Bateria w elektryku wytrzyma 1,5 miliona kilometrów i „umrze”… ze starości.

otomoto

Przez lata panowało przekonanie, że bateria w samochodzie elektrycznym to tykająca bomba, która każe nam po kilku latach szykować portfel na jej kosztowną wymianę. Tymczasem nowe, wieloletnie badania i dane z rynku wtórnego rysują obraz zupełnie inny, wręcz odmienny obraz, a mianowicie: bateria w aucie elektrycznym nie tylko przeżyje samo auto, ale padnie ze… starości. […]

CATL Shenxing Pro w wersji Long, czyli 1 milion kilometrów

CATL Shenxing Pro w wersji Long, czyli 1 milion kilometrów - catl 2

CATL z przełomem? Prędkość ładowania, oferowany zasięg, żywotność – to tylko niektóre z kwestii, jakie wzbudzają mniej lub bardziej zrozumiałe wątpliwości osób zainteresowanych autami elektrycznymi. Z roku na rok sytuacja w każdej z tych kwestii się poprawia, ale wciąż trudno mówić o tym, że jest świetnie. Dlatego producenci stale pracują nad rozwojem technologii bateryjnych. Jednym z najważniejszych z […]

Czeka nas powtórny kryzys metali ziem rzadkich?

Czeka nas powtórny kryzys metali ziem rzadkich? - regensburg montaz ix1 bmw

Elektromobilność to przyszłość transportu, symbol zielonej transformacji. Ale czy ta rewolucja nie zostanie wyhamowana przez brak kluczowych surowców? Lit, kobalt i metale ziem rzadkich – niezbędne dla baterii i silników elektrycznych – są przedmiotem globalnego wyścigu i rywalizacji. Dominująca pozycja Chin w ich wydobyciu i przetwarzaniu wywołuje wręcz panikę w przemyśle samochodowym, stawiając pod znakiem […]

Co mają wspólnego baterie do „elektryków” z lasami deszczowymi?

Co mają wspólnego baterie do „elektryków” z lasami deszczowymi? - battery forest

Jeszcze pięć lat temu baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) były ledwo zauważalne na rynku pojazdów elektrycznych. Dominowały te, które opierały się na niklu, manganie i kobalcie (NMC), a każdy z tych surowców miał swoją wysoką cenę — nie tylko rynkową, ale i ekologiczną oraz społeczną. W 2020 roku baterie LFP stanowiły mniej niż 10 proc. rynku – […]

Ekologia, płatności i floty w agendzie. 100 aut elektrycznych do testów!  

Ekologia, płatności i floty w agendzie. 100 aut elektrycznych do testów!   - Zlot EV Klub Polska35 jpg

80 tys. „elektryków” Polski rynek elektromobilności notuje wyraźny wzrost. Według najnowszych danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), łączna liczba zarejestrowanych w Polsce pojazdów całkowicie elektrycznych wzrosła w 2024 roku o 41%, osiągając poziom niemal 79 tysięcy sztuk. Równolegle rozbudowywana jest infrastruktura ładowania – na koniec kwietnia 2025 roku w Polsce funkcjonowało ponad 9,3 tysiąca punktów […]

Baterie strukturalne zmienią rynek samochodów elektrycznych? Możliwe

Baterie strukturalne zmienią rynek samochodów elektrycznych? Możliwe - P90583991 highRes bmw group scores cir jpg

W ostatnich latach branża motoryzacyjna przeżywa prawdziwą rewolucję, a kluczowym elementem tej metamorfozy są baterie trakcyjne. Naukowcy nieustannie pracują nad nowymi rozwiązaniami, które zwiększą zasięg, zmniejszą wagę, skrócą czas ładowania i poprawią bezpieczeństwo samochodów elektrycznych. Jednym z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju są baterie strukturalne, które łączą w sobie funkcję magazynowania energii i elementu nośnego pojazdu. […]

Elektryczna flota ciężarówek obsługuje kopalnię przyszłości. Bez kierowców

Elektryczna flota ciężarówek obsługuje kopalnię przyszłości. Bez kierowców - huaneng mining trucks news jpg

Autonomia napędzana sztuczną inteligencją Flota, należąca do państwowego koncernu Huaneng Group, wykorzystuje technologię firmy Huawei Commercial Vehicle Autonomous Driving Cloud Service (CVADCS), opartą na tej samej platformie, która zasila autonomiczne samochody (dostępne na rynku chińskim – przyp. red.). Dzięki połączeniu systemu chmurowego, sieci 5G-A i sztucznej inteligencji, ciężarówki mogą działać w pełni samodzielnie, współpracując z […]

Auta elektryczne zużywają dużo energii zimą. Nawet bardzo dużo

Auta elektryczne zużywają dużo energii zimą. Nawet bardzo dużo - a218735 large

Utrata zasięgu zimą to problem znany większości kierowców aut elektrycznych z naszych stron. Zwłaszcza gdy samochód stoi na dworze, wynik na wyświetlaczu po mroźnej nocy może popsuć humor. Ale o ile dokładnie spadają możliwości danego modelu? I który z nich wypada najlepiej, a który najgorzej? Sprawdzili to ADAC i Green NCAP w szeregu testów przeprowadzonych […]