Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym: Czy się da?

To czego nie znamy budzi w nas obawy. Samochody z napędem elektrycznym to w dalszym ciągu pewnego rodzaju nowość na polskim rynku motoryzacyjnym. Nie powinien więc dziwić fakt, iż część kierowców przejawia septyczne nastawienie. Jedni uważają, że nasza infrastruktura nie jest jeszcze gotowa na taką rewolucję, inni wróżą, że zaleje nas „fala zużytych akumulatorów”. I tym właśnie zajmiemy się na łamach poniższego artykułu.

Na temat baterii w samochodach elektrycznych powstało bardzo dużo mitów. Źródłem współczesnej mitologii motoryzacyjnej jest – jak zwykle – niewiedza. Wiele osób nie wie, jak funkcjonują samochody elektryczne, co się z nimi robi i jak wygląda proces naprawy poszczególnych elementów.

Jak zbudowana jest bateria w samochodzie elektrycznym?

Większość z nas korzysta z laptopa lub urządzenia mobilnego. Każde z tych urządzeń posiada baterię. Bateria w samochodzie elektrycznym – mówiąc w dużym uproszczeniu – przypomina właśnie taki akumulator. W jednej dużej obudowie mieści się kilka ogniw, które po połączeniu oferują określoną pojemność. Pojemność przekłada się na zasięg samochodu, a więc na to, ile jest w stanie pokonać kilometrów po naładowaniu baterii.

Jednym z integralnych elementów baterii jest sterownik, który monitoruje pracę każdego ogniwa. Przede wszystkim napięcie i temperaturę. W sytuacji, w której jedno z ogniw wykazuje gorszą sprawność, komputer dostosowuje pracę pozostałych do niego. Z perspektywy kierowcy oznacza to spadek zasięgu samochodu. W takiej sytuacji jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się wymiana uszkodzonej baterii na nową. Tymczasem istnieją inne sposoby, dzięki którym możemy poprawić zasięg pojazdu elektrycznego, bez konieczności wymiany baterii. Rozwiązania te są korzystne dla portfela kierowcy, jak i środowiska naturalnego.

Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym

Naprawa baterii w samochodzie elektrycznym polega przede wszystkim na identyfikacji ogniwa, które wykazuje gorszą sprawność i jego wymianie. Usługi tego typu świadczy na potrzeby użytkowników swoich pojazdów m.in. Volkswagen. Marka dysponuje kilkunastoma punktami naprawy akumulatorów działającymi na terenie naszego kraju.

Naprawa baterii wiąże się oczywiście z pewnym kosztem. Jest on zależny od typu auta i wielkości baterii, jednak z całą stanowczością można powiedzieć, że jest on nieporównywalnie niższy niż koszt zakupu nowej baterii. Niektórzy specjaliści porównują cenę naprawy baterii i przywrócenia jej pełnej sprawności do kosztu wymiany turbosprężarki w samochodzie o podobnej wielkości i parametrach.

Co dzieje się z akumulatorem, który nie nadaje się do ponownego wykorzystania w samochodzie?

Świadomość, że baterię w samochodzie elektrycznym jednak można naprawić to spora ulga dla wielu kierowców planujących przejście z tradycyjnego napędu na napęd elektryczny. Jednak nie każdy akumulator po naprawie kwalifikuje się do ponownego wykorzystania w samochodzie. Co dzieje się wówczas z uszkodzoną baterią? To moment, w którym przeciwnicy elektromobilności już nabierają powietrze w usta, żeby powiedzieć „A nie mówiłem?”… Ale nie mają racji. Uszkodzone akumulatory są drobiazgowo sprawdzane i weryfikowane pod kątem przydatności do użycia poza samochodami. Swoje drugie życie często dostają w bankach energii, które są wbudowywane w ładowarki do aut elektrycznych.

W sytuacji, w której uszkodzenie akumulatora uniemożliwia wykorzystanie go w przysłowiowym „jednym kawałku” w grę wchodzi recycling. Praktyka pokazuje, że ponad 90% wszystkich składników baterii można odzyskać i ponownie przetworzyć. Odzyskane zasoby wykorzystuje się m.in. do produkcji nowych akumulatorów. Obawy o to, że w krótce zaleje nas fala zużytych i nikomu niepotrzebnych baterii z samochodów elektrycznych są więc całkowicie nieuzasadnione, o czym z resztą pisaliśmy w innym artykule. Więcej informacji na temat ponownego wykorzystywania i recyklingu akumulatorów znajdziesz tutaj.

Elektromobilność dla Ciebie

Ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym?

Jaki SUV elektryczny?

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła