Renault, Nissan i Mitsubishi ze strategią Alliance 2030

Renault, Nissan i Mitsubishi ze strategią Alliance 2030

Przeczytasz w 5 min
Przeczytasz w 5 min

Potwierdziły się wcześniejsze doniesienia o planach zacieśnienia współpracy Renault, Nissana i Mitsubishi. Firmy motoryzacyjne ogłosiły właśnie wspólne projekty i działania mające na celu przyspieszenie i ukształtowanie ich wspólnych perspektyw do 2030 r., koncentrujące się na łańcuchu wartości związanych z mobilnością. Strategia działania na najbliższe osiem lat opierała się będzie na pojazdach w pełni elektrycznych i skomunikowanych. Sojusz będzie dążył do poszerzenia zakresu współdzielenia platform do osiągnięcia 80% korelacji w 2026 r. i zapowiada inwestycje rzędu 23 mld euro w ciągu najbliższych pięciu lat, w rozwój ofensywnej strategii elektryfikacji. Dzięki 35 nowym, w pełni elektrycznym modelom dostępnym w perspektywie 2030 roku, przedstawiona zostanie największa globalna oferta modeli akumulatorowych, oparta na pięciu popularnych platformach pojazdów elektrycznych. Uruchomienie masowej produkcji akumulatorów w technologii ASSB nastąpi do połowy 2028 r.

Oparcie na solidnych fundamentach

Półtora roku po ogłoszeniu nowego modelu biznesowego współpracy, mającego na celu wspieranie konkurencyjności i rentowności firm członkowskich, Sojusz uzyskał oparcie na solidnych fundamentach, korzysta z efektywnej organizacji zarządzania działalnością operacyjną oraz z elastycznej, bardziej intensywnej współpracy. Zgodnie z zasadą „Leader-Follower” określoną w maju 2020 r. wybrane technologie są opracowywane przez jeden zespół wiodący przy wsparciu kolejnych, co umożliwia każdemu członkowi sojuszu dostęp do wszystkich kluczowych technologii. Sojusz określił wspólną strategię do roku 2030 w zakresie czystej energii elektrycznej oraz inteligentnej i skomunikowanej mobilności, dzieląc się inwestycjami z korzyścią dla swoich trzech firm członkowskich i ich klientów.

Wśród światowych liderów motoryzacji, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi jest wypróbowanym, unikalnym wzorcem. Od 22 lat wykorzystujemy nasze kultury i mocne strony dla osiągania wspólnych korzyści. Sojusz obecnie przyspiesza, aby stać się liderem rewolucji mobilności i oferować większą wartość klientom, naszym pracownikom, akcjonariuszom i wszystkim zainteresowanym stronom. Trzy firmy członkowskie określiły wspólną strategię działań do roku 2030, dzieląc się inwestycjami w przyszłe projekty elektryfikacji i skomunikowania pojazdów. Są to ogromne inwestycje, których żadna z trzech firm nie mogłaby podjąć samodzielnie. Wspólnie dokonujemy zmian na rzecz globalnej, zrównoważonej przyszłości; Sojusz osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku – powiedział Jean-Dominique Senard, Przewodniczący Sojuszu.

Inteligentne zróżnicowanie

Członkowie sojuszu opracowali metodologię „inteligentnego zróżnicowania”, która określa pożądany poziom współdzielenia podzespołów dla każdego pojazdu, określając kilka parametrów współudziału, takich jak platformy, zakłady produkcyjne, układy napędowe czy segmenty pojazdów. Jest to uzupełnione i wzmocnione przez bardziej rygorystyczne podejście do projektowania i różnicowania zewnętrznych atrybutów nadwozia. Przykładowo, na wspólnej platformie dla segmentu C i D zbudowanych zostanie pięć modeli trzech marek należących do Sojuszu (Nissan Qashqai i X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral oraz zapowiadany niebawem siedmiomiejscowy SUV).

Większe wykorzystanie platform

Dzięki pogłębieniu tego procesu, firmy należące do Sojuszu zwiększą w najbliższych latach wykorzystanie wspólnych platform z 60% (obecnie) do ponad 80% w 2026 r., co będzie dotyczyło łącznie 90 modeli. Pozwoli to każdej z firm na głębsze skoncentrowanie się na potrzebach klientów, najlepszych modelach i głównych rynkach, przy jednoczesnym rozszerzeniu innowacji na cały Sojusz, a tym samym obniżeniu kosztów.

Nowy ASX za rok

W ramach tych działań Mitsubishi Motors wzmocni swoją obecność w Europie dzięki dwóm nowym modelom, wśród których znajdzie się Nowy ASX bazujący na platformie CMF-B, opracowanej przez Alians Renault-Nissan-Mitsubishi, a jego produkcja odbywać się będzie w zakładach Renault w Valladollid w Hiszpanii. ASX, który będzie oferowany również w odmianie plug -in (PHEV) wejdzie do sprzedaży wiosną 2023 roku.

Mitsubishi Motors ma bogaty dorobek w obszarze SUV-ów i było pierwszym producentem, który zaoferował w segmencie SUV-ów hybrydę ładowaną z gniazdka (Plug-in Hybrid), wprowadzając Outlandera PHEV, a teraz Eclipse Cross PHEV. Formuła pojazdu typu SUV cieszy się rosnącym zainteresowaniem w Europie, dlatego w momencie, kiedy hybrydy typu Plug-in stają się popularnym środkiem transportu, zamierzamy wykorzystać to dziedzictwo w kolejnej generacji modelu ASX. Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym obecnym i przyszłym klientom wysoce konkurencyjny nowy pojazd w naszej gamie produktów – powiedział Frank Krol, prezes i dyrektor generalny Mitsubishi Motors Europe.

Pionierzy elektryfikacji

Renault, Nissan i Mitsubishi są pionierami na rynku pojazdów elektrycznych, co potwierdza ponad 10 miliardów euro zainwestowanych w rozwój elektryfikacji. Na głównych rynkach (Europa, Japonia, USA, Chiny) 15 zakładów Sojuszu produkuje podzespoły, silniki, akumulatory dla 10 modeli elektrycznych jeżdżących już po ulicach, które stanowią ponad 1 milion sprzedanych samochodów elektrycznych.

Sojusz, korzystając z tej unikalnej wiedzy eksperckiej, przyspiesza tempo inwestycji w elektryfikację, których łączna wartość osiągnie w ciągu najbliższych pięciu lat 23 miliardy euro, przyczyniając się do powstania 35 nowych modeli pojazdów elektrycznych w perspektywie do roku 2030. 90% tych modeli będzie opartych na pięciu wspólnych platformach dla pojazdów elektrycznych.

Pięć platform

  1. CMF-AEV, najbardziej przystępna cenowo platforma na świecie, stanowi bazę dla nowej Dacii Spring.
  2. Rodzina platform KEI-EV (segment kei) przeznaczona jest dla ultrakompaktowych minpojazdów elektrycznych.
  3. Rodzina platform LCV-EV przeznaczona jest dla pojazdów użytkowych i stanowi bazę dla Renault Kangoo i Nissana Town Star.
  4. CMF-EV, globalna, elastyczna platforma dla pojazdów elektrycznych. Za kilka tygodni trafi do sprzedaży jako baza dla crossovera Nissan Ariya EV i Renault Megane E-Tech Electric. Do 2030 roku więcej niż 15 modeli będzie opartych na platformie CMF-EV, a rocznie będzie produkowanych do 1,5 miliona korzystających z niej samochodów.
  5. CMF-BEV to najbardziej konkurencyjna na świecie, kompaktowa platforma dla pojazdów elektrycznych, która zostanie wprowadzona na rynek w 2024 roku. Zapewnia zasięg do 400 km i pozwala obniżyć koszty o 33% i zużycie energii o ponad 10% w porównaniu z obecnym Renault ZOE. Będzie to platforma bazowa dla 250 000 pojazdów, powstających rocznie pod markami Renault, Alpine i Nissan. Na liście tych modeli znajduje się Renault R5 oraz nowy kompaktowy pojazd elektryczny, który zastąpi Nissana Micrę. Nowy model, zaprojektowany przez Nissana i skonstruowany przez Renault, ma powstawać w Renault ElectriCity – ośrodku produkcji samochodów elektrycznych w północnej Francji.

Tańsze akumulatory półprzewodnikowe

Konkurencyjność jest kwestią kluczową, co skłoniło firmy członkowskie Sojuszu do opracowania wspólnej strategii dotyczącej akumulatorów, prowadzącej między innymi do wyboru wspólnego dostawcy akumulatorów dla Renault i Nissana na najważniejszych rynkach. Sojusz działa ze wspólnymi partnerami na rzecz osiągnięcia rzeczywistej skali i przystępności cenowej, która umożliwi obniżenie kosztów akumulatorów o 50% w 2026 roku i 65% do 2028 roku. Dzięki takim założeniom, do 2030 roku Sojusz będzie dysponował w kluczowych zakładach produkcyjnych na świecie zdolnością produkcyjną akumulatorów dla pojazdów elektrycznych o łącznej pojemności 220 GWh. Sojusz ma też wspólną wizję rozwoju technologii akumulatorów półprzewodnikowych (ASSB). Dzięki ugruntowanej specjalistycznej wiedzy i doświadczeniom pioniera w dziedzinie technologii akumulatorów Nissan będzie przewodził wdrażaniu innowacji w tej dziedzinie, co przyniesie korzyści wszystkim członkom Sojuszu. ASSB będzie dysponował dwukrotnie większą gęstością energii niż obecne elektrolitowe akumulatory litowo-jonowe. Czas ładowania zostanie znacznie skrócony, do jednej trzeciej obecnych wartości. Celem jest uruchomienie masowej produkcji akumulatorów ASSB do połowy 2028 r., a w dalszej perspektywie osiągnięcie parytetu kosztów zbliżonych do pojazdów spalinowych poprzez dalsze obniżenie kosztów do 65 dolarów za kWh, co przyspieszy globalne przechodzenie na pojazdy elektryczne.

Szeroki dostęp do ładowarek

Sojusz współpracuje z partnerami strategicznymi, aby zaoferować klientom najlepszą propozycję publicznego ładowania poza miejscem pracy i zamieszkania. Mobilize Power Solutions zapewnia klientom B2B kompleksowe usługi obejmujące projektowanie, instalację, utrzymanie i zarządzanie zoptymalizowaną infrastrukturą ładowania oraz wszystkie powiązane usługi spełniające ich potrzeby biznesowe. Niedawno, za pośrednictwem Alliance Emobility Service Provider Plug Surfing, zawarto umowę z firmą Ionity, która umożliwi klientom dostęp po preferencyjnych cenach do sieci ultraszybkiego ładowania Ionity w Europie.

Źródło: na podstawie Mitsubishi, Renault, Nissan, własne

Narzędzia
i kalkulatory