Hiszpania

Rekordy elektryfikacji na Półwyspie Iberyjskim. Co piąty nowy samochód to EV

Maj był kamieniem milowym w elektryfikacji hiszpańskiego rynku. Na zdjęciu fabryka Seata Martorell
Źródło zdjęcia: Seat

Hiszpania po raz kolejny pokazała, że może być liderem transformacji motoryzacyjnej w Europie. W maju 2025 sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 138 proc., (20 tys. sprzedanych EV), a rejestracje pojazdów spalinowych dramatycznie spadły. Rynek jasno wskazuje kierunek – ku zeroemisyjnej przyszłości. Dopłaty i coraz większa oferta działają!

  • Hiszpania od dziewięciu miesięcy bije sprzedażowe rekordy
  • Niemal 500 tys. zarejestrowanych w ciągu pięciu miesięcy aut
  • BEV i PHEV odpowiadały za niemal 20 proc. rejestracji
  • Hybrydy plug-in z rekordowymi wzrostami

Dane ANFAC

Maj 2025 przyniósł rekordowe wyniki dla hiszpańskiego rynku motoryzacyjnego – zarówno pod względem ogólnej liczby rejestracji, jak i udziału pojazdów elektrycznych. Zarejestrowano 112 820 nowych samochodów, co oznacza wzrost o 18,6 proc. względem maja 2024 roku (według danych stowarzyszenia ANFAC). To już dziewiąty miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem sprzedażowym.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku w Hiszpanii zarejestrowano łącznie 490 709 nowych pojazdów – o 13,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Tak dobra koniunktura wynika częściowo z wymiany samochodów po ubiegłorocznych burzach w regionie Walencji, ale także z rosnącej popularności napędów zelektryfikowanych, w tym hybryd i elektryków – donosi serwis autovista24.

Maj był przełomowy szczególnie dla rynku pojazdów elektrycznych. Auta elektryczne (BEV) oraz hybrydy plug-in (PHEV) odpowiadały za 19,4 proc. całkowitej sprzedaży – to wzrost o 9,8 punktu procentowego w porównaniu z majem 2024. Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła aż o 138,2 proc. rok do roku.

Hybrydy

Na wyróżnienie zasługują też hybrydy plug-in, które odnotowały wzrost o 169,4 proc. względem poprzedniego roku. W maju na hiszpańskie drogi wyjechało 12 895 nowych PHEV-ów – o 8 108 więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku osiągnął 11,4 proc. (wzrost o 6,4 p.p.). W okresie styczeń–maj zarejestrowano 42 536 PHEV-ów, co daje wzrost o 66,5 proc. i udział w rynku na poziomie 8,7 proc. (5,9 proc. rok wcześniej).

Auta w pełni elektryczne również zanotowały imponujący wynik – 8 969 nowych BEV-ów to wzrost o 104,2 proc. w porównaniu z majem 2024 roku. Ich udział w rynku wyniósł 8 proc., czyli o 3,4 p.p. więcej niż rok wcześniej. W całym roku ich sprzedaż wzrosła już o 78,6 proc.

Wzrost popytu na EV ma także bezpośredni wpływ na redukcję emisji. Średnia emisja CO₂ nowych samochodów w maju wyniosła 104,1 g/km – to spadek o 12,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. W okresie od stycznia do maja średnia emisja wyniosła 108,8 g/km, czyli o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej – wylicza autovista24.

Spalinówki w odwrocie

Z kolei segment samochodów spalinowych przeżywa trudne chwile. W maju sprzedaż aut benzynowych spadła o 15,5 proc., osiągając poziom 33 643 sztuk, co przełożyło się na udział w rynku wynoszący 29,8 proc. – jeszcze rok wcześniej było to 41,8 proc.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku zarejestrowano 153 407 benzyniaków – o 13,3 proc. mniej niż w tym samym okresie 2024 roku. Ich udział w rynku spadł do 31,3 proc. (z 41 proc. rok wcześniej).

Diesel zanotował jeszcze większy spadek. W maju zarejestrowano jedynie 5 855 pojazdów z tym napędem, co oznacza regres o 40,2 proc. i udział w rynku na poziomie zaledwie 5,2 proc. (10,3 proc. rok wcześniej). Od stycznia do maja zarejestrowano 27 685 diesli – o 35,7 proc. mniej niż rok wcześniej, co daje 5,6 proc. rynku.

W efekcie udział napędów spalinowych (benzyna + diesel) w maju spadł do 35 proc. – o 17,1 p.p. mniej niż rok wcześniej. Łączna liczba rejestracji aut z silnikami ICE wyniosła w maju 39 498 sztuk, co oznacza spadek o 20,4 proc. rok do roku. W skali pięciu miesięcy 2025 roku ICE straciły 17,7 proc., osiągając 181 092 rejestracje (udział 36,9 proc.).

HEV i MHEV

Liderem rynku pozostały jednak samochody hybrydowe (HEV oraz MHEV), które już od lipca 2024 roku są najczęściej wybieraną opcją napędową w Hiszpanii. W maju zarejestrowano ich 44 981, co stanowi wzrost o 32 proc. rok do roku.

Hybrydy osiągnęły udział w rynku na poziomie 39,9 proc., choć było to najniższe wskazanie od czasu, gdy objęły pozycję lidera. Od stycznia do maja zarejestrowano 207 272 nowe hybrydy – wzrost o 35 proc. rok do roku i udział w rynku na poziomie 42,2 proc. (wzrost o 6,6 p.p.).

Rekordy elektryfikacji na Półwyspie Iberyjskim. Co piąty nowy samochód to EV - cupra rozpoczyna rozmowy z amerykanskim gigantem motoryzacyjnym 1
Fot. Seat

Łącznie wszystkie zelektryfikowane pojazdy – hybrydy, PHEV-y i BEV-y – stanowiły w maju aż 59,3 proc. rynku, co oznacza wzrost o 54,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku zarejestrowano 284 838 takich aut, co daje 58 proc. udziału w rynku – aż o 12 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

Jak podkreślił José López-Tafall, dyrektor generalny ANFAC, – cytowany przez serwis autovista24 – maj był kamieniem milowym w elektryfikacji rynku – ponad 20 000 sprzedaży EV w jednym miesiącu to rekord. Jednak nasz cel nie może ograniczać się do wzrostu – chcemy dogonić i przegonić europejską średnią. Potrzebujemy skuteczniejszych dopłat i lepszej promocji istniejącej sieci ładowarek – powiedział.

OW

REKLAMA