Na poziomie krajowym pozytywne wyniki regionu znalazły odzwierciedlenie na trzech z czterech kluczowych rynków. Największy wzrost odnotowano w Hiszpanii (+51,4%) i we Włoszech (+19,0%), a następnie we Francji, ze skromniejszym, ale nadal solidnym wzrostem (+8,8%). Wyjątkiem od tego trendu były Niemcy, które w ubiegłym miesiącu odnotowały spadek o 2,6%.
Podobne udziały
W pierwszym miesiącu 2023 r. rejestracje elektrycznych i hybrydowych samochodów osobowych w UE nadal rosły, stanowiąc odpowiednio 9,5 % i 26,0 % rynku. Niemniej jednak benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa dla nowo zarejestrowanych samochodów w UE, z minimalnie większym udziałem w rynku wynoszącym 37,9%.
Styczniowe rejestracje nowych pojazdów elektrycznych (BEV) wzrosły o 22,9%, osiągając 71 984 samochody zarejestrowane w całej UE i udział w rynku na poziomie 9,5% (wobec 8,6% w styczniu 2022 r.). Większość rynków regionu znacząco przyczyniła się do tego wzrostu, z dwu- i trzycyfrowymi wzrostami procentowymi. Było jednak kilka wyjątków na niektórych z największych rynków wolumenu w UE dla tego układu napędowego: Niemcy (-13,2%), Szwecja (-18,5%) i Włochy (-8,7%).
Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) również miały mocny początek roku. Ich wolumeny wzrosły o 22,1% do 197 982 sztuk, dzięki dwucyfrowym wzrostom na czterech największych rynkach regionu: Hiszpanii (+59,3%), Włoszech (+24,7%), Niemczech (+19,0%) i Francji (+12,5%). Przełożyło się to na udział w rynku o 26,0%, co stanowi poprawę o 2,3 punktu procentowego w porównaniu ze styczniem 2022 r.
Z drugiej strony, sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE spadła w styczniu o 9,9% do 53 649 sztuk, ponieważ liczba rejestracji spadła o ponad połowę w Niemczech (-53,2%), które do zeszłego roku były największym rynkiem pod względem wielkości dla takich samochodów. W rezultacie udział w rynku PHEV skurczył się z 8,7% w styczniu 2022 r. do 7,1% w tym roku.
Hiszpanie wybierali benzyniaki
Rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE odnotowały w styczniu wzrost o 12,3%, przyczyniając się do zwiększenia ich udziału w rynku do 37,9% (wobec 37,6% w 2022 r.). Do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie główne rynki regionu: Hiszpania (+59,4%), Włochy (+15,5%), Francja (+11,9%) i Niemcy (+3,5%).
.. a Włosi Diesle
Natomiast rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE nadal boryka się z problemami – ze spadkiem o 1,6% w zeszłym miesiącu – pomimo znacznego wzrostu rejestracji we Włoszech (+21,4%) i Hiszpanii (+19,0%). Spowodowało to spadek udziału w rynku o 2,0 punkty procentowe, z 17,9% do 15,9%.