O wpływie niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego na gospodarkę nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Odpowiada nie tylko za ogromną część PKB naszych sąsiadów zza Odry, ale także ma wielkie znaczenie dla sytuacji zatrudnienia u nas, jako że polskie firmy licznie współpracują w roli podwykonawców z przemysłem niemieckim. W naszym szeroko pojętym interesie jest to, by motoryzacja za zachodnią granicą radziła sobie dobrze. Czy w roku 2024 faktycznie tak było?
Grudzień słaby
Pod koniec roku, w grudniu, krajowa produkcja samochodów osobowych w Niemczech osiągnęła wolumen 232 900 sztuk. To o 10% mniej niż w grudniu poprzedniego roku. W całym roku 2024 z taśm zjechało w sumie 4,1 miliona aut osobowych – tak, jak w roku 2023. Jednak w porównaniu z „przedkryzysowym” rokiem 2019 produkcja była jednak nadal o 12% niższa.
Elektryczne rekordy w listopadzie
W listopadzie w Niemczech ponownie wyprodukowano więcej samochodów elektrycznych niż w jakimkolwiek poprzednim miesiącu. W nowym rekordowym miesiącu za Odrą wyprodukowano 155 700 samochodów elektrycznych, czyli o 29% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku (120 500 sztuk). Nigdy wcześniej z linii produkcyjnych w Niemczech w ciągu miesiąca nie zjechało tak dużo aut BEV. Ponadto wyprodukowano 35 200 hybryd typu plug-in.

W sumie w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 roku w Niemczech wyprodukowano prawie 1,3 miliona samochodów elektrycznych. To już więcej niż w pełnym roku 2023.

Eksport z zadyszką
Eksport w ostatnim miesiącu roku ubiegłego był również poniżej poziomu z poprzedniego roku. Z wynikiem 196 300 samochodów osobowych, wielkość eksportu w grudniu spadła o 9% w porównaniu z tym samym miesiącem zeszłego roku. W całym roku 2024 prawie 3,2 miliona samochodów osobowych z niemieckich fabryk zostało dostarczonych do klientów na całym świecie. To o 2% więcej niż w 2023 roku. Oznacza to, że eksport pozostaje o 9% niższy od poziomu sprzed kryzysu z 2019 roku, kiedy wyeksportowano z Niemiec 3,5 miliona nowych samochodów osobowych.
W grudniu krajowe zamówienia od niemieckich producentów wzrosły o 35% w porównaniu ze słabym wynikiem z poprzedniego roku. W ciągu roku wzrost zamówień krajowych wyniósł 12%.
Jednocześnie, liczba zamówień otrzymanych z zagranicy była mniejsza: spadła o 6% w grudniu w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku.
Rejestracje z delikatnym spadkiem
W 2024 r. na niemieckim rynku samochodów osobowych zarejestrowano łącznie 2,8 miliona nowych pojazdów, czyli o 1% mniej niż w 2023 r. Jednak porównanie z poziomem sprzed kryzysu nadal nie wypada pozytywnie: w zeszłym roku zarejestrowano o 22% mniej nowych pojazdów niż w 2019 roku.
Segment EV do poprawy
W grudniu 2024 roku zarejestrowano 52 670 pojazdów elektrycznych. Odpowiadało to spadkowi o 27% w porównaniu z tym samym miesiącem roku poprzedniego. Podczas gdy liczba rejestracji aut BEV gwałtownie spadła (-39%), wzrosło zainteresowanie hybrydami plug-in (+7%). W ciągu roku zarejestrowano łącznie 572 700 nowych samochodów elektrycznych, o 18% mniej niż w roku 2023. Czy rok 2025 będzie pod tym względem lepszy? Pozostaje nam trzymać kciuki.
MA