- Ultrawydajne silniki elektryczne mają stać się sercem hybrydowego, adaptacyjnego napędu Duality
- Kalifornijska Astro Mechanica opracowuje piątą generację napędu
- Konstrukcję będą wspomagały silniki elektryczne osiągające 950 kW mocy szczytowej
- Prace mają stworzyć podstawy pod zupełnie nową generację samolotów naddźwiękowych z prędkością Mach 3+
- Pierwszy lot prototypu samolotu transoceanicznego ma nastąpić w ciągu trzech lat
Silniki elektryczne – parametry
W prototypie czwartej generacji silnika pracują cztery jednostki Helix SPX242-94. Każda z nich potrafi wygenerować 400 kW mocy szczytowej i 470 Nm momentu obrotowego, przy masie wynoszącej zaledwie 31,3 kg. W trybie ciągłym zapewniają 300 kW i 286 Nm, co – jak podkreśla producent – czyni je wyjątkowo „gęstymi energetycznie” i kluczowymi dla działania całego układu.
Helix pracuje już jednak nad kolejną wersją konstrukcji, tj. specjalnie projektowanymi silnikami dla piątej generacji napędu Astro Mechanica. Te urządzenia, ważące więcej, bo 61,5 kg każdy, ale mają dostarczać 900 kW nieprzerwanej mocy zarówno w trybie generatora, jak i napędu, oraz osiągać 950 kW mocy szczytowej przy 20 000 obr./min, a także korzystać z nowego systemu izolacji, przystosowanego do pracy na ekstremalnych wysokościach – czytamy w komunikacie prasowym producenta.

Hybrydowa architektura
Duality (znak handlowy zastrzeżony) to napęd wykorzystujący hybrydową architekturę turboelektryczną. Zastosowane w nim silniki pozwalają oddzielić jednostkę o nazwie turboshaft od właściwego zespołu napędowego. Dwa silniki przekształcają energię z turbiny gazowej w prąd, który następnie zasila cztery silniki Helix odpowiadające za pracę wentylatora i sprężarki.
Dzięki temu cały układ może działać jak turbowentylator przy prędkościach poddźwiękowych, lub jak turboodrzutowiec przy niższych prędkościach naddźwiękowych, a przy bardzo wysokich – jak silnik strumieniowy. W praktyce daje to napęd o zmiennych trybach pracy, zoptymalizowany pod szerokie spektrum profili lotu i prędkości, aż do poziomu Mach 3+ (ponad trzykrotna prędkość dźwięku – przyp. red).
Cel wysoki. Orbita okołoziemska
Takie podejście ma stworzyć podstawy pod zupełnie nową generację samolotów naddźwiękowych, które – według Astro Mechanica- mogą znaleźć zastosowanie zarówno w wojskowości i obronności, jak i w cywilnym transporcie cargo czy w misjach związanych z wynoszeniem ładunków na orbitę. Firma deklaruje, że jej projektowane maszyny jako pierwsze miałyby uzyskać zasięg umożliwiający lot transoceaniczny w trybie naddźwiękowym.
Derek Jordanou-Bailey, główny inżynier ds. lotnictwa w Helix, podkreśla, że technologia firmy jest jednym z fundamentów tego projektu. – Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze silniki napędzają Duality, mając potencjał przedefiniowania lotnictwa i przemysłu kosmicznego. Od dekad działamy na granicy możliwości elektrycznych układów napędowych i dziś stajemy się kluczowym partnerem dla wielu sektorów wysokich osiągów – powiedział.
Astro Mechanica prowadzi obecnie testy czwartej generacji swojego silnika i zapowiada, że pierwszy lot prototypu ma nastąpić w ciągu trzech lat. W perspektywie dekady firma chce uczynić naddźwiękowe podróże pasażerskie równie dostępnymi, jak współczesne loty rejsowe. Helix ma pozostać jednym z głównych partnerów tej technologicznej ofensywy.
Korzenie marki
Silniki elektryczne dla sektora samolotowego, to stosunkowa młode doświadczenie w historii firmy. Marka Helix kojarzona jest przede wszystkim z motorsportem i zasilaniem bolidów Formuły E, to jej rozwiązania od lat trafiają także do ekstremalnych projektów motoryzacyjnych, np. takich jak McMurtry Spéirling, Lotus Evija, Czinger 21C czy Aston Martin Valkyrie.

W ostatnich latach firma wykorzystuje doświadczenie właśnie w lotnictwie, przemyśle morskim i obronnym, współpracując z twórcami pojazdów pionowego startu, platform wojskowych oraz projektów związanych z lotami kosmicznymi.
OW

