Home Pojazdy Osobowe Toyota PHEV z większą mocą i zasięgiem

Prius w piątej odsłonie

PHEV z większą mocą i zasięgiem

Prius w piątej odsłonie

PHEV z większą mocą i zasięgiem

Auto zyskało atrakcyjniejszą sylwetkę i właściwości jezdne
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Toyota zaprezentowała Priusa piątej generacji auta, który zapoczątkowało rewolucję elektryfikacji samochodów. W Europie model będzie oferowany wyłącznie jako hybryda plug-in (PHEV) o łącznej mocy 223 KM. W aucie zamontowano baterię litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh, która ma pozwolić na przejechanie na prądzie ok. 50 km. Przedsprzedaż modelu rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.

Prius zadebiutował w 1997 roku, na dobre wytyczając nowe trendy oraz wynosząc Toyotę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów. Toyota konsekwentnie dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym modelem Priusa, znacząco przyspiesza tę transformację.

W aucie zamontowano układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW), co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu.

Samochód zyskał bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupe. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, jeszcze lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.

Nowe właściwości jezdne

Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona w każdym aspekcie, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy i współpracuje z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.

Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50%, dzięki czemu Prius Plug-in Hybrid nowej generacji może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.

Stylistyka nadwozia

Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.

Island Architecture

Wnętrze zostało zaprojektowane według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.

Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Źródło: Toyota

Narzędzia
i kalkulatory