W tym artykule omówimy możliwości ładowania pojazdów elektrycznych (BEV – Battery Electric Vehicle) za pomocą prądu zmiennego (AC – Alternating Current) i prądu stałego (DC – Direct Current). Oba typy ładowania posiadają swoje specyficzne gniazda dostosowane do potrzeb samochodów elektrycznych.
Jakie gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego? Wszystko zależy od modelu pojazdu, jego rocznika, rozwiązań technologicznych, w tym dostosowania do ładowania dwoma rodzajami prądu:
Gniazda ładowania prądem przemiennym
W Europie najbardziej rozpowszechnionym standardem ładowania samochodów elektrycznych jest gniazdo Typu 2 (Type 2), określane przez normę IEC 62196-2. Ten model jest powszechnie stosowany w większości popularnych pojazdów BEV oferowanych na europejskim rynku. Gniazdo Typu 2 oferuje uniwersalność, umożliwiając ładowanie w wariancie jedno- lub trójfazowym, co pozwala na maksymalną dostarczaną moc 22 kW (w porównaniu do 7,4 kW dla Typu 1). Dodatkową zaletą jest jego kompatybilność z systemem CSS (Combined Charging System), znany również jako „Combo 2”, co umożliwia korzystanie zarówno z ładowarki (AC), jak i z ładowarki wysokowydajnej (DC). Dzięki specjalnej konstrukcji z 7-stykowym (pinowym) gniazdem, ładowanie pojazdów elektrycznych z dużą mocą staje się prostsze i wydajniejsze. Gniazdo Typu 2 pozwala na ładowanie prądem przemiennym o natężeniu do 32 A i napięciu od 250V (jednofazowe) do 480V (trójfazowe).
Gniazda ładowania prądem stałym
Obok popularnego złącza CCS, które obecnie znajduje się w większości nowych samochodów elektrycznych na rynku europejskim, drugim spotykanym modelem wtyczek DC jest tzw. CHAdeMO. Nazwa ta jest używana jako oznaczenie handlowe tego złącza i było jednym z pierwszych dostępnych na rynku. CHAdeMO umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o dużym natężeniu i jest najczęściej wykorzystywane przez wybrane azjatyckie i francuskie marki. Ciekawą cechą tego standardu jest możliwość przepływu energii elektrycznej w dwóch kierunkach, co oznacza, że pojazd może również oddawać energię, na przykład do infrastruktury, zgodnie ze standardem V2G (Vehicle to Grid).
Ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka? Owszem, można ładować z domowego gniazdka, co oznacza, że praktycznie każdy użytkownik takiego pojazdu może korzystać z możliwości naładowania elektryka we własnym garażu. Warto jednak pamiętać, że właściciel domu powinien wziąć pod uwagę wartość mocy przyłączeniowej dla swojego obiektu. Należy także uwzględnić czas takiego ładowania – przez standardowe gniazdo domowe można ładować samochód z mocą dochodzącą do 3,4 kW. Przy takich parametrach, naładowanie akumulatora o pojemności 60 kWh od poziomu naładowania 10% do 80% zajmuje około 13 godzin.