Standardowe modele baterii i korzyści dla użytkowników
Podczas konferencji w Xiamen, CATL zaprezentowało dwa standardowe modele wymiennych baterii: #20 i #25. Akumulator #20 w wersji LFP oferuje pojemność 42 kWh i zasięg 400 km, natomiast w wersji NMC – 52 kWh i 500 km. Model #25 dostarcza odpowiednio 56 kWh (500 km) oraz 70 kWh (600 km). Te rozwiązania są dedykowane dla pojazdów klasy A0 oraz A/B.
Według Yang Jun, CEO CAES działu wymiany baterii CATL, użytkownicy będą płacić jedynie za faktyczne zużycie energii, co maksymalizuje wartość baterii i eliminuje konieczność zakupu całych pakietów akumulatorów. Z kolei Robin Zeng, założyciel, prezes i dyrektor generalny CATL, podkreślił, że wszystkie nowe technologie akumulatorowe będą wdrażane w tzw. modelu Choco-Swap, co znacząco obniży koszty rozwoju pojazdów i skróci czas ich wprowadzania na rynek o ponad sześć miesięcy.
Plany rozwoju infrastruktury
Dodatkowo CATL ma ambitny plan budowy 30 000 stacji wymiany baterii do 2030 roku, zaczynając od 1000 stacji do 2025 roku. Każda z nich będzie wyposażona w 14–30 przegródek na baterie, co umożliwi przechowywanie 33,6 mln kWh energii. Operacje wymiany są niezwykle szybkie – wymiana akumulatora trwa zaledwie 100 sekund, a skuteczność operacyjna wynosi 99,99% – chwali się producent.
Yang Jun wyjaśnił, że nowe stacje będą pełniły funkcję magazynów energii, wspierały technologię B2G (akumulator-sieć) i zwiększały zużycie zielonej energii. Dzięki platformie dyspozytorskiej w chmurze, CATL zamierza łączyć te stacje z sieciami energetycznymi, co pozwoli na inteligentne ładowanie baterii poza godzinami szczytu i obniżenie kosztów użytkowania.
Ekosystem Choco-Swap i współpraca branżowa
Ekosystem Choco-Swap obejmuje blisko 100 partnerów, w tym producentów samochodów, instytucje finansowe i firmy ubezpieczeniowe. CATL podpisało umowy subskrypcyjne na 107 500 zestawów baterii z 30 firmami. Na konferencji ogłoszono współpracę z takimi producentami jak Changan, GAC, BAIC, Wuling i FAW.
Wprowadzone modele baterii będą kompatybilne z różnymi pojazdami, co zapewnia „międzymarkową” i międzybranżową elastyczność. Robin Zeng podkreślił też, że rozwój wymiany baterii wymaga zaangażowania całej branży, co umożliwi konsumentom wygodne korzystanie z pojazdów elektrycznych bez obaw o koszty i dostępność technologii.
Nowe możliwości dla konsumentów i oszczędności
CATL zaproponowało atrakcyjne opcje subskrypcji akumulatorów (na razie na rynku chińskim): miesięczny czynsz za baterie #25 wynosi 599 juanów (79 euro) za plan z nieograniczonym przebiegiem lub 499 juanów (65 euro) za plan rodzinny. W przypadku modelu #20 ceny wynoszą odpowiednio 469 juanów (61 euro) i 369 juanów (48 euro).
Firmy ubezpieczeniowe, takie jak PICC i China Life, oferują dedykowane polisy na akumulatory, obniżając składki z 2000 do 500 juanów. Ponadto, instytucje finansowe wprowadzają nowe produkty leasingowe, co redukuje koszty zakupu pojazdów.
Wymiana baterii jako przyszłość zrównoważonego transportu
CATL przewiduje, że do 2030 roku rynek ładowania i wymiany baterii będzie równoważny pod względem udziału, a standaryzacja wymiany akumulatorów pozwoli na znaczną redukcję kosztów i wzrost dostępności pojazdów elektrycznych.
OW