantuje utrzymanie jej pojemności na poziomie 90% przez 10 lat lub 240 000 km.

Źródło: na podstawie Toyota

Narzędzia
i kalkulatory