Elektryczne samochody cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ są bardziej przyjazne dla środowiska i tańsze w eksploatacji niż tradycyjne samochody benzynowe czy wysokoprężne. Jednakże, wiele osób nadal zastanawia się, jakie są faktyczne koszty posiadania i utrzymania samochodu elektrycznego. W tym artykule przyjrzymy się różnym aspektom kosztów eksploatacji i utrzymania oraz przedstawimy przykładowe wyliczenia.
Koszt zakupu
Koszt zakupu samochodu elektrycznego jest zwykle wyższy niż koszt zakupu tradycyjnego samochodu – średnio o ok. 30 proc., ale w dłuższej perspektywie może się to okazać opłacalne. W Polsce ceny nowych samochodów elektrycznych zaczynają się od około 100 000 złotych, ale wiele firm oferuje programy leasingowe lub inne narzędzia finansowe, dzięki którym można zmniejszyć koszty zakupu. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program „Mój elektryk”, umożliwiający dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego, co uatrakcyjnia ofertę bezemisyjnych pojazdów – preferencyjne dotacje dla osób fizycznych wynoszą od 18 750 zł do 27 000 zł, a w przypadku przedsiębiorców do 27 000 zł dla aut osobowych i 70 000 zł dla aut ciężarowych do 3,5 t.
Ile kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?
Koszt ładowania samochodu elektrycznego jest zwykle znacznie niższy niż koszt tankowania tradycyjnego samochodu. W Polsce koszt ładowania zależy od ceny prądu, która w taryfach domowych wynosi około 0,75 złotych za kWh. Ładowanie pełnego akumulatora o pojemności 60 kWh kosztuje więc około 45 złotych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że istnieją jeszcze publiczne stacje ładowania oferujące darmowe ładowanie lub ładowanie za symboliczną opłatą, niemniej są one rzadkością, dlatego użytkownicy pojazdów elektrycznych muszą korzystać z komercyjnych punktów ładowania. Uogólniony koszt użytkowania samochodu elektrycznego na dystansie 100 km, gdzie koszt 1 kWh wynosi 1,60 zł za ładowanie wolne (AC), wyniesie w ruchu miejskim ok. 24 zł, 21 zł w ruchu podmiejskim i 32 zł na autostradzie, przy założeniu średniego zużycia energii odpowiednio: 15, 13 oraz 20 kWh).
Eksploatacja samochodu elektrycznego na tym samym dystansie i przy takim samym zużyciu energii w ruchu miejskim, podmiejskim oraz autostradowym kosztować będzie odpowiednio ok. 30, 25 oraz 40 zł, gdy elektryczne auto będzie ładowane z mocą do 100 kW na szybkiej ładowarce (DC), gdzie cena za kWh wynosi 1,95 zł.
Koszt serwisowania
Elektryczne samochody są tańsze w serwisowaniu niż pojazdy z silnikami spalinowymi ze względu na prostszą konstrukcję i mniejszą liczbę czynności serwisowych. Producenci, tacy jak Hyundai, Peugeot i Volkswagen, potwierdzają różnicę w kosztach serwisowania, szacując, że jest ona nawet o połowę niższa dla samochodów elektrycznych. W przypadku bateryjnych pojazdów, serwis nie obejmuje ingerencji w silnik i elementy układu napędowego, co oznacza mniejszą ilość czynności naprawczych. (elektryczne samochody nie wymagają regularnej wymiany oleju, filtra powietrza, świec zapłonowych i innych elementów napędu, co może znacznie zmniejszyć koszty).
Ponadto, mniejsze zużycie hamulców dzięki systemowi rekuperacji energii kinetycznej oraz dłuższa żywotność opon przyczyniają się do obniżenia kosztów serwisowych. Mniejsza liczba komponentów pod maską skraca czas spędzony w serwisie i zmniejsza koszty. Dodatkowo, diagnostyka samochodu elektrycznego jest łatwiejsza dzięki zdalnemu monitorowaniu stanu pojazdu. Wszystkie te czynniki razem prowadzą do ograniczenia czynności serwisowych, co przekłada się na niższe koszty serwisu samochodu elektrycznego.
Koszt utrzymania
Koszt użytkowania samochodu elektrycznego zależy od indywidualnych potrzeb i sposobu używania samochodu. W przypadku krótkich tras, koszt utrzymania samochodu elektrycznego jest zwykle znacznie niższy niż koszt eksploatacji tradycyjnego samochodu, szczególnie jeśli pojazd ładowany jest w domu bądź w pracy. W przypadku dłuższych tras, koszt eksploatacji samochodu elektrycznego może być wyższy ze względu na konieczność częstszego ładowania akumulatora w ramach sieci ogólnodostępnych, komercyjnych stacji.
Inne koszty
Oprócz wymienionych wyżej kosztów, warto również wziąć pod uwagę inne wydatki związane z eksploatacją samochodu elektrycznego. Na przykład koszt ubezpieczenia może być nieco wyższy niż koszt polisy tradycyjnego samochodu, ale jest to zwykle związane z wyższą wartością rynkową samochodu. Jednak różnice te stopniowo się zacierają, a niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują specjalne polisy dla samochodów elektrycznych, które mogą być bardziej konkurencyjne pod względem kosztów.
Podsumowanie
Koszty eksploatacji samochodu elektrycznego są zwykle niższe niż koszty tradycyjnego samochodu zasilanego benzyną lub olejem napędowym. Pomimo wyższej ceny zakupu, koszty ładowania i utrzymania są zwykle znacznie niższe. Dodatkowo, samochody elektryczne przyczyniają się do ochrony środowiska, co jest kluczowym aspektem w dzisiejszych czasach. W związku z tym, jeśli masz możliwość zakupu samochodu elektrycznego, to w dłuższej perspektywie może to być opłacalna inwestycja.