Jak można było się spodziewać w 2021 roku przekroczona została liczba 100 000 nowych aut z napędem akumulatorowym. W sumie zarejestrowano ich 113 751, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 64,5%. Oznacza to, że sześć na dziesięć nowych samochodów w Norwegii było czysto elektrycznych (BEV). Pełny obraz elektryfikacji tego skandynawskiego kraju uzupełnia pojawienie się na drogach 38 166 hybryd plug-in (PHEV).
W Norwegii w grudniu zarejestrowano 13 803 nowych samochodów elektrycznych. Udział samochodów elektrycznych wśród wszystkich nowych rejestracji w ostatnim miesiącu roku wyniósł 67,1 proc. Ponadto pojawiło się 4706 nowych hybryd plug-in. Najlepiej sprzedającym się w grudniu modelem w Norwegii była Tesla Model Y z 2379 rejestracjami.
Imponujący wzrost
W 2021 r. w Norwegii pojawiło się 113 751 samochodów z napędem akumulatorowym, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 64,5%. Ponadto w tym okresie zarejestrowano 38 166 hybryd plug-in. W porównaniu z całym rokiem 2020 – kiedy to zarejestrowano 76 804 samochody wyłącznie elektryczne – oznacza to wzrost o 48 procent.
Identyczny grudzień
Jeśli jednak porównać dane tylko z grudnia rok do roku to były niemal identyczne. 13 803 nowych rejestracjach w grudniu 2021 r. i 13 718 pojazdach w grudniu 2020 r. Wzrost wynosi zatem zaledwie 0,6 procent. Jednak wspomniane 13 803 nowymi rejestracji w grudniu oznacza, że rynek pojazdów elektrycznych w Norwegii wciąż dynamicznie się rozwija. We wrześniu i listopadzie zarejestrowano odpowiednio 13 946 i 11 274 nowych rejestracji pojazdów elektrycznych. Nieco słabszy był tylko październik, który jednak nie zaburzył trendu.
NEVy zdominowały sprzedaż
Oprócz 13 803 samochodów elektrycznych, w grudniu było 4706 hybryd plug-in z udziałem w rynku wynoszącym 22,9 procent. Oznacza to, że 90 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych w Norwegii miało w grudniu zewnętrzne połączenie do ładowania. W całym roku udział w rynku aut NEV wyniósł 86,1 procent. Samochody na benzynę miały w grudniu udział w rynku na poziomie 3,3 proc., a samochody z silnikiem diesla na 3,5 proc.
Tesla, VW ID.4, Leaf, Toyota
Podobnie jak w listopadzie, także w grudniu najlepiej sprzedawały się dwa modele Tesli. Jak wspomniano powyżej, Model Y miał 2379 rejestracji, wyprzedzając Teslę Model 3 (1968) i VW ID.4 (718). Kolejne miejsce zajął Nissanem Leaf z 711 zarejestrowanymi egzemplarzami. Następne miejsca zajęła Toyota RAV4 (698 nowych rejestracji), pierwszy model z silnikiem spalinowym/PHEV. Za nim plasuje się Audi Q4 e-tron z 569 nowymi rejestracjami (statystyki Norweskiego Urzędu Informacji Drogowej OFV nie rozróżniają elektrycznego SUV-a od elektrycznego SUV-a coupé). W rankingu zalazła się też Skoda Enyaq (528 nowych rejestracji), Porsche Taycan (526 sztuk) i Hyundai Ioniq 5 z 441 egzemplarzami.
W skali roku najlepiej sprzedawała się w Norwegii Tesla Model 3 z 12 058 nowymi rejestracjami. Druga w tym roku Toyota RAV4 (8928 sztuk) wyprzedziła ID.4 (8645 sztuk) i Model Y (8267 rejestracji), który był dostarczany w Norwegii dopiero od lata.
Źródło: na podstawie ofv.no