Rolls-Royce i Hyundai zaprojektują samolot elektryczny zasilany wodorem

Rolls-Royce i Hyundai zaprojektują samolot elektryczny zasilany wodorem

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Firmy ogłosiły plany współpracy nad wprowadzeniem całkowicie elektrycznego napędu i technologii wodorowych ogniw paliwowych na rynek Zaawansowanej Mobilności Powietrznej (AAM). Partnerstwo wykorzysta możliwości lotnicze i certyfikacyjne Rolls-Royce’a oraz technologię wodorowych ogniw paliwowych i zdolności produkcyjne Hyundaia. Upublicznienie wspólnego projektu samolotu elektrycznego z ogniwami paliwowymi ma nastąpić do 2025 roku.

Wspólna wizja

Obie firmy mają wspólną wizję osiągnięcia wiodącej pozycji w obszarze AAM, dostarczając rozwiązania napędu elektrycznego i ogniw paliwowych do Miejskiej Mobilności Powietrznej (UAM) i Regionalnej Mobilności Powietrznej (RAM) oraz rozwijając zrównoważone lotnictwo.

Hyundai z powodzeniem dostarczył systemy wodorowych ogniw paliwowych na światowy rynek motoryzacyjny, a obecnie bada możliwości zastosowania technologii napędu elektrycznego i wodorowego do wdrożenia w przemyśle lotniczym. Wierzymy, że jest to kluczowa technologia wspierająca cel światowego przemysłu lotniczego, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku – powiedział Jaiwon Shin, Prezes Hyundai Motor Group.

Współpraca z Hyundai Motor Group, stanowi cenną okazję do wykorzystania i rozwijania możliwości, jakie każda firma wnosi z sektora lotniczego i motoryzacyjnego. Rynek zaawansowanej mobilności powietrznej oferuje ogromny potencjał komercyjny, a ta współpraca wspiera nasze wspólne ambicje, aby przewodzić na rynku zaawansowanej mobilności powietrznej. Jest to również kolejny dowód na rolę Rolls-Royce’a w dostarczaniu rozwiązań, które umożliwią pasażerom podróżowanie w sposób zrównoważony i pomogą osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2050 roku – powiedział Rob Watson, Prezes Rolls-Royce Electrical.

Wodorowy Rolls-Royce

Zastosowanie systemu wodorowych ogniw paliwowych w całkowicie elektrycznym układzie napędowym samolotu powoduje, że jest to bezemisyjne, ciche i niezawodne pokładowe źródło zasilania, które umożliwia skalowalność dostarczanej mocy, a także spory zasięg lotu. Hyundai będzie współpracować z Rolls-Royce, aby wprowadzić wodorowe ogniwa paliwowe, systemy magazynowania i infrastrukturę na rynki lotnicze, a także wprowadzić tę technologię do pojazdów RAM firmy Hyundai oraz do oferty w pełni elektrycznych oraz hybrydowych układów napędowych Rolls-Royce’a.

Ambitne plany

W ubiegłym roku Rolls-Royce ogłosił drogę do zerowej emisji dwutlenku węgla netto, a jego technologia elektryczna jest jednym ze sposobów, w jaki firma pomaga w dekarbonizacji krytycznych części globalnej gospodarki. Rolls-Royce zobowiązał się, że jego nowe produkty będą zgodne z celem zeroemisyjnej eksploatacji netto do 2030 roku, a wszystkie jego produkty osiągną zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2050 roku.

Koreański producent na początku 2022 roku przedstawił biznesową mapę drogową dla AAM, która obejmuje segmenty UAM i RAM, aby oferować przyjazne dla środowiska rozwiązania w zakresie mobilności lotniczej dla ludzi w miastach i między nimi. Amerykańska spółka Supernal, należąca do Hyundaia, zamierza rozpocząć komercyjne usługi w obszarze UAM w USA w 2028 roku, podczas gdy Hyundai planuje uruchomić usługi RAM po 2030 roku.

Źródło: na podstawie Hyundai

Narzędzia
i kalkulatory