Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

MHEV – miękka hybryda: Co to takiego i jak działa Mild Hybrid?

W poszukiwaniu pojazdów ekonomicznych, a zarazem ekologicznych w użytkowaniu kierowcy coraz częściej wybierają technologię hybrydową. Auta hybrydowe zyskały na popularności przede wszystkim dzięki możliwości obniżenia poziomu zużycia paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu niezależności, do jakiej przyzwyczaiły nas samochody spalinowe.

Na rynku dostępne są trzy rodzaje samochodów hybrydowych. To HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle), PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) oraz MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle). W poniższym artykule skupimy się na charakterystyce pojazdów MHEV, a więc tzw. miękkich hybryd. 

Co to jest i jak działa miękka hybryda?

Zgodnie z definicją – z którą pewnie zapoznałeś się już, dzięki naszemu kompendium wiedzy – miękką hybrydą określa się pojazdy z silnikiem spalinowym, które dodatkowo są wyposażone w niewielkich rozmiarów maszynę elektryczną o niewielkiej mocy. W układzie miękkiej hybrydy maszyna elektryczna pełni rolę rozrusznika i alternatora, jednocześnie pozwalając na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki odzyskiwaniu energii, m.in. podczas hamowania.

Układ miękkiej hybrydy został skonstruowany po to, aby obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2. Innymi słowy, samochody MHEV są odpowiedzią koncernów motoryzacyjnych na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. I choć pod względem redukcji zużycia paliwa są najmniej wydajne z trzech hybryd dostępnych na rynku, mają wiele innych zalet.

Jak jest zbudowana miękka hybryda?

Miękkie hybrydy, które nazywa się również 48-woltowymi systemami mild-hybrid, są najmniej zelektryfikowaną wersją hybrydowych układów napędowych. Budowa tych układów może się nieco różnić zależnie od marki pojazdu, ale podstawowa koncepcja jest zawsze taka sama. Najważniejszymi elementami miękkiej hybrydy są:

  • silnik elektryczny

tak naprawdę mamy tu do czynienia ze zintegrowanym rozruszniko-alternatorem, który jest podłączony do silnika spalinowego, aby zapewnić dodatkową moc przy przyspieszaniu, silnik elektryczny we wszystkich przypadkach przejmuje całkowicie rolę alternatora, a przynajmniej częściowo także rozrusznika;

  • bateria litowo-jonowa 48V

bateria magazynuje energię elektryczną odzyskaną podczas hamowania, prąd z baterii jest pobierany podczas przyspieszania oraz kiedy działa system start stop (w trybie stop za podtrzymywanie pracy wszystkich systemów w pojeździe odpowiada akumulator);

  • falownik DC/AC

W trybie zasilania silnik elektrycznego falownik przekształca prąd stały (DC) z akumulatora 48V w prąd przemienny (AC). W trybie generatora zmienia prąd przemienny w prąd stały.

Jak działa MHEV?

W układzie miękkiej hybrydy sam silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu. Jego rola ogranicza się więc do wspomagania silnika spalinowego przy niskich prędkościach – przy uruchamianiu i przyspieszaniu. Niewielki elektryczny moment obrotowy zmniejsza obciążenie silnika, tym samym oszczędzając paliwo. To, ile paliwa ostatecznie zaoszczędzi kierowca przesiadający się z samochodu spalinowego na pojazd z układem mild-hybrid zależy od wielu czynników. Decydujący pozostaje styl jazdy.

Podobnie jak w przypadku pozostałych układów hybrydowych, MHEV jest w stanie uzupełniać zapasy energii poprzez hamowanie regeneracyjne i inne metody. Na ogół odzyskiwanie energii ma miejsce podczas hamowania i toczenia się pojazdu.

Zalety pojazdów MHEV

Wspomnieliśmy o tym, że pojazdy MHEV są najmniej efektywne pod kątem redukcji zużycia paliwa, ale mają liczne inne zalety. Pora się na nich skupić. Jedną z kluczowych korzyści – w stosunku do tradycyjnego silnika spalinowego – jest lepsza wydajność paliwowa (wzrost efektywności paliwowej na poziomie między 10 a 15%). To wszystko przekłada się na wspomniane korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Dodatkowo, samochody mild-hybrid zapewniają wysoki komfort jazdy i są bezobsługowe.

Zasięg samochodów elektrycznych: kluczowy czynnik przy wyborze pojazdu?

Przegląd elektrycznych pick-upów w Polsce, czyli Maxus T90 EV

Kto kupuje samochody elektryczne? – analiza profilu klienta

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła