• Home
  • Rynek
  • Solaris liderem rynku autobusów bezemisyjnych
  • Home
  • Rynek
  • Solaris liderem rynku autobusów bezemisyjnych

Solaris liderem rynku autobusów bezemisyjnych

Solaris liderem rynku autobusów bezemisyjnych

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Producent z Wielkopolski w roku 2021 sprzedał łącznie 1492 pojazdy z czego pojazdy nisko- i bezemisyjne, tj. elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży. Przychody spółki wyniosły 721 mln euro. Firma osiągnęła pozycję lidera na rynku autobusów bezemisyjnych w Europie w roku 2021 ze skumulowanym udziałem 15,1% rynku. Portfolio zamówień Solarisa na koniec roku 2021 wynosiło 1260 pojazdów.

Mimo trwającej w roku 2021 pandemii, która miała istotny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, w tym również na branżę automotive, Solaris w zanotował solidne wyniki sprzedażowe i finansowe. W ubiegłym roku spółka wygenerowała przychody na poziomie 721 mln euro.

Największy dostawca

Solaris umocnił pozycję lidera w segmencie autobusów elektrycznych w Europie. Firma dostarczyła do swoich klientów w roku 2021 łącznie 400 autobusów elektrycznych i wodorowych. Oznacza to, że w okresie od roku 2012 do końca 2021 to Solaris jest największym europejskim dostawcą bezemisyjnych autobusów miejskich ze skumulowanym udziałem na poziomie 15,5% w tym segmencie. Łącznie w roku 2021 firma sprzedała 1492 pojazdy, z czego pojazdy nisko- i bezemisyjne, tj elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy, stanowiły 41% całkowitej sprzedaży.

Osiemnaście rynków zbytu

Producent z Bolechowa w 2021 dostarczył swoje produkty do klientów z 18 krajów. Do największych odbiorców pojazdów marki Solaris w minionym roku należeli operatorzy z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Estonii, Włoch, Rumunii, Czech, Izraela oraz Szwajcarii. Solaris 19. rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich w Polsce z udziałem 63,7%.

Wodorowce idą jak woda

W roku 2021 producent sprzedał 54 autobusy wodorowe, na rynek włoski, niemiecki, holenderski i szwedzki. Po raz pierwszy Solaris Urbino 12 hydrogen został zaprezentowany w roku 2019. Od tego momentu zainteresowanie technologią wykorzystującą ogniwa paliwowe dynamicznie rośnie, czego wyrazem są zamówienia na pojazdy wodorowe zrealizowane w roku 2021 oraz te zakontraktowane na rok 2022 i kolejne lata.

Trolejbusowy lider

Firma z Wielkopolski jest także największym europejskim dostawcą trolejbusów. W roku 2021 spółka sprzedała łącznie 119 trolejbusów Solaris Trollino 12 i 18, które trafiły do operatorów w Niemczech, Francji, Czechach, Rumunii, Polsce i na Węgrzech.

Nowości produktowe

W roku 2021,oprócz zaprezentowania nowego autobusu elektrycznego w klasie midi (Urbino 9 LE electric), Solaris utrzymywał prace związane z opracowaniem i wdrożeniem autobusu z napędem elektrycznym o długości 18 m, który do napędu wykorzystywać będzie wodorowe ogniwo paliwowe nowej generacji. W 2021 ruszyły prace nad budową dwóch prototypów, których zakończenie zaplanowane jest na drugi kwartał 2022. W efekcie Solaris w tym roku będzie posiadać w swojej ofercie autobusy wodorowe w najczęściej spotykanych długościach w komunikacji miejskiej, tj. 12 i 18 metrów (przegubowy). Ponadto w 2021 roku kontynuowano prace rozwojowe nad 24-metrowym, dwuprzegubowym  autobusem elektrycznym.

Źródło:  na podstawie Solaris

Narzędzia
i kalkulatory