Home Pojazdy Dostawcze Renault Renault i Volvo stworzą nową generację elektrycznych samochodów dostawczych

Elektromobilny rynek

Renault i Volvo stworzą nową generację elektrycznych samochodów dostawczych

Elektromobilny rynek

Renault i Volvo stworzą nową generację elektrycznych samochodów dostawczych

Nowa architektura elektroniczna samochodów SDV pozwoli operatorom logistycznym obniżyć o 30% całkowite koszty użytkowania
Fot. Renault
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Do 2030 roku europejski rynek zelektryfikowanych pojazdów dostawczych ulegnie trzykrotnemu wzrostowi. Stanowi to szansę dla tej całkowicie nowej oferty lekkich pojazdów dostawczych, w szczególności w dynamicznie rozwijającym się sektorze e-handlu. Grupa Renault, Volvo i CMA CGM poinformowały, że łączą siły i zamierzają stworzyć nową generację w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych i opracują związaną z nimi gamę usług. Na początku przyszłego roku podmioty utworzą w tym celu spółkę z siedzibą na terenie Francji, w której początkowy rozkład udziałów wynosić będzie 50/50 i w którą każda ze stron zainwestuje w ciągu najbliższych trzech lat po 300 milionów euro. Pierwsze dostawczaki mają pojawić się w roku 2026.

Wiążące umowy podpisane

Renault i Volvo podpisały wiążące umowy dotyczące utworzenia nowej spółki, w której początkowy rozkład udziałów wynosić będzie 50/50 i w którą każda ze stron zainwestuje w ciągu najbliższych trzech lat po 300 milionów euro. Grupa CMA CGM podpisała z Grupą Renault i Volvo niewiążący list intencyjny, w ramach którego zamierza zainwestować w nowy podmiot (ma powstać na początku przyszłego roku) 120 milionów euro za pośrednictwem swojego funduszu energetycznego PULSE, który wspiera projekty mające na celu przyspieszenie dekarbonizacji branży transportu i branży logistyki.

Zadaniem nowego podmiotu będzie wprowadzenie na rynek nowej gamy w 100% elektrycznych samochodów SDV (Software-Defined Vehicle – Samochodów Definiowanych Programowo). Ich produkcja powinna ruszyć w 2026 roku.

Deskorolkowa platforma

Samochody będą produkowane na bazie nowej, w pełni elektrycznej platformy typu „deskorolka” przeznaczonej do lekkich pojazdów dostawczych, umożliwiającej adaptację różnych modułów nadwozia niewielkim kosztem. Będzie to również duży krok naprzód pod względem bezpieczeństwa.

Nowa architektura elektroniczna samochodów SDV (Software-Defined Vehicle) umożliwi wzbogacenie ich o unikalne funkcje służące monitorowaniu działalności związanej z dostawami oraz wyników handlowych użytkowników, co pozwoli operatorom logistycznym obniżyć o 30% całkowite koszty użytkowania pojazdów. Usługi mobilne związane z technologią Software-Defined Vehicle umożliwią aktualizację systemów pokładowych pojazdów przez cały okres ich eksploatacji. Przyszła furgonetka będzie cechować się wyjątkowo kompaktowymi wymiarami, dostosowanymi do miejskiej mobilności, i dużą wszechstronnością, umożliwiającą oferowanie rozwiązań dopasowanych do potrzeb, w szczególności akumulatorów trakcyjnych o różnej pojemności, w tym niespotykaną dotąd w lekkich samochodach dostawczych wersję o napięciu 800 V.

Elektromobilna synergia

Grupa Volvo chce stale oferować swoim klientom kompleksowe rozwiązania transportowe, które pomogą im w dekarbonizacji ich łańcucha wartości. Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na bezemisyjny, efektywny i bezpieczny transport miejski. Niniejsza współpraca partnerska i nasz udział w tym przedsięwzięciu mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego celu – powiedział Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Grupy Volvo.

Ta nowa spółka jest unikalnym połączeniem wzajemnie uzupełniających się mocnych stron trzech liderów: wiodącego producenta pojazdów ciężarowych i eksperta w zakresie oferowania usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb, mistrza w zakresie światowych łańcuchów dostaw oraz europejskiego pioniera w produkcji pojazdów elektrycznych i lidera w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych. Łączy ona w sobie wszystkie składniki potrzebne do stworzenia czegoś naprawdę wyjątkowego – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.

–  Będzie to kompleksowa i innowacyjna współpraca partnerska: nie tylko inwestujemy w ten projekt, ale także wnosimy know-how i doświadczenie w zakresie rozwiązań logistycznych typu end-to-end. Niektóre z tych pojazdów będą mogły docelowo zostać wykorzystane do dekarbonizacji naszej floty – dodał Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny Grupy CMA CGM.

Źródło: Renault
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory