Home Sport&Lifestyle RS Q e-tron zredukuje emisję CO2

Dakar na paliwie z odpadów

RS Q e-tron zredukuje emisję CO2

Dakar na paliwie z odpadów

RS Q e-tron zredukuje emisję CO2

Zawartość zbiornika paliwa RS Q e-tron to w 80% komponenty zrównoważone środowiskowo
Fot. Audi
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Trzy pustynne prototypy Audi RS Q e-tron z napędem elektrycznym i wyposażone w przetwornik energii, które wystartują w kolejnej edycji Rajdu Dakar, po raz pierwszy zasilane będą innowacyjnym paliwem. Dzięki nowej mieszance emisja dwutlenku węgla z Audi RS Q e-tron będzie o ponad 60% mniejsza. Tegoroczny Dakar rozpocznie się 31 grudnia 2022 r., a zakończy 15 stycznia 2023 r.

Równowaga środowiskowa

W Audi konsekwentnie realizujemy strategię dekarbonizacji. Pojazdy z napędem elektrycznym i odnawialna energia elektryczna, to dla nas wiodące technologie. Natomiast paliwa odnawialne otwierają możliwość zasilania silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. Audi RS Q e-tron w swoim innowacyjnym napędzie łączy oba te systemy. W efekcie tego, startując w najtrudniejszej imprezie rajdowej jaką można sobie wyobrazić dla napędów elektrycznych, osiągamy jeszcze większą równowagę środowiskową – powiedział Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.  Audi w zakresie paliwa stosowanego w samochodzie rajdowym stawia na produkty oparte na odpadach, które nie są produktami spożywczymi. Kryje się za tym proces, w którego pierwszym etapie przetwarza się biomasę na etanol. W dalszych etapach procesu wytwarzane jest ostateczne paliwo. Proces ten w skrócie nazywany jest „ethanol-to-gasoline” (ETG). Jako produkt wyjściowy wykorzystywane są w nim biogenne części roślin.

Dalsza optymalizacja

Zawartość zbiornika paliwa RS Q e-tron to w 80% komponenty zrównoważone środowiskowo, w tym ETG i e-metanol. Paliwo jest niezbędne dla pracy konwertera energii, którego pracująca z wysokim sprężeniem część spalinowa bardzo wydajnie dostarcza energię elektryczną do napędu elektrycznego. Zatem, podczas gdy ta koncepcja napędu już z zasady wymaga mniej paliwa niż konwencjonalne systemy, teraz następuje dalsza jej optymalizacja. – Dzięki tej mieszance paliwowej emisja dwutlenku węgla z Audi RS Q e-tron będzie o ponad 60 procent mniejsza – mówi dr Fabian Titus, z działu rozwoju zastosowań i termodynamiki.

Większy zbiornik

Ta opracowana przez Audi technika spełnia surowe specyfikacje chemiczne przepisów paliwowych FIA i ASO. Są one zbliżone do przepisów dotyczących dostępnych w handlu gatunków paliw o liczbie oktanów 102. Tak wysoka wartość gwarantuje przeciwstukowe właściwości mieszanki paliwowo-powietrznej podczas procesu spalania. Przy zastosowaniu tego innowacyjnego paliwa silnik spalinowy osiąga nawet nieco wyższą sprawność niż w przypadku benzyny uzyskiwanej z paliw kopalnych. Zawartość tlenu w reFuel zmniejsza jednak gęstość energetyczną paliwa, dlatego spada jego wartość opałowa. RS Q e-tron wymaga więc większej objętości zbiornika.

Lepszy bilans emisyjny

W roku 2022, pierwsza generacja RS Q e-tron podczas rajdowych imprez, które odbywały się w styczniu i marcu, dzięki napędowi elektrycznemu z przetwornikiem energii bardzo energooszczędnie pokonywała kolejne etapy rajdowych zmagań. Producent podkreśla, że dzięki bezpośredniemu wykorzystaniu paliw odnawialnych w modelach HEV (Hybrid Electric Vehicles), takich jak RS Q e-tron, oraz ogólnie w wysokowydajnych pojazdach hybrydowych przeznaczonych do normalnego ruchu drogowego, osiąga się znacznie lepszy bilans emisji CO2.

Źródło: Audi

Narzędzia
i kalkulatory