Jeśli chodzi o wykorzystanie kontenera to zasada jest bardzo prosta. Samochód elektryczny (lub to co z niego zostało) jest przy pomocy wciągarki lub żurawia umieszczany w kontenerze wypełnionym wodą. Ma tam się znajdować do czasu, kiedy baterie schłodzą się do bezpiecznej temperatury.
Jest to trzeci taki kontener w Państwowej Straży Pożarnej, pozostałe dwa znajdują się w komendach w Krakowie i Warszawie. Oprócz powyższego zastosowania kontener może być wykorzystywany do transportu piasku do worków podczas powodzi lub jako stacjonarny zbiornik wody.
W ubiegłym roku w Polsce doszło do 7827 pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdów elektrycznych. Mimo to cyklicznie pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat użytkowania pojazdów zeroemisyjnych w kontekście zagrożenia pożarowego.
Warto przypomnieć, że w styczniu 2023 r. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) nawiązało współpracę z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej (KC PSP), aby ten stan zmienić. Strony podpisały List Intencyjny, który ma prowadzić do wypracowania standardów oraz wiążących wytycznych w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, zarówno pojazdów elektrycznych, jak również stacji ładowania.
Straż pożarna coraz śmielej wkracza w erę elektromobilności. Strażacy z województwa zachodniopomorskiego otrzymają pięć samochodów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania i trzy wozy ratowniczo-gaśnicze. Zakup sprzętu kwotą ponad 3,3 mln zł dofinansuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Z kolei pięć samochodów elektrycznych i stacji ładowania – trafi przed końcem roku do Komendy Wojewódzkiej PSP w Szczecinie, Komend Miejskich w Szczecinie i Koszalinie oraz komend powiatowych w Stargardzie i Wałczu.