Wysokość ubezpieczenia samochodów z silnikiem spalinowym jest głównie uzależniona od pojemności jednostki napędowej. Jednak w przypadku samochodów elektrycznych kwestia kosztu polisy jest bardziej złożona. Wyjaśniamy dlaczego.
Ubezpieczenia OC dla samochodów elektrycznych różnią się w zależności od modelu, natomiast znaczące różnice pojawiają się w cenach polis AC, zależnych od wartości pojazdu. Eksperci z CUK Ubezpieczenia zwracają uwagę, że wyliczenia dotyczące niektórych modeli elektrycznych powinny być traktowane z pewnym dystansem, ze względu na niską liczbę takich pojazdów na drogach.
Jeśli chodzi o ubezpieczenie OC, właściciele samochodów elektrycznych płacą podobne składki co właściciele pojazdów spalinowych. Jednakże polisy AC są znacznie bardziej zróżnicowane. Na polskich drogach można coraz częściej spotkać elektryczne samochody, a według danych Licznika Elektromobilności na koniec lipca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 47 018 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Ta liczba ma nadal rosnąć, osiągając nawet pół miliona w ciągu najbliższych lat, jednocześnie malejąc liczba nowo zarejestrowanych samochodów spalinowych.
Eksperci z CUK Ubezpieczenia przeprowadzili analizę kosztów ubezpieczeń dla samochodów elektrycznych w Polsce. Zwracają jednak uwagę, że ze względu na niską liczbę elektrycznych pojazdów na rynku, wyliczenia dla niektórych modeli mogą być subiektywne.
Ile kosztuje ubezpieczenie elektryka?
Według danych CUK, właściciele samochodów z niższych segmentów rynkowych będą płacić niższe składki OC. Na przykład właściciel Renault Zoe może liczyć na składkę OC w wysokości 640 zł rocznie. Osoby zainteresowane zakupem Nissan Leafa muszą się liczyć z kosztem od 620 do 925 zł rocznie. Średnia cena polisy OC dla właścicieli Tesli 3 Long Range wynosi 810 zł rocznie. Jednak w przypadku ubezpieczeń AC sytuacja jest znacznie bardziej zróżnicowana.
Koszty polis AC są znacznie wyższe, a różnice cenowe są znaczące. Ubezpieczenie AC dla Nissana Leafa to około 1 113 zł rocznie, podczas gdy dla Tesli 3 Long Range średnio wynosi ono 6 300 zł rocznie. Właściciele bardziej luksusowych modeli mogą liczyć na roczny koszt polisy wynoszący nawet 11 756 zł. Ceny polis AC mogą się różnić w zależności od firmy ubezpieczeniowej. Kamila Grandzicka z CUK Ubezpieczenia – cytowana przez mojafirma.infor.pl – zauważa, że to wynik niskiej liczby elektrycznych pojazdów na rynku, a wyższa wartość pojazdu elektrycznego wpływa na wyższą cenę polisy AC.
Częścią polisy AC jest pomoc w razie awarii drogowej, która może się różnić w zależności od ubezpieczyciela. W przypadku samochodów spalinowych w razie braku paliwa można liczyć na uzupełnienie go na miejscu przez pomoc drogową. Dla elektrycznych samochodów procedura jest inna, zazwyczaj polega na przewiezieniu pojazdu na lawecie do najbliższej stacji ładowania. To może być ograniczone przez ubezpieczyciela.