- 1 lipca 2025 roku ruszyła „hulajnogowa” ogólnopolska akcja policyjna
- 70% użytkowników hulajnóg uczestniczących w wypadkach to osoby do 24 roku życia
- Minimalny wiek użytkownika na drogach to 10 lat
- Gdańsk i Kraków wprowadziły opłaty i ograniczenia liczbowe dla operatorów
- Liczba miast z dostępem do e‑hulajnóg sharingowych wzrosła z około 50 w 2020 r. do 200 miast w 2025 r.
1 lipca 2025 roku ruszyła ogólnopolska akcja policyjna, której celem jest skontrolowanie użytkowników i operatorów hulajnóg elektrycznych. Przybywa wypadków i problem bezpieczeństwa rośnie. Miasta sygnalizują potrzebę zmian w przepisach.
Elektryczne hulajnogi w ciągu kilku lat stały się nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu. Dla wielu osób to szybki i wygodny sposób na poruszanie się po mieście, ale dla innych – źródło chaosu, kolizji i konfliktów na chodnikach. Obecnie media niemal codziennie obiegają informacje o wypadkach na tego typu sprzętach. Często biorą w nich udział dzieci i młodzież, a efekty bywają tragiczne. Nie brakuje głosów o tym, że przydałoby się jazdę na e-hulajnogach jakoś uregulować i np. wprowadzić nakaz noszenia kasku przynajmniej przez dzieci. Obecnie takiego obowiązku nie ma.
Jak podaje policja – 70% użytkowników hulajnóg uczestniczących w wypadkach to osoby do 24 roku życia.
Policyjna akcja trwa
Od wtorku ruszyły w województwach akcje policji pod hasłem „Hulajnogi Elektryczne”. Mundurowi przyjrzą się zachowaniem użytkowników hulajnóg na drogach, a także stanom technicznym urządzeń, w tym ewentualnym modyfikacjom układu napędowego.
Według zapowiedzi policji, kontrole mają mieć charakter prewencyjny, ale stanowczy. Szczególnie w dużych miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, kontrole będą prowadzone z udziałem patroli pieszych, rowerowych i zmotoryzowanych. Badany będzie także stan trzeźwości kierujących e-hulajnóg, sprawdzane będą uprawnienia do jazdy, a za nieprawidłowe pozostawianie sprzętów użytkownicy mają być karani.
– W dobie rosnącej popularności hulajnóg elektrycznych, które stały się całorocznym środkiem transportu, zachowanie bezpieczeństwa na chodnikach i drogach rowerowych stało się priorytetem policjantów. W związku ze startem wakacji mundurowi rozpoczynają akcję, której celem jest edukacja i promowanie odpowiedzialnych postaw wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego – powiedziała rzeczniczka prasowa Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, Karina Kamińska.
Maksymalnie 20 km/h
Policja przypomina, że kierujący hulajnogą elektryczną zobowiązany jest do jazdy z prędkością maksymalnie 20 km/h, a na chodniku i na drodze dla pieszych należy takim sprzętem poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Minimalny wiek użytkownika na drogach to 10 lat. Osoby w wieku 10-18 lat muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy AM.
Jak podaje Portal Samorządowy, „mundurowi będą przypominać użytkownikom hulajnóg o zasadach bezpiecznego poruszania się w przestrzeni publicznej, konieczności zachowania szczególnej ostrożności wobec pieszych oraz szybkiego reagowania w sytuacjach zagrożenia”.

Nowe przepisy?
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, polskie samorządy wprowadzają obostrzenia dotyczące używania elektrycznych hulajnóg. Rzecznik stołecznego Zarządu Dróg Miejskich Maciej Dziubiński zwrócił uwagę, że nie ma takiej regulacji na poziomie krajowym i samorządy muszą to robić samodzielnie.
To oznacza, że coraz więcej miast wprowadza swoje regulacje i ograniczenia, nie czekając na zmiany na poziomie ogólnopolskim. Przykładowo: w Warszawie działa już system stref parkowania i zakazów, a Straż Miejska regularnie odholowuje hulajnogi.
Dzieje się tak również we Wrocławiu, gdzie w roku 2023 strażnicy usunęli na parking strzeżony 421 hulajnogi, a w 2024 r. – 118. Wszystkie pochodziły z wypożyczalni. Wysokość opłaty za wywiezienie hulajnogi na parking we Wrocławiu wynosi 160 złotych oraz dodatkowo 20 złotych za każdą dobę postoju na parkingu. Zakazano tam też przewożenia hulajnóg pojazdami transportu publicznego.
Gdańsk i Kraków wprowadziły opłaty i ograniczenia liczbowe dla operatorów, a Lublin testuje systemy geofencingu – hulajnoga automatycznie zwalnia, gdy wjedzie do strefy pieszej. Wiceprezydent Łodzi, Tomasz Piotrowski, mówi: „Zamierzamy wymóc na operatorach, żeby w całym mieście hulajnogi jeździły z dopuszczalną maksymalną prędkością, jaka jest określona w prawie o ruchu drogowym, czyli 20 km/h. Oprócz tego będziemy mieli też strefy ograniczonej prędkości, gdzie hulajnoga będzie się poruszać 12 km/h”.
Sprawie przygląda się także ministerstwo infrastruktury. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że podda konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi.
Rynek e-hulajnóg w Polsce
Rynek e-hulajnóg w naszym kraju dynamicznie rośnie. Liczba miast z dostępem do e‑hulajnóg sharingowych wzrosła skokowo – z około 50 w 2020 r. do 200 miast w 2025 r., co oznacza wzrost o aż 400 % w ostatnim czasie. Flota współdzielonych hulajnóg ustabilizowała się na poziomie 90–100 tys. pojazdów – co oznacza spadek z 104 500 w połowie 2023 roku do ~93 000 pod koniec III kwartału 2023 r. i około 100 000 w 2024 r. Jeśli chodzi o rynek prywatny, brakuje oficjalnych danych (GUS, importerzy), ale wszystkie wskaźniki branżowe sugerują rosnący trend zakupów prywatnych pojazdów – zarówno w Polsce, jak i przez platformy zagraniczne.

Więcej wypadków
Rośnie też, niestety, liczba wypadków (wzrost w 2025 r. o 121 wypadków i 136 rannych w stosunku do analogicznego okresu 2024 r.). Czy nowe przepisy pozwolą „ucywilizować” ten segment i sprawią, że miast nie opanuje chaos, a na chodnikach i drogach zrobi się bezpieczniej? Wygląda na to, że potrzeba reakcji i zmian jest silna. Akcja policji może stanowić dobry, pierwszy krok.
PMA