5107 egzemplarzy – oto, ile aut elektrycznych kupiono i zarejestrowano w Polsce od początku 2025 roku do końca marca. Czy to dużo? W stosunku do I kwartału roku 2024, ten wynik stanowi wzrost o 22%.
Koniec kryzysu na rynku EV?
Niedawne doniesienia dotyczące sprzedaży aut elektrycznych w Europie nie napawają optymizmem. Rynek EV nie radził sobie najlepiej, notując spadki na wielu największych rynkach UE, z tym niemieckim na czele. Tak prezentowały się dane z rynku Unii Europejskiej za 2024 r.
„Zdaniem ekspertów, pojazdy elektryczne (EV) nie miały udanego roku. Rejestracje spadły o 1,2 proc., osiągając poziom 1 985 996 sztuk. Udział w rynku EV również zmalał, z 15,7 proc. w 2023 roku do 15,4 proc. w roku 2024. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w kilku czynnikach, takich jak niepewność związana z systemem dotacji w wielu krajach, wysokie ceny detaliczne nowych modeli, niska wartość rezydualna oraz obawy dotyczące dostępności i niezawodności infrastruktury ładowania. Spadek rejestracji odnotowano pomimo faktu, że oczekuje się poprawy sytuacji i nastrojów konsumenckich już w tym roku, m.in., ze względu na spadek średniej ceny „elektryków” w Europie, głównie dzięki wprowadzeniu tańszych modeli” – pisaliśmy.
W Polsce w 2024 r. przybyło 24 223 egzemplarzy EV, czyli o 2% więcej niż w 2023 r. Branża z nadzieją spoglądała jednak w kierunku roku 2025 – sytuacja miała się poprawić. Jak na razie, wygląda na to, że faktycznie tak się dzieje.
Najpopularniejsze marki EV – I kwartał 2025 r.
Liderem rynku modeli elektrycznych zostaje Tesla. Sprzedała 899 egzemplarzy, co stanowi znaczą przewagę nad drugą w rankingu Kią (537 sztuk). Podium zamyka Mercedes (373) przed Dacią (320 – warto zauważyć, że ta marka oferuje tylko jeden model na prąd, grający w segmencie „mocno budżetowym”).

Dominacja Tesli może dziwić – w ostatnim czasie wiele mówi się o „bojkocie” tej marki, a zainteresowanie jej autami w Europie mocno spada. W Polsce sprzedaż także jest niższa – w stosunku do I kwartału roku 2024 to spadek aż o 28,8%. Tesla wciąż jednak zajmuje pozycję lidera. Warto zauważyć, że efekty decyzji klientów podejmowanych pod wpływem działalności politycznej Elona Muska mogą być widoczne w późniejszym terminie. Rezultaty z I kwartału to jeszcze w dużej mierze efekt zamówień składanych wcześniej.
| Marka | Liczba egzemplarzy | Zmiana r/r | Udział w rynku |
| Tesla | 899 | -28,8% | 17,6% |
| Kia | 537 | +208,62% | 10,5% |
| Mercedes | 373 | 12,69% | 7,3% |
| Dacia | 320 | 140,6% | 6,27% |
| Hyundai | 310 | 307,89% | 6,07% |
| BMW | 270 | -21,51% | 5,29% |
| Nissan | 262 | 140,37% | 5,13% |
| Audi | 261 | -6,79% | 5,11% |
| Volvo | 210 | -53,02% | 4,11% |
| MINI | 167 | 1755,56% | 3,27% |
Najpopularniejsze modele
W klasyfikacji modeli ponownie – mimo bardzo dużych spadków r/r – wygrywają dwie Tesle, z czego jedna (Model Y) doczekała się właśnie odmiany po liftingu, jej wynik w niedalekiej przyszłości może się więc jeszcze poprawić. Świetnie wypadła Dacia Spring – jak widać, istnieje zapotrzebowanie (także wśród np. firm carsharingowych i służb) na niedrogie modele EV, a Spring stał się atrakcyjniejszy po liftingu i po powrocie do niższych cen. Czy Dacia straci w kolejnych miesiącach i latach miejsce na rzecz np. Leapmotora T03 albo Citroena e-C3, czyli modeli, które oferują lepsze wyposażenie i lepszy poziom dopracowania za podobne pieniądze? Zobaczymy. Jak na razie, e-C3 zamyka pierwszą dziesiątkę, czyli już ma dobrą, rynkową pozycję.

Na rynek przebojem wdarła się Kia EV3 (169 egzemplarzy), a EV6 mimo sporego rynkowego stażu bardzo zyskuje (za sprawą m.in. rabatów i odświeżenia) dobrze radzi sobie także Volvo EX30 (remis z EV3 co do egzemplarza), choć notuje duże spadki w porównaniu z wynikiem z analogicznego okresu zeszłego roku.

| Model | Liczba egzemplarzy | Zmiana r/r | Udział w rynku |
| Tesla Model Y | 521 | -33,46% | 10.2% |
| Tesla Model 3 | 366 | -20,95% | 7,17% |
| Dacia Spring | 320 | +140,6% | 6,27% |
| Kia EV6 | 250 | +309,84% | 4,9% |
| Kia EV3 | 169 | – | 3,31% |
| Volvo EX30 | 169 | -50,58% | 3,31% |
| Hyundai Kona Electric | 159 | +238,3% | 3,11% |
| Nissan Ariya | 157 | +361,76% | 3,07% |
| Audi Q4 e-tron | 133 | +2,31% | 2,6% |
| Citroen e-C3 | 129 | – | 2,53% |
Czekamy na wyniki z kolejnych miesięcy. Czy Tesla utrzyma się na szczycie? Czy w „wyścigu” pojawi się nowy, groźny gracz? To dopiero się okaże, zwłaszcza gdy na rynek zaczną wpływać dotacje z programu „NaszEauto”.
PM

