Rozwój infrastruktury ładowania
Z danych Licznika Elektromobilności 2024, które opublikowały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że na koniec grudnia w Polsce było łącznie 8659 ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych. Z tego 4464 punkty ładowania (tj. ponad 51%!) kierowcy mogli znaleźć w aplikacji Elocity. Z tego 3130 wyposażonych było w backend Elocity, a 1334 punkty to infrastruktura partnerów roamingowych spółki, głównie Powerdot i Ekoen.
W przeliczeniu na stacje technologia Elocity wspierała 3010 z nich, w tym 1645 stacji ogólnodostępnych i 1365 prywatnych. Warto przypomnieć, że rok 2023 spółka zamknęła z ogólną liczbą stacji 1642, co oznacza wzrost o ponad 83%.
Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania wynika m.in. z działań klientów Elocity, w tym sieci handlowych: Lidl, Leroy Merlin,. Konsekwentnie nad rozwojem infrastruktury pracują także klienci White Label Elocity, czyli operatorzy, którzy rozwijają własną sieć stacji EV w oparciu o technologię polskiej spółki. Wśród nich warto zwrócić uwagę na przedstawicieli sektora energetycznego (Tauron, Polenergia), Anwim, czyli właściciela sieci stacji Moya, a także dotychczasowych partnerów Elocity, w tym m.in. Noxo, Horyzont EV, Eleport czy Pure City. W zakresie rozbudowy infrastruktury w minionym roku konsekwentnie rozwijali się również inni klienci Elocity, na czele z Budimex Mobility czy Hazel EV. Dzięki skali i tempu rozwoju infrastruktury EV, Elocity w 2024 roku dostarczyło swoim klientom łącznie 10,4 GWh energii, czyli ponad 150% więcej niż 12 miesięcy wcześniej.

Nowe biznesowe kontrakty
W ciągu ostatnich 12 miesięcy operator podpisał 431 nowych kontraktów biznesowych, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Wzrosła także liczba partnerów w modelu White Label (z 12 w 2023 roku do 22 w roku ubiegłym). Do grona klientów Elocity dołączyli m.in. Lidl, Tauron i Polenergia. To przykłady współprac, opierających się na szczególnie wymagających wdrożeniach. W przypadku spółek energetycznych wiązały się one z migracją systemów, zmianą technologii i dostarczaniem rozwiązań z bardzo szerokimi funkcjonalnościami.
Konsolidator rynku
– W kontekście przytoczonych danych i prognozowanych kierunków rozwoju branży e-mobility warto zwrócić uwagę, że jesteśmy obecnie największym konsolidatorem polskiego rynku elektromobilności. Doskonale widać to na przykładzie liczby operatorów, dostępnych w naszej aplikacji. Pod koniec 2023 roku było to 280 operatorów, po 12 miesiącach jest ich już niemal 400 – powiedział Adrian Nocuń, CEO Elocity, zwracając uwagę na komfort kierowców EV.
Zdaniem eksperta sukcesy Elocity to także efekt atrakcyjnej oferty spółki z punktu widzenia zarówno dużych graczy rynkowych, zajmujących się rozwojem sieci na wielką skalę, jak i lokalnych, mniejszych operatorów, którym szczególnie zależy na jak największej utylizacji stacji i dotarciu do kierowców.
– Istotne znaczenie w konsolidacji rynku odgrywa roaming. Z myślą o wygodzie użytkowników dbamy o to, aby stacje widoczne w naszym ekosystemie były dostępne w innych aplikacjach, których na co dzień używają kierowcy EV. Roamingujemy także stacje innych operatorów do naszej aplikacji. Finalnie chodzi bowiem o zapewnienie kierowcom jak największego pokrycia sieci w jednej aplikacji. Korzystają na tym zarówno operatorzy, jak i użytkownicy – zaznaczył Nocuń.
Dzięki rozpoczęciu współpracy z Eco-Movement, międzynarodowym integratorem i dystrybutorem danych o punktach POI stacje z aplikacji Elocity są widoczne także na mapach Google, ABRP, Tesli, Nissana, Apple Maps, TomTom czy Waze.
Rozwój technologii
Konsolidacyjne podejście do elektromobilności i stały rozwój autorskiej technologii Elocity przekładają się na rosnące statystyki użytkowników autorskiej aplikacji. Na koniec 2023 roku korzystało z niej niespełna 35 000 osób, podczas gdy w zeszłym roku liczba użytkowników aplikacji wynosiła już blisko 75 000.
Monitorowanie potrzeb kierowców i klientów Elocity jest łatwiejsze dzięki stałej profesjonalizacji supportu, działającego w trybie 24/7. W mijającym roku w wyniku rozwoju i rozbudowy oraz objęcia szerszego zakresu działań dział zmienił nazwę na Centrum Wsparcia Klienta.
W minionym roku Elocity odnotowało ponad 986 000 sesji ładowania. – Nasi użytkownicy mają dostęp do stacji AC i DC w korzystnych cenach i bez konieczności posiadania abonamentu – podkreślił CEO Elocity.

Okazją do rozwoju technologii dla Elocity w 2024 roku było także wejście w życie unijnego rozporządzenia AFIR, które oprócz wymogów, dotyczących gęstości, mocy i lokalizacji infrastruktury, zadbało także o demokratyzację płatności za ładowanie. Polska spółka była gotowa na nowe regulacje jeszcze przed terminem, oferując swoimi klientom rozwiązania, które znacznie wykraczały poza legislacyjne normy. Mowa o terminalach płatniczych zintegrowanych ze stacjami ponad 60-ciu producentów i obsługiwanych we współpracy z e-Service, największym dostawcą technologii w zakresie usług rozliczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki technologii Elocity do jednego terminala można podłączyć kilka stacji, co pozwala operatorom tworzyć huby ładowania obsługiwane przez jedno urządzenie. Spółka udostępniła także opcję płatności za pomocą strony internetowej, a obecnie pracuje nad kolejnymi opcjami wygodnych płatności.
Nagroda EV Klub Polska
Klientocentryczny kierunek rozwoju technologii Elocity oraz koncentracja na nowoczesnych i wygodnych dla kierowców i operatorów stacji ładowania metodach płatności znalazły swoje odbicie w nagrodach i wyróżnieniach, które spółka otrzymała w 2024 roku. Szczególnie cenna była nagroda w plebiscycie EV 1000 Awards, którego organizatorem był EV Klub Polska. Uczestnicy docenili niezawodność Elocity i uznali za jednego z najlepszych dostawców usług ładowania.