Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Zasięg samochodów elektrycznych: kluczowy czynnik przy wyborze pojazdu?

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, a ich rozwój technologiczny sprawia, że są już realną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na wybór samochodu elektrycznego, jest jego realny zasięg. W tym artykule przyjrzymy się zasięgowi samochodów elektrycznych i dowiemy się, które z aut wyróżniają się tym parametrem.

Zasięg samochodów elektrycznych jest kluczowym czynnikiem określającym przydatność aut w codziennym użytkowaniu i który determinuje, jak daleko można przejechać na jednym ładowaniu. Im większy, tym więcej swobody w podróżowaniu, bez obaw o konieczność częstego uzupełniania prądu. Warto zaznaczyć, że zasięg samochodu elektrycznego może różnić się w zależności od warunków jazdy, stylu prowadzenia oraz temperatury otoczenia. Niemniej producenci informują nabywców na temat realnego zasięgu, uwzględniając typowe warunki użytkowania w oparciu o cykl pomiarowy WLTP (z ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), czyli ujednolicony i obowiązujący na całym świecie test zużycia paliwa lub energii dla samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych.

Auta elektryczne o największym zasięgu

Istnieje wiele rankingów porównujących samochody elektryczne pod względem ich zasięgu. Takie dane mogą być przydatne, ponieważ oferują także dodatkowe filtry, uwzględniające pozostałe parametry elektrycznych aut oraz ich ceny. Przykładem interaktywnego katalogu pojazdów EV (z ang. Electric Vehicle) jest strona elektromobilni.pl oferująca dedykowane kalkulatory i narzędzia: www.elektromobilni.pl/katalog-ev

W katalogu elektromobilni.pl można znaleźć m.in. informacje, iż na polskim rynku oferowanych jest aktualnie 15 modeli oferujących zasięg przekraczający 600 a nawet 700 kilometrów. Pod tym względem wyróżnia się Tesla z modelami S Plaid, 3 Long Range, Ford Mustang Mach-E (RWD 98 kWh), BMW iX (xDrive50), BMW i7 (xDrive60), Audi Q8 e-tron Sportback i rekordzista – Mercedes-Benz EQS (450+) z zasięgiem 752 km (WLTP).

Należy także wspomnieć, że Tesla stworzyła odmianę S Plaid+, legitymującą się zasięgiem dochodzącym do 837 kilometrów. Niestety nie trafiła ona do sprzedaży, ale ta imponująca liczba pokazuje, że samochody elektryczne z roku na rok coraz mocniej konkurują z tradycyjnymi pojazdami z silnikami spalinowymi.

Które auto elektryczne ma największy zasięg?

Producenci lubią chwalić się parametrami produkowanych przez siebie pojazdów. Nie inaczej jest z zasięgiem, dlatego w wielu folderach reklamowych – powielanych przez media – znajdziemy informacje, że wśród aut elektrycznych z największym zasięgiem, poza wymienionymi wcześniej, znajdują się też modele Porsche, Audi, Jaguara czy Kii. Bez wątpienia są to samochody, które oferują zasięgi na poziomie ponad 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Jest to wartość, która pozwala na bezstresowe korzystanie z samochodu, nawet na dalszych dystansach.

Niemniej informacji na temat rzeczywistego zasięgu aut elektrycznych warto szukać nie w folderach, a wśród testów dziennikarskich lub organizacji non profit testujących i badających pojazdy. Przykładem może być choćby Test EcoBest Challenge. W ubiegłorocznym teście udział wzięło 14 pojazdów,  których zasięgi skonfrontowano z danymi według normy WLTP. Warto nadmienić, że testowa trasa obejmowała różne typy dróg, włączając autostrady, miejskie ulice i inne, aby jak najdokładniej odzwierciedlić typowe warunki eksploatacji samochodów. Wszystkie pojazdy poruszały się po identycznej trasie, w tym samym czasie i w tych samych warunkach atmosferycznych.

Uzyskane zasięgi podczas EcoBest Challenge 2022 vs zasięgi WLTP:

  1. Kia EV6 – 465 km (528 km)
  2. Volvo XC40 – 431 km (417 km)
  3. BMW i4 – 428 km (492 km)
  4. Audi Q4 e-tron Sportback – 421 km (471 Km)
  5. Mercedes EQA – 413 km (540 km)
  6. MG 4 – 410 km (435 km)
  7. Kia Niro EV – 405 km (460 km)
  8. Ford Mustang Mach-E – 395 km (550 km)
  9. Skoda Enyaq – 386 km (383 km)
  10. Hyundai Ioniq 5 – 379 km (481 km)
  11. VW ID.4 – 367 km (527 km)
  12. Renault Megane E-Tech – 355 km (427 km)
  13. Aiways U5 – 321 km (410 km)
  14. Seres 3 – 281 km (301 km)

Czy zasięg aut elektrycznych jest naprawdę najważniejszy?

Zasięg samochodów elektrycznych w rankingach zależy jednak nie tylko od samej baterii, ale również od innych czynników, takich jak aerodynamika, masa pojazdu czy styl jazdy, dlatego wyniki testów bywają odmienne. Ponadto, co roku pojawiają się nowe modele samochodów elektrycznych, które oferują coraz dłuższy czas podróży na jednym ładowaniu, toteż trudno mówić o stałości tych danych.

Nie brakuje także producentów pojazdów elektrycznych, dla których zasięg nie jest najważniejszym parametrem. Takim przykładem jest Mazda CX 30, która jednorazowo może pokonać dystans zaledwie 200-260 km. Wynika to z zastosowania mniejszej baterii, której produkcja oznacza mniejszy ślad węglowy, mniejszą masę i bardziej ekologiczną produkcję całego pojazdu. Decydując się na użytkowanie EV z taką baterią, należy przyjąć, że będzie on eksploatowany tylko w ruchu miejskim bądź podmiejskim.

Zasięg samochodów elektrycznych – podsumowanie

Zasięg samochodu elektrycznego jest istotnym czynnikiem nie tylko dla konsumentów, ale również dla branży motoryzacyjnej. Producentom zależy na dostarczaniu samochodów elektrycznych o jak największym zasięgu, aby zaspokoić potrzeby klientów i skutecznie konkurować na rynku.

Z kolei konsumentom zależy na samochodach elektrycznych z największym zasięgiem, co daje im większą swobodę podróżowania. To z resztą jedna z najważniejszych kwestii, którą warto brać pod uwagę podczas zakupu takiego pojazdu. Warto zastanowić się, ile kilometrów dziennie najczęściej będziemy pokonywać oraz jak często będziemy korzystać z ładowania. Na podstawie tych informacji można dokładnie obliczyć, jaki zasięg będzie dla nas odpowiedni. Obecnie na rynku dostępne są różne modele samochodów elektrycznych, oferujące imponujący zasięg. Dzięki rozwojowi technologicznemu możemy spodziewać się, że w przyszłości samochody bateryjne będą pokonywały jeszcze większe dystanse na jednym ładowaniu, co przyczyni się do dalszego rozwoju tej ekologicznej formy transportu.

Jaki elektryk do miasta?

Elektromobilność w skrócie

Jak ładować samochód elektryczny: Praktyczny przewodnik

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła